تابناک: یک تدوین گر سینما گفت: حس در تدوین بسیار نقش اساسی ایفا می کند و تدوین گر باید روایت درستی از کلام داشته باشد.
کد خبر: ۱۹۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴ 04 March 2016
به گزارش تابناک به نقل از ستاد خبری پنجمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در اصفهان، مستانه مهاجر در کارگاه آموزشی "حس در تدوین” با بیان اینکه حس در تدوین بسیار نقش اساسی ایفا می کند، اظهار کرد: احساسی کار کردن با احساسی فکر کردن متفاوت است، تدوینگر باید به خوبی بداند که کلماتی که در محل های مختلف به کار می روند چه معنایی دارند.

 

وی با بیان اینکه تدوین گر باید روایت درستی از کلام داشته باشد، افزود: بیان و کلام تدوینگر باید بسیار قوی باشد و در این صورت است که می تواند روایت را درست انجام دهد. در این راستا کتاب خواندن و فیلم دیدن از پیشنهادهایی است که می توان به تدوینگران و هنرمندان ارائه داد.

 

این تدوینگر سینما ادامه داد: تدوینگر ها باید آنقدر تمرین داشته باشند که وقتی وارد اتاق تمرین می شوند، بی قضاوت به کار تدوین بپردازند و مسایل و روحیات شخصی و خصوصی خود را در کار تدوین خود وارد نکنند و اجازه تاثیرگذاری این مسایل را در کار تدوین ندهند.

 

مهاجر با بیان اینکه تدوین گر گاهی مانند شعبده باز عمل می کند، خاطرنشان کرد: تدوینگر کی تواند زمان و مکان اتفاقات و نوع روایت را در فیلم تغییر دهد، در واقع تدوینگر، تمرکز را از جایی از فیلم می گیرد و به جای دیگر انتقال می دهد.

 

تدوینگر فیلم سینمایی "دختر شاه پریون” با اشاره به اینکه یک هنرمند باید جامعه شناس، فیلسوف، رنگ شناس، موسیقیدان، سیاست دان باشد، اضافه کرد: کتاب "در یک چشم به هم زدن” اثر والتر مرچ و "فن تدوین در سینما” در زمینه تدوین فیلم می تواند کمک و آموزش خوبی باشد.

 

وی افزود: تدوین گر می تواند یک بازیگر و یک فیلم را نابود کند. تدوین گر بالقوه می تواند یک بازیگر را نشان ندهد اما قرار نیست این کار را کند در واقع کسی که این کار را انجام می دهد، خودش را نابود کرده است.

 

این تدوین گر اضافه کرد: زمانی یک اثر سینمایی درست از آب در می آید که کارگردان و تدوین گر به یک نتیجه واحد برسند.

 

مهاجر خاطرنشان کرد: کسانی که می گویند ما به دلیل  نبود امکانات نمی توانیم فیلم بسازیم بهانه می آورند. در همین جشنواره فیلم هایی را دیده ام که بدون امکانات خاصی پیام و حرف خود را رساندند.

 

وی به قانون شش در تدوین اشاره کرد و ادامه داد: تدوین در تمام دنیا بر محور شش قانون استوار است که اولین آن، حس است و احساس درست از کاتی که زده می شود و انتخاب حسی که می تواند روایت را درست انتقال دهد. دومین مورد مربوط به روایت می شود به این صورت که تدوین به گونه ای باشد که موضوع را به بهترین نحو انتقال دهد. مورد سوم نیز ریتم درست است.

 

تدوین گر فیلم سینمایی "زندگی خصوصی” خاطرنشان کرد: این سه مورد بسیار مهم هستند و در اولویت های تدوین محسوب می شوند و امکان ندارد که از هم جدا شوند. سه مورد دیگر از قانون شش، خط فرضی، وضعیت دو بعدی و وضعیت سه بعدی هستند و استفاده از آنها به نوع اثر باز می گردد.

 

مهاجر ادامه داد: روال معمولی در تدوین اینگونه است که کارگردان و تهیه کننده، اثر را در اختیار تدوینگر قرار می دهد و به استراحت می پردازد. اما برخی از کارگردان ها مانند داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و بهرام بیضایی متفاوت هستند.

 

وی با بیان اینکه تدوینگر باید ابتدا اعتماد کارگردان را بدست آورد، گفت: تدوینگر باید خودش را در جای مخاطب قرار دهد و با نگاه مخاطب، فیلم را تدوین کند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار