آخرین خبرها از وضعیت اصفهان در برپایی جشنواره فیلم فجر امسال
تابناک: در حالیکه کم‌تر از یک هفته تا شروع سی و سومین جشنواره فیلم فجر فرصت باقی است؛ شواهد و قراین تا امروز حاکی از عدم اکران فیلم‌های جشنواره امسال در اصفهان است
کد خبر: ۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴ 27 January 2015
به گزارش تابناک اکران برخی فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان، تاکنون در 5 دوره متوالی به همت و حمایت وزارت کشور اتفاق افتاده است و این امکان را برای اهالی سینما و علاقه‌مندان آن فراهم کرده که آثار تازه سینمای کشور را قبل از اکران عمومی دنبال کنند اما ظاهرا امسال قراری بر پرداخت این هزینه از سوی وزارت کشور مقرر نشده است؛ اداره ارشاد اصفهان هم که متولی برگزاری این جشنواره در اصفهان است؛ توان پرداخت این هزینه حدودا 400 میلیونی را ندارد و هیچ متولی قدرتمند دیگری هم برای اکران فیلم‌های امسال جشنواره در کلان شهر اصفهان وجود ندارد!

تا این لحظه هیچ استانی برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی قطعی نکرده است!

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر ایمنا، اکران فیلم‌های جشنواره امسال در استان‌های مختلف را منوط به اعلام آمادگی و درخواست آنها دانست.

رضا داد افزود: ما برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر منتظر اعلام آمادگی استان‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: هنوز هیچ استانی به طور قطع برای اکران فیلم‌ها اعلام آمادگی نکرده است اما احتمالاتی برای اکران جشنواره در خراسان و فارس وجود دارد.

داد اظهار داشت: در صورتی که استان‌ها بتوانند حقوق نمایش فیلم در استان مربوطه را تامین کنند؛ اکران فیلم‌ها صورت خواهد گرفت و منعی برای این قضیه از سوی ما وجود ندارد. مشکل تامین منابع نمایش فیلم هاست که باید از طریق فروش بلیط، حامیان مالی و ... در استان‌های متقاضی تامین شود تا بتوان فیلم‌ها را اکران کرد.

وی در رابطه با اعطای کمک هزینه یا برقراری شرایطی که استان‌ها بتوانند؛ تحت آن فیلم‌ها را اکران کنند؛ گفت: پرداخت حقوق نمایش فیلم باید توسط خود استان‌ها و از بودجه فرهنگی‌شان تامین شود؛ هر چند سال گذشته استان‌ها توانستند با کمک وزارت کشور حق و حقوق نمایش فیلم‌ها را تامین کنند و به برگزاری جشنواره بپردازند ولی امسال امکان تحقق این امر وجود ندارد و خود استان‌ها باید از طریق منابع مالی فرهنگی‌شان به این قضیه مبادرت ورزند.

نمی‌توانیم هزینه اکران جشنواره فجر در اصفهان را تامین کنیم/هنوز از برگزاری جشنواره سال گذشته بدهکاری داریم

اما مدیر کل اداره ارشاد اصفهان در این رابطه گفت: تاکنون دستوری مبنی بر اکران فیلم‌ها به اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان ابلاغ نشده است.

حجت السلام محمد قطبی در پاسخ به این پرسش که دبیر کل جشنواره اکران فیلم‌ها را در شهرستان‌ها بلامانع دانسته ادامه داد: متاسفانه ما علی‌رغم تمایل‌مان هزینه‌ای برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان نداریم و بدهکاری‌مان از نمایشگاه کتاب سال گذشته و برگزاری جشنواره فیلم پارسال را هنوز نتوانسته‌ایم تصفیه کنیم.

وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم هزینه نمایش ۱۰ بار تکرار یک فیلم در جشنواره را بپذیریم؛ چون علاوه بر سنگین بودن هزینه با تعداد معدود سینماهای اصفهان سالنی برای نمایش این فیلم‌ها در اصفهان وجود ندارد؛ بنابراین ما فقط باید ۴ فیلم از میان آثار جشنواره را نمایش دهیم که عملا ممکن نیست و به ایجاد رقابت و فضای جشنواره در اصفهان منتهی نمی‌شود اما نمی‌توانیم هزینه سنگین نمایش تعداد زیادی فیلم و درصد تهیه کننده را تقبل کنیم.

