سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: عملیات مرمت تیمچه تاریخی صباغ در بازار بزرگ کاشان با صرف اعتبار چهار میلیارد ریال به پایان رسید.
کد خبر: ۱۱۷۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶ 25 June 2024

به گزارش تابناک اصفهان، علیرضا عبدالله‌زاده اظهار کرد: تیمچه تاریخی صباغ، از موقوفه‌های بزرگ زنده یاد محمد صادق نقوی است که وقف بیمارستان نقوی کاشان برای کار‌های خیرخواهانه شده است و عملیات مرمت این اثر تاریخی به صورت مشارکتی با شهرداری کاشان انجام شد.

وی افزود: تیمچه صباغ یکی از مهم‌ترین سرا‌های مجموعه بازار تاریخی کاشان است که زمان ساخت آن به دوره قاجار می‌رسد که هم‌زمان با آب‌انبار معروف حاج حسین صباغ ساخته شده است و مانند تیمچه‌های امین‌الدوله و بخشی، کاربری تجاری خود را حفظ کرده و حجره‌های آن محل کسب فرش‌فروشان قدیمی بازار است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی کاشان تصریح کرد: عملیات مرمتی این اثر شامل برچیدن کف فرش‌ها و حوض قدیمی، جمع‌آوری خاک دستی و شفته آهک کف تیمچه، کف فرش آجری با آجر سنتی و اصلاح حوضچه اصلی تیمچه به شکل اصلی خود با توجه به عکس‌های موجود در آرشیو بوده است.

عبدالله زاده گفت: باززنده سازی بازار‌ها با آجر سنتی، معاینه فنی چاه داخل تیمچه برای بررسی ظرفیت آن و اجرای سونداژ در طرفین تیمچه جهت آزمایش نوع خاک در عمق‌های مختلف برای جلوگیری از فرونشست‌های احتمالی از دیگر موارد عملیات مرمتی این اثر تاریخی است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان افزود: تیمچه تاریخی صباغ در راسته‌بازار بزرگ کاشان واقع‌شده که در مهرماه سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب ها: اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار