به گزارش تابناک، محمدرضا کارگر در حاشیه اولین جشنواره گل و گلاب نوشآباد اظهار کرد: سواد فرهنگی بالاتر از هر نوع سوادی است و حتی ریشه رشد سایر علوم میشود .
وی با بیان اینکه جامعه با سواد فرهنگی پایین در مقابل هجوم فرهنگها بیدفاع است زیرا ابزاری برای دفاع از خود نمیشناسد و به ناچار تسلیم میشود اضافه کرد: اگر جوامع بتوانند سواد فرهنگی را بالا ببرند در مقابل فرهنگ مهاجم تسلیم نمیشوند و خود را حفظ میکنند.
مدیرکل امور موزههای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور سواد فرهنگی را عامل حفظ فرهنگها دانست و عنوان کرد:فرهنگی که باقی میماند در مقابل یکپارچگی فرهنگی، یک تنوع فرهنگی ایجاد میکند و در جمع سایر فرهنگها باعث تنوع فرهنگی میشود.
وی تأکید کرد:آنچه باعث بیان و جلب توجه میشود تنوع و تفاوتها در اقوام و مناطق مختلف کشور است که اگر حفظ نکنیم هیچ انگیزهای برای گردشگری در جوامع نمانده و منجر به انحطاط میشود.
کارگر افزود: موزهها، شواهد ملموس یک فرهنگ را حفظ و معرفی میکند و منجر به ارتقای سواد فرهنگی میشود و به شیوهای معرفی میکنند که مخاطب با آن آشنا شده و این آشنایی منجر به علاقهمندی میشود.
مدیرکل امور موزههای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شناخت مثبت از محل و علاقه، محصول آشنایی دقیق و شناخت درست است که موزهها تلاش میکند که عوامل آشنایی مخاطب را بیان میکند.
وی افزود: موزهها، حس عشق و علاقهمندی بین فرد و موضوع موزه را در مخاطب ایجاد میکند. عشق به سرزمین باورها، ارزشها و تاریخ و تمدن ایرانی حاصل ایجاد موزهها و آگاهیهایی است که از موزهها به مخاطب منتقل میشود.
کارگر تأکید کرد: بنا به آنچه در اسناد تاریخی و کتیبه داریوش است، تمدن ایران، محصول خشکسالی است. معماریها، تکنیکهای خلق محصول، شهر زیرزمینی نوشآباد، پوشاک، خشت و گل و همه آنچه هست محصول خشکسالی است و اگر امروز، اشکالی هست ناشی از عدم آگاهی و انگیزه است.
مدیرکل امور موزههای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تصریح کرد: در توسعه پایدار به طرف الگوهای غیربومی رفتهایم در صورتی که در توسعه پایدار باید به داشتههای بومی و اصلاح آن توجه شود. برنامهریزانی که میراث فرهنگی را نمیشناسند، گذشته را نمیشناسند و الگوهای جدیدی را مطرح میکنند .
وی گفت: الگوی معماری ایرانی برگرفته شده از خاک و زمین است. مردم هر منطقه، نیازهای خود را در همان محل برطرف میکردند، ولی امروز همه جای ایران شبیه هم شده است و انگیزهای برای سفر نمانده است. مردم مناطق باید داشتههای خود را مثل غذاهای بومی، موسیقی ، لباس محلی را معرفی کنند.
کارگر تاکید کرد: امروز مهمترین عامل گردشگری، تفاوتها و تنوعهاست که منجر به ایجاد علاقه به سفر میشود. مهمترین تلاش سازمان میراث فرهنگی بر آن است که مردم الگوهای بومی همان محل را جستجو کنند و سرمایههای اجتماعی شهرها را معرفی کنند. اسپانیا ابتدای توسعه ۳۰۰ دایرةالمعارف در رشتههای مختلف جمعآوری کرد و منجر به حرکت جمعی برای توسعه پایدار شد.
وی گفت: هر نقطه از ایران یک بخشی از فرهنگ و تمدن ایران است که نباید هیچکدام را نادیده گرفت. خردهفرهنگها باید شناسنامهدار شده و معرفی شوند و شیوههای گسترش، تداوم و استمرار آن فرهنگ شناسایی شود.
مدیرکل امور موزههای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: باید تلاش کنیم که گردشگر احساس خوب را به یادگار ببرد که اصلیترین آن، فرهنگ مهمانپذیری ماست و ما را با دیگران متفاوت میکند، اما فقر سواد فرهنگی علاقهها را عوض کرده و زشتها را زیبا جلوه میدهد.
کارگر تصریح کرد: موزه مردمشناسی نوشآباد میتواند در داشتههای فرهنگی، مردم را معرفی کند و پنجرهای به فرهنگ و تمدن مردم نوشآباد باشد که تا سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
همچنین دبیر نخستین جشنواره گل و گلاب نوشآباد به خبرنگار ایسنا گفت: این جشنواره با هدف معرفی جاذبههای گردشگری منطقه کویری نوشآباد و تجلیل از کارآفرینان حوزه گل و گلاب با حضور کارشناسان صنعت گردشگری و کشاورزی در این شهر برگزار شد.
امیر دهقانی اظهار کرد: در این جشنواره، محمود ساجدی، امرالله کاشی، احمد جلوداری، ناصر محرابی و ناصر بهزادی در حوزه پرورش گل و محمد بابایی، عباس انتخابی، مرتضی وکیلی، علیاکبر آسیابان زاده و سید علی صدری در حوزه تولید گل و گلاب تقدیر شدند.