قطبی در رابطه با چگونگی امکان نمایش فیلم‌های جشنواره امسال در اصفهان افزود: تنها در صورتی‌ که مساعدتی از سوی استانداری برای اکران فیلم‌ها صورت بگیرد یا مسوولین جشنواره با اکران فیلم‌ها در یک یا چند سینمای اصفهان صرفا بر مبنای فروش بلیط موافقت کنند و یا با سینماداران اصفهان برای اکران فیلم‌ها بر همین روال عادی توافقی صورت گیرد؛ اکران فیلم‌های جشنواره سی و سوم در اصفهان ممکن می‌شود.

مذاکره‌ای با استانداری صورت نگرفته است

رسول یاحی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان نیز در رابطه با مساعدت این ارگان برای اکران فیلم‌های جشنواره در اصفهان گفت: ما مشکلی برای مذاکره در جریان مساعدت نداریم اما متولی اصلی این قضیه اداره ارشاد استان است و با ما تاکنون در جریان این موضوع مذاکره‌ای نشده است و اطلاعی از این قضیه نداریم.

اکران فیلم‌های جشنواره باید محدود باشد

مدیریت سینمایی حوزه هنری اصفهان نیز در این‌باره گفت: اکران فیلم‌های جشنواره فجر امسال در اصفهان به انجام هزینه توسط مسوولین استان و اداره ارشاد اصفهان بستگی دارد؛ اداره ارشاد ظاهرا هزینه‌ای برای عملی شدن این موضوع ندارد و تاكنون هم خبری مبنی بر تامین این هزینه توسط استانداری اصفهان مخابره نشده است.

حسینی در رابطه با لزوم اکران فیلم‌های جشنواره در اصفهان گفت: به نظرم فیلم‌های جشنواره باید فقط در تهران و چند کلان شهر اصلی اکران شوند؛ آن هم اکرانی محدود و مثلا تک سینمایی زیرا اکران در بیشتر سينماها باعث ایجاد مشکل در اکران عمومی فیلم‌ها در آینده می‌شود.

فقط هزینه کپی یک فیلم از تهران به استان‌ها 5 میلیون تومان است

رئیس سینما قدس اصفهان هم با اعلم اینکه دستوری مبنی بر اکران فیلم‌های جشنواره تا این لحظه مخابره نشده است؛ گفت: هزینه کپی یک فیلم از تهران به استان‌ها 5 ميلیون تومان است و پرداخت چنین هزینه‌ای برای استان‌ها امکان پذیر نیست.

نوری در رابطه با اکران فیلم‌های جشنواره با روال معمول در سینماها و مبنی بر فروش بلیط ادامه داد: اتحادیه تهیه کنندگان با اکران فیلم‌ها به این شکل موافقت نمی‌کند و با این شرایط حضور جشنوارهو اکران فیلم‌ها 90 درصد عملی نیست؛ مگر اینکه کمک هزینه یا اتاقخاصی در اصفهان بیفتد.

سینماداران آخرین حلقه چرخه اکران فیلم‌های جشنواره‌اند

مدیر ایران فیلم نیز با تایید خبر عدم اکران فیلم‌های جشنواره امسال در سینماها درباره توافق سینماداران برای اکران این فیلم‌ها گفت: توافق با سینمادار و انتخاب سینماها آخرین حلقه چرخه حضور جشنواره در شهرستان‌هاست و این قضیه اصلا عملی نیست که ما خودمان به طور مستقیم به اکران فیلم‌های جشنواره بپردازیم!

متقاضیان دیدن، آثار تازه سینمایی در اصفهان منتظر اکران عمومی بمانند!

اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در برخی استان‌ها در طول چند سال گذشته اما و اگرهای خاص خود را به دنبال داشته و گروهی معتقدند دلیلی برای اکران جشنواره به جز محل اصلی خود وجود ندارد؛ اما اکران فیلم‌های جشنواره و استقبال خوب مخاطبان از آن در چند دوره گذشته در استان‌ها و استقبال 20 هزار نفری مخاطبان از جشنواره در سال گذشته در اصفهان به گفته مدیر کل اداره ارشاد اصفهان نشان‌گر اهمیت این رخداد و تبدیل این اکران به فرصتی خاص برای اهالی و دوستداران جدی سینماست.

علاوه بر این جشنواره فیلم فجر تنها امکان در جمع جشنواره‌های مختلف تئاتر، موسیقی و تجسمی است که می‌تواند همزمان با مركز، خارج از آن نیز برگزار شده و این رویداد هنری را به مراکزی دیگر جز تهران بکشاند؛ امکانی که در جریان برگزاری جشنواره سی و سوم ظاهرا دوستداران سینمای روز ایران در اصفهان از آن محرومند و برای دیدن این آثار تازه یا باید راهی پایتخت شوند که هزینه و انرژی خاص خود را می‌طلبد یا تا زمان اکران عمومی در سال آینده منتظر بمانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار