تابناک: یک استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اصفهان باید ترمز حرکت به سمت توسعه ناپایدار را بکشد و فرمان را به سمت، گردشگری، علم و فناوری و فرهنگ بچرخاند و با سرعت حرکت کند و گرنه خطر بیشخ گوش اين شهر است.
کد خبر: ۱۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶ 08 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مهدی بصیری اظهار كرد: اگر اصفهان یک شهر فرهنگی، علمی و گردشگری در نظر گرفته می‌شد و محل فعالیتهای دانش بنیان بود جمعیت آن اینگونه سرسام آور زیاد نمی‌شد.

وی با بیان اینکه مشكل ايجاد صنایع آب‌بر تنها آلودگی هوا نيست بلکه هزاران مشکل ديگر نيز برای اصفهان ایجاد کرده‌اند، افزود: وقتی صنایع آلوده را اینگونه گسترش میدهیم آن هم صنایع آببر، قطعا صنایع آلودگی بسیار زیادی ایجاد میکنند و امروز این آلودگی در شهر اصفهان نه تنها گیاهان و حیوانات بلكه انسان‌ها را نيز مورد حمله قرار داده است.

این استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: آلاينده‌هاي هوا، روی آب می‌نشیند و آب را نيز آلوده می‌کند، در نتيجه زراعت و غذای اصفهانی‌ها به این واسطه آلوده شده است.

بصیری با اشاره به اینکه همه این موارد دست به دست هم مي‌دهد تا اصفهان در بحران آلودگی فرو ‌رود، تصریح کرد: علاوه بر موارد بالا صنایع در ایجاد ترافیک و حمل و نقل ماشینهای سنگین نیز نقش دارند و نه تنها باعث افزایش آلودگی بلکه ورود مهاجرین به اصفهان می شوند و مشکلات اجتماعی را نیز دامن می زنند.

وی با بیان اینکه آب، خاک و هوای اصفهان آلوده است، تاکید کرد: مهاجرت از روستاها و استان‌های دیگر به اصفهان باعث شده تا اين شهر با كمبود آب شرب روبه رو شود كه در نتيجه آن در شرایط بی‌آبی 40 درصد کل آب‌هاي اصفهان از تونل و رودخانه گرفته تا چاه‌ها فقط صرف شرب مي‌شود.

این استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: آثار فرونشست اصفهان‌ مدت¬ها است خود ظاهر کرده و تعداد زیادی مدرسه ترک خورده و در دامنه اصفهان نیز 300 خانه شکسته شده است، اما کسی صدای اعتراض‌ها در این خصوص نمي‌شنود.

بصیری با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی اصفهان و استان تخلیه شده است و شکستها در 33 پل و پل شهرستان مشهود است، خاطر نشان کرد: اصفهان سالانه 25 سانتیمتر نشست می‌کند، اما متاسفانه نشست زمین آرام است و کسی نمی‌تواند آن را کامل درک کند.

وی اظهار کرد: زمانی که رودخانه اصلی اصفهان 16 ماه بدون آب باشد و پمپهای شهرداری کار کند و مجوزهای چاههای متعدد لغو نشود، بآبخوان زیر سطح شهر اصفهان از میان خواهد رفت و شهر نشست می کند.

این استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه ما سالها است هشدار داده ایم، ادامه داد: اگر توسعه صنایع ادامه پیدا کند، اصفهان با کمبود آب شرب مواجه می شود و بی شک حیاط آن در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

بصیری خاطرنشان کرد: اصفهان روزگاری به سوی توسعه ناپایدار، و نامتناسب با اقلیم و ظرفیت بیش از حد محیط حرکت کرده است پس بهتر است ترمز را بکشیم و فرمان را بچرخانیم چراکه باید به سرعت سمت گردشگری، علم و فناوری و فرهنگی باید حرکت کنیم وگرنه با این سرعت تخریب محیط زیست خطر بیخ گوش اصفهان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار