تابناک: خانه مشروطه اصفهان، اندیشکده هویت شناسی و تمدن نوین اسلامی همان خانه‌ قدیمی حاج آقا نور الله است که در قدیمی‌اش را منسوخ کرده و سر در آجری- سنگی جدیدی برایش ساخته‌اند تا بازديد كنندگان را به داخل یک موزه‌ی تاریخی هدایت كند...
کد خبر: ۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶ 24 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، خانه مشروطه اصفهان موزه‌اي است که معماری سنتی ‌بیش از وجوه تاریخی آن نظر مخاطب را جلب می‌کند. اينجا در ميان نقاشي‌ها و گچ‌بري‌ها و ارسي‌ها سخنان مشروطه خواهان و عکس‌های سیاه و سفید چند ده ساله به استقبالتان مي‌آيد تا شما را ميهمان شب‌هايي كند كه آزادی‌خواهان و رجال سیاسی فرهنگی اصفهان و بختیاری براي هم‌فکری درباره مشروطیت و حکومت قانون در اين مكان گرد‌هم مي‌آمدند.

حیاط ديواني جایی است که برای اولین بار نشانی از صاحب خانه ديده مي‌شود، مجسمه‌ آیت‌الله نورالله نجفی اصفهانی از علمای معروف اصفهان در عصر قاجار که در این مکان به حل و فصل مشکلات مردم جدا از حکومت می‌پرداخته است.

اتاق‌ها پر است ازمجسمه قریب به واقعیت انسان‌هایی که هر یک به نوعی در جنبش مشروطه گاه موافق و گاه مخالف مؤثر بوده‌اند؛ آیت الله خراسانی، مدافع حقوق مردم در برابر حکومت؛ مظفرالدین شاه نماد سلسله‌ی قاجار؛ شیخ فضل الله نوری، آن روحانی بردار رفته از سبب «مشروطه‌ مشروعه»؛ آیت الله نائینی، تدوینگر اولین کتاب در باب حکومت اسلامی که تا هم اکنون افکارش در جمهوری اسلامی جاریست؛ مرحوم الفت، پسر آقانجفی، که از لحاظ علمی، فرهنگی و ادبی یک سر و گردن از تمام خاندان بالاتر است و شاگردانی همچون استاد همایی تربیت کرده؛ بختیاری‌های مشروطه‌خواه فاتح تهران پس از به توپ بستن مجلس که محمدعلی شاه را خلع و وادار به فرار کردند كه حالا در 12 اتاق‌هاي خانه ساكن شده‌اند.

خانه بر خلاف نامش فقط وقايع مشروطيت را در خود ندارد، بلكه علاوه بر مشروطه، بخشي از وقایع مربوط به دوران جنگ اول جهانی و اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی را نيز براي مخاطبان بازگو مي‌كند براي همين است كه مجسمه رضاشاه و برخي همراهان همیشگی‌اش مانند سر اردشیر ریپورتر و يا آیت الله مدرس كه به تنهایی در اتاقی بزرگ نشسته نيز ساكن خانه هستند.

آخرين بخش بنا، شاه نشین است، جایی که مجسمه‌ آقانورالله و ندیمه‌ آن قرار دارد و صحنه‌ قتل او با آمپول هوا را نشان مي‌دهد، جايي كه اگرچه تصوير تلخ مرگ يكي از مشروطه خواهان را به تصوير مي‌كشد اما نشان از مسير پرفراز و نشيب است كه يك ملت براي رسيدن به قانون‌گرایی و مردم سالاري طي كرده است.

انتهاي پیام

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار