یک کارشناس مسائل دینی گفت: امام جواد (ع) اولین کسی بود که بحث آزاد را به‌صورت علنی پایه‌گذاری کرد و در حضور مأمون با علما و داعیه‌داران، مناظره و مباحثه کرد و درباره دقیق‌ترین مسائل با استدلال، حقانیت خود را اثبات کرد.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴ 07 June 2024

به گزارش تابناک اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی محمدی اظهار کرد: بررسی ابعاد و سبک زندگیِ ۲۵ ساله امام جواد (ع) آموزه‌های کاربردی زیادی را یادآوری می‌کند؛ شاخص‌های برتر رفتاری مثل دین‌مداری و دانش‌اندوزی، ازدواج بهنگام و تشکیل خانواده، فرزندآوری و تربیت فرزند، سخاوت‌مندی و کمک به دیگران، تقوا و پرهیزکاری، صبر و بردباری، تواضع و فروتنی، رعایت ادب و مواظبت بر زبان، انجام فرایض دینی، صداقت و راستگویی، شجاعت و مقابله با ظلم، توکل و اعتماد به خداوند و قناعت و رضایت‌مندی که بخشی از الگوی‌های عملی برای تمسُّک و دستیابی به کمال انسانی است.

او ادامه داد: امام محمدتقی در سنین کودکی به امامت رسیدند و اگرچه حضرت به جود و سخاوت شهره عام بود و آنچه از ایشان در اذهان مانده، جواد و بخشندگی است، اما حضرت با وجود سن کم، الگوی کامل نه‌تن‌ها برای مسلمانان و شیعیان، بلکه برای تمام انسان‌ها، بخصوص جوانان هستند. امام جواد (ع) در نوجوانی به امامت منصوب شد در دوره کوتاه زندگی خود مبارزه‌ای فشرده با طاغوت کرد، به طوری که در سن جوانی تحمل وجود ایشان برای دشمن سخت شد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام جواد (ع) نوعی از جهاد با طاغوت را در عمل پیاده کردند، گفت: در زمان حضور قدرت‌های ریاکار و منافق باید مردم هوشیار شوند و اقدام امام جواد (ع) تلاش در همین زمینه بود. وقتی دشمن صریح و آشکار ابراز عداوت می‌کند و ریاکاری ندارد، کار آسان است، اما وقتی فردی مثل مأمون عباسی ظاهرالصلاح است و با ادعای طرفداری از اسلام و اهل بیت با مردم برخورد دارد شناخت را برای مردم مشکل می‌کند، لذا تلاش امام رضا و امام جواد (ع) کنار زدن ماسک ریا و تزویر از چهره طاغوت بود.

محمدی اظهار کرد: امام جواد مظهر مقاومت و جهاد با همه شیوه‌های ممکن بدون عقب‌نشینی و اولین کسی بودند که بحث آزاد را به صورت علنی پایه‌گذاری کرد و در حضور مأمون با علما و داعیه‌داران مناظره و مباحثه کرد و درباره دقیق‌ترین مسائل با استدلال حقانیت خود را اثبات کرد. بحث آزاد، میراث اسلامی ماست که در زمان امام جواد به کامل‌ترین شکل انجام می‌شد.

او با اشاره به ویژگی شخصیتی امام، بیان کرد: ایشان فرزند امامی هستند که «عالم آل محمد» لقب دارد؛ بنابراین در کودکی علوم را از پدر به‌طور کامل فرا گرفت و علم و دانش ایشان در مناظرات علمی با دانشمندان بزرگ زمان تعجب و حیرت حاضران را برمی‌انگیخت، امام درباره ارزش دین و دانش می‌فرمایند: اَلدّینُ عِزٌّ وَالْعِلمُ کَنزٌ؛ دین سرفرازی و دانش، گنج است؛ بنابراین به بیان امامِ جوان، کسب علم در کنار دین‌مداری ارزشمند و موثر خواهد بود.

محمدی ادامه داد: از ویژگی‌های این امام بزرگوار کمک به مردم و انفاق اموال در راه خدا انفاق بود و به خاطر همین سخاوت و جود و بخشش فوق‌العاده هم به «جوادالائمه» معروف شدند، ایشان در این‌باره می‌فرمایند: نیکوکاران به نیکی کردن نیازمندترند تا مستمندان؛ زیرا پاداش، افتخار و نیکنامیش از آنِ آنهاست؛ بنابراین آدمی هر خوبی که کند، نخست به خود کرده و نباید به خاطر خوبی که به خود کرده از دیگران سپاسگزاری بخواهد.

این کارشناس دینی با اشاره به تقوا و عصمت امام در دوری از حرام الهی گفت: امام جواد (ع) در این‌باره می‌فرمایند: اگر آسمان‌ها و زمین بر شخصی بسته باشد، ولی تقوای الهی پیـشه کند، خداوند گشایشی از آن‌ها برایش قرار می‌دهد. همچنین امام بر متانت و ادب در کلام تاکید داشت و فرمودند: حقیقت ادب و تربیت عبارت است از دارا بودن خصلت‌های خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسیله أدب - در دنیا و آخرت - به کمالات اخلاقی می‌رسد و نیز با رعایت ادب نیل به بهشت می‌یابد.

او با اشاره به شجاعت امام در مبارزه با ظلم و بیان حق، اضافه کرد: حق‌طلبی، آرمانگرایی و مطالبه‌گری در جوانی ارزش والایی است که از زندگی امام دریافت می‌شود، حضرت جواد در این‌باره حدیث مهمی دارند: الْعامِلُ بِالظُّلْمِ وَالْمُعینُ لَهُ وَالرّاضی بِهِ، شُرَکاءٌ؛ انجام‌دهنده ظلم و کمک‌دهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.

برچسب ها: اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار