تابناک: کارشناس فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: منشاء 80 درصد ریزگردها در کاشان داخلی و از ریگزارها و بیابان های اطراف منطقه است.
کد خبر: ۴۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴ 30 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا علی خالویی روز شنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر کاشان به وجود 16 کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: دو مورد از این کانون ها در منطقه کاشان قرار دارد.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و افزایش بهره برداری دام ها و خطر نابودی مراتع افزود: به علت افزایش فرسایش خاک و نبود پوشش گیاهی با کوچکترین وزش باد در منطقه ریزگردها تولید می شود.

خالویی قاچاق چوب و تاغزارها را از دیگر مشکلات منطقه برشمرد و تاکید کرد: پوشش گیاهی به ارتفاع 60 سانتیمتر می تواند 90 درصد ریزگردها را در اطراف کاشان کنترل کند.

وی قرق پنج ساله مراتع اطراف کاشان را فاصله زمانی مناسبی برای بازاحیای مراتع دانست و گفت: سالانه 200 تا 300 هکتار نهالکاری با توجه به وجود پساب تصفیه خانه می تواند موجب بازاحیای پوشش گیاهی منطقه شود.

خالویی به انجام 60 درصد بیابانزدایی در اطراف کاشان و 40 درصد در آران و بیدگل از طریق کاشت بادام کوهی اشاره و ادامه این روند را موجب ایجاد پوشش گیاهی و جبران بخشی از برهوتی منطقه دانست.

برگزاری جلسه مشترک با نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و استفاده از پتانسیل بسیج دانشجویی و دانش آموزی، استفاده از ظرفیت تصفیه خانه برای آبیاری گونه های مناسب، مشخص شدن برنامه مطالعه شده در این زمینه همراه با روند قبلی، پیش بینی ها و نیازها از جمله پیشنهادات اعضای شورای اسلامی شهر کاشان با توجه به اهمیت موضوع ریزگردها در این زمینه بود.

رییس شورای اسلامی شهر کاشان نیز عزم و اراده مجموعه مدیریت شهری را لازمه رفع این مشکلات دانست.

علی رسول زاده ، انتخاب یک نماینده از شورا جهت پیگیری مساله را تا رسیدن به یک برنامه ریزی منسجم، خواستار شد.

** ایجاد تقاطع به هر جهت و هر شکل در مرکز شهر کاشان یک نیاز است

شهردار کاشان نیز در خصوص حل مشکل ترافیک مرکز شهر در محدوده خیابان های باباافضل، آیت الله کاشانی، شهید رجایی، بهشتی به چهارراه آیت الله کاشانی گفت: پهنای محدود این خیابان ها، مانع از آزادسازی از چهار سمت است و همچنین عرض کم معابر مانع عقب نشینی در این محدوده است.

سید محمدناظم رضوی افزود: در صورت ایجاد زیرگذر امکان تردد سواره در این مسیر وجود نخواهد داشت، اما درصورت ایجاد روگذر فقط در شروع و انتهای پل، می توان تعریض داشت و احداث پل روگذر در خیابان های باباافضل و شهید یهشتی بدلیل وجود نقاطی با امکان تعرض و میسر بودن امکانات تملکی برای شهرداری منطقی تر است.

تغییر نگرش به ترافیک و در نظر گرفتن بافت قدیمی شهر از سوی شهرداری به عنوان معبرعمومی، فرهنگ سازی استفاده محدود از خودرو، مطالعات جدی تر و ریشه یابی معضل ترافیک و اولویت دهی به آزادسازی های معابر از جمله نظرات اعضای شورای شهر در این زمینه بود.

شهردار کاشان به مطالعات کامل، مدلسازی های صورت گرفته و مطالعات اجتماعی انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: انتقال مراکز خرید و پزشکی در بازه زمانی کوتاه مدت میسر نیست و زودتر از سه تا چهار دهه نمی توان بافت مرغوبی شکل داد.

ناظم رضوی تاکید کرد: البته تمامی نیازهای ترافیکی در مرکز شهر با ایجاد تقاطع غیرهمسطح برطرف نمی شود و با توجه به ترافیک لحظه ای در این محور علاوه بر ایجاد شبکه جایگزین و آزادسازی معابر به موازات خیابان های این مسیر تا حد ممکن، باید به مدیریت تقاضا نیز بپردازیم و درعین حال کاربری های این محورها را نیز به کاربری های کم ترافیک هدایت کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار