حضرت امام خمینی (ره) برای ملت ایران تنها یک مرجع تقلید نبود، بلکه بنیانگذار انقلابی شکوهمند و هدایت‌کنندۀ مسیر نهضت اسلامی بود. اکنون با گذشت ۳۵ سال از ارتحال آن پیشوای بزرگ دینی، ضرورت بازخوانی راه و روش آن پیر فرزانه بیش از گذشته احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹ 02 June 2024

به گزارش تابناک اصفهان، خبر رحلت امام خمینی (ره) صبح روز ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ به اطلاع عموم مردم ایران رسید. روزنامه‌های آن روز که تمام صفحه اصلی خود را به رحلت امام خمینی اختصاص داده بودند از تعطیلی کشور تا پایان هفته و اعلام ۴۰ روز عزای عمومی توسط سران سه قوه خبر دادند. با ارتحال امام خمینی، گویی زلزله‌ای عظیم رخ داد... بغض‌ها ترکید و سرتاسر ایران و همه کانون‌هایی که در جهان با نام و پیام امام خمینی (ره) آشنا بودند، یکپارچه گریستند و بر سر و سینه زدند. هیچ قلم و بیانی قادر نیست ابعاد حادثه و امواج احساسات غیرقابل کنترل مردم را در آن روز‌ها توصیف کند.

مراسم تشییع پیکر بنیانگذار جمهوری اسلامی در حالی روز ۱۶ خردادماه و در بهشت زهرای تهران برگزار شد و بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم ایران برای بدرقه پیکر امام خمینی (ره) به تهران آمدند که به گواهی رسانه‌ها جمعیت عزاداران بر سر مزار امام خمینی به قدری زیاد بود که بالگرد حامل پیکر امام پس از ۶ بار تلاش برای فرود آمدن در نزدیکی محل دفن در نهایت بر زمین نشست و پیکر ایشان پس از ۱۰ ساعت به خاک سپرده شد.

وداع مردم با امام خمینی در روز و شب پانزدهم خرداد ۱۳۶۸ با حضور میلیون‌ها نفر از مردم تهران و سوگوارانی که از شهر‌ها و روستا‌های سراسر ایران آمده بودند، در محل مصلای امام خمینی برگزار شد. هیچ اثری از تشریفات بی‌روح مرسوم در مراسم رسمی نبود. همه چیز بسیجی و مردمی و عاشقانه بود. سرتاسر اتوبان و راه‌های منتهی به مصلی مملو از جمعیت سیاه پوش بود. پرچم‌های عزا بر در و دیوار شهر آویخته و آوای قرآن از تمام مساجد و مراکز و ادارات و منازل به گوش می‌رسید.

در نخستین ساعت بامدادِ ۱۶ خرداد، میلیون‌ها نفر به امامت آیت‌الله العظمی گلپایگانی (ره) با چشمانی اشکبار بر پیکر امام نماز گزاردند. مراسم تشییع امام خمینی از مصلی تا مرقد ایشان در جنب بهشت زهرا _ مزار شهیدان انقلاب اسلامی_ که به حرم امام خمینی (ره) مشهور است، با احساسات غیرقابل کنترل مردم برگزار شد و پیکر مطهر امام خمینی به خاک سپرده شد.

خودباوری، غیرت دینی، آرامش، ساده زیستی و مناعت طبع

حضرت امام خمینی (ره) برای ملت ایران تنها یک مرجع تقلید نبود، بلکه بنیانگذار انقلابی شکوهمند و هدایت کننده مسیر نهضت اسلامی بود و اکنون با گذشت ۳۵ سال از ارتحال آن پیشوای بزرگ دینی با شعار محوری امام وعده‌های صادق، ضرورت بازخوانی راه و روش آن پیر فرزانه بیشتر از گذشته احساس می‌شود. ایشان برای ملت ایران تنها یک مرجع تقلید نبود، بلکه بنیانگذار انقلابی شکوهمند و هدایت کننده مسیر نهضت اسلامی بود و اکنون با گذشت ۳۵ سال از ارتحال آن پیشوای بزرگ دینی با شعار محوری امام وعده‌های صادق، ضرورت بازخوانی راه و روش آن پیر فرزانه بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) فرمانش را صادر کردند، «تبیین امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود؛ لذا بر همین اساس در این نوشتار برخی از ویژگی‌های امام خمینی (ره) را بیان می‌کنیم.

امام خمینی (ره) به ما یاد دادند که غرب‌زده نباشیم و به داشته‌های خودمان متکی باشیم. امام راحل با خودباوری به فکر آبادانی کشور بود و با این نگاه و همچنین توکل بر خدای بزرگ توانست ایران را متحول و نگاه نه شرقی نه غربی را مطرح کند تا با خودباوری بتوانیم در مسیر استقلال ایران گام برداریم. همه ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) به گونه‌ای است که انسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، اما اگر «تأثیر گذاشتن» را به اثر کردن در عمل خود معنا کنیم، شخصیت «خودباوری» امام (ره) است که درس خودباوری در راستای خداباوری را بیان می‌کند. در شرایطی که دشمن با تبلیغات گسترده خود سعی دارد تا عزت نفس مردم ایران را خدشه‌دار کند، تبیین این بُعد از شخصیت امام راحل می‌تواند برای همه مردم، چراغی برای پیمودن راه باشد.

غیرت دینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از ویژگی‌های بارز ایشان بود. امام خمینی (ره) دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های یک انسان متعالی بودند که اکنون می‌تواند برای بسیاری از افراد و از جمله جوانان الگویی مثال‌زدنی باشد. غیرت دینی امام راحل مهم‌ترین ویژگی شخصیتی ایشان بود و این ویژگی، باعث استقامت مثال‌زدنی آن مرد بزرگ در راه دین و استقلال کشور شد، به همین دلیل شخصیت وی در برابر سختی‌ها، شکست‌ناپذیر بود.

ساده زیستی امام راحل، الگویی برای همه مردم است. ساده‌زیستی این پیر فرزانه، همان ساده زیستی مورد نظر اسلام بود که از نقاط برجسته سبک زندگی امام راحل شمرده می‌شود. امام به عنوان یک رهبر دینی و حتی فراتر از آن به عنوان کسی که پایه نظام استکباری ستمشاهی را از میان برداشت، دارای اخلاص بود و به راه خود ایمان داشت. مناعت طبع و عدم وابستگی این شخصیت به دنیا باعث شده بود تا تایید و یا تکذیب دیگران در او اثری نداشته باشد و به آنچه که ایمان داشت، عمل می‌کرد.

از بارزترین خصلت‌های پسندیده روحی و معنوی امام، اطمینان و آرامش خاطر بود، آن‌هایی که ایشان را درک کرده‌اند به این حقیقت اعتراف کرده‌اند که امام در تمام فراز و نشیب‌ها، حتی یک لحظه دچار اضطراب نشد. امام راحل طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب به فرموده‌های خداوند متعال ایمان تام و تمام داشت و یقین به راه، هدف، مردم و حق پذیری از دیگر خصوصیات امام خمینی (ره) بود.

منبع/یادداشت از مریم نقیان، خبرنگار ایسنا

برچسب ها: اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار