صنایع دستی وابسته به گردشگری است و با توسعه گردشگری، بازار صنایع دستی ارتقا می یابد و 40 درصد بعد از حضور بیشتر توریست ها افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶ 01 February 2015
یکی از دلایل رکود بازار صنایع دستی اصفهان در سال‌های اخیر ناتوانی مالی اصفهانی‌ها برای خرید این آثار بسیار ظریف و هنرمندانه است. به نظر می‌رسد راه حل این معضل جذب توریست به این شهر برای رونق هر چه بیشتر این اشیای دوست داشتنی باشد. اتفاقی که کم و بیش امسال افتاد و با افزایش قابل توجه توریست های این شهر صنایع دستی آن رونقی گرفت.

افزایش ۴۰درصدی فروش صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره تاثیر افزایش میزان گردشگران خارجی اصفهان در سال جاری بر میزان فروش صنایع دستی اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: صنایع دستی وابسته به گردشگری است و با توسعه گردشگری، بازار صنایع دستی ارتقا می یابد.
محمد حسین دهقان ادامه می‌دهد: در دو سال گذشته به دلیل سیاست‌های دولت برای تعامل با جهان، گردشگرانی از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و بسیاری از آن‌ها به اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری مهم آمده‌اند که در فروش صنایع دستی تاثیر گذاشته است.
دهقان بیان می‌کند: بر اساس ارزیابی که اخیرا درباره میزان فروش صنایع دستی در میدان نقش جهان و مراکز دیگر بر اساس نظر فروشندگان انجام داده‌ایم، میزان فروش بالغ بر ۴۰درصد افزایش داشته که یکی از عوامل آن، حضور گردشگر خارجی و داخلی است.
او درباره متولی نظارت بر صنایع دستی خاطر نشان می‌کند: براساس قانون، متولی بازرسی و نظارت بر فروش و عرضه محصولات صنایع دستی و صنعتی، سازمان معادن و تجارت، اتاق اصناف و اتحادیه صنف صنایع دستی است و وظیفه معاونت صنایع دستی اداره میراث تولید و آموزش صنایع دستی است، گرچه این دو عرصه لازم و ملزوم هستند و آموزش و تولید به عرضه و فروش ختم می‌شود.
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه می‌کند: تعامل‌هایی کرده‌ایم تا نظارت‌های مستمر بر کیفیت صنایع دستی که در میدان نقش جهان و مراکز دیگر عرضه می‌شود، صورت بگیرد.

ارائه کالای خارجی بی‌کیفیت در میدان نقش جهان محدود شده است
وی می‌گوید: تیم بازرسان اتحادیه صنف صنایع دستی و نماینده معاونت صنایع دستی اداره میراث استان برای جلوگیری از عرضه محصولات بی کیفیت، تقلبی و قاچاق فعالیت می‌کنند؛ در نتیجه در میدان نقش جهان به عنوان یک مرکز مهم ارائه صنایع دستی اصفهان، ارائه کالای خارجی بی‌کیفیت محدود شده و از حجم گسترده کالاهایی که معمولا به صورت‌های پارچه‌ای، دست‌باف، چوبی و فلزی از کشورهای چین، هند و پاکستان وارد می‌شد، میزان کمی باقی مانده که به صورت نامحسوس ارائه می‌شود که با آن‌ها هم برخورد خواهد شد.
دهقان ادامه می‌دهد: اتحادیه صنف صنایع دستی استان با ارائه برخی آثار کم کیفیت که به دلیل فرصت طلبی برخی صورت می‌گرفت، برخورد کرده است. معاونت صنایع دستی برای افزایش سطح کیفی محصولات صنایع دستی برنامه‌های آموزشی چون کارگاه تخصصی برندسازی صنایع دستی با همکاری خانه صنعت و اتاق بازرگانی با حضور شاغلان این عرصه برگزار می‌کند و با موضوعات مختلف عرصه برندسازی چون استاندارد سازی، بسته بندی و ارتقای سطح کیفی محصولات آموزش داده می‌شود.
او درباره استانداردسازی قیمت اقلام صنایع دستی بیان می‌کند: یک ماه است برای قیمت گذاری صنایع دستی بررسی‌هایی کرده‌ایم؛ البته باید توجه کرد به دلیل ارزش بالای آثار صنایع دستی این کار کمی سخت است.
دهقان ادامه می‌دهد: اکثر فروشگاه‌های میدان نقش جهان، اجناسشان را با اتیکت قیمت عرضه می‌کنند. با این وجود این طرح باید چکش کاری شود تا به نحو شایسته عملیاتی شود؛ برای مثال توریست‌ها با زبان فارسی آشنا نیستند و اتیکت‌ها باید به دو زبان فارسی و انگلیسی و با دو واحد قیمت ریال و دلار عرضه شود که به دلیل عدم ثبات قیمت دلار این طرح حساسیت‌هایی دارد.
او درباره ساماندهی مغازه‌های میدان نقش جهان برای حضور توریست هم می‌گوید: تور لیدرها برای معرفی مطلوب صنایع دستی به گردشگر به فضایی با زیرساخت‌های گردشگری مناسب برای عرضه محصولات با بروشور معرفی و شناسنامه، فروشنده آشنا به زبان انگلیسی و اهل پذیرایی از گردشگر نیاز دارند.
وی درباره ساماندهی معضل معرفی تعداد محدودی از مغازه‍های میدان نقش جهان به توریست‌ها توسط تورلیدرها هم بیان می‌کند: نظر ما این است که گردشگر بتواند از فروشگاه‌های بیشتری خرید کند و به همین دلیل با اتحادیه صنف صنایع دستی و انجمن راهنمایان تور تعامل کرده ایم تا ساز و کار مناسبی برای حل مشکل فراهم شود. از جمله برنامه های ما با همکاری اتحادیه، معرفی فروشگاه های منتخب صنایع دستی میدان نقش جهان براساس مفاد آیین نامه شرایط فروشگاه ها است که با نصب پلاکارد و لوگو به گردشگر معرفی می شود.

باید توریست را آزاد گذاشت
رییس هیات مدیره اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان نیز در این‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش توریست‌های اصفهان بر فروش صنایع دستی شهر تاثیر خوبی گذاشته، ولی رقم دقیق میزان افزایش را هنوز نداریم.
عباس شیردلی، ادامه می دهد: با این وجود متاسفانه راهنمایان تور توریست‌ها را به تعدادی مغازه محدود مورد نظر خود می‌برند و معاونت گردشگری اداره میراث باید این موضوع را پیگیری کند. در حالی که باید توریست را آزاد گذاشت تا از هر مغازه‌ای می‌خواهد، خرید کند.
او درباره اجناس چینی هم بیان می‌کند: اجناس چینی از مغازه‌های میدان نقش جهان جمع شده و تنها چندتایی مغازه فروش زیورآلات چینی زیر نظر اتحادیه خرازی فروشی‌ها در این میدان فعالیت می‌کنند. شیردلی اضافه می‌کند: بر اجناس صنایع دستی میدان از نظر استاندارد بودن در زمینه هایی چون میناکاری، قلم زنی و خاتم نظارت می کنیم. کارشناس های اتحادیه که استادان بزرگ هنر هستند، به عنوان بازرس های به مغازه ها می روند و اجناس آن را از جنبه استاندارد بودن بررسی می کنند.

برای صنایع دستی برندسازی شود
یک هنرمند نقره کار هم در این‌باره می‌گوید: سه اهرم تبلیغات، توریست و صادرات راه نجات صنایع دستی اصفهان است که یکی در گرو دیگری است.
مهدی نوایی ادامه می‌دهد: مواد اولیه نقره‌کاری بسیار گران شده و به همین دلیل مردم و خریداران داخلی قدرت خرید آن را ندارند. صنایع دستی باید صادر شود و گردشگر خارجی آن را بخرد، در غیر این صورت فلج می شود.
نوایی خاطرنشان می کند: هر ساله مسافرانی که از استان های مختلف به اصفهان می آیند، به دلیل این که برند ما را می‌شناسند، از ما خرید می‌کنند، اما باید کاری کرد که گردشگر خارجی بیشترین حجم خریدار ما را تشکیل دهد.
او اضافه می‌کند: بازار صادرات صنایع دستی ضعیف است. باید با برگزاری نمایشگاه‌های خارجی، صنایع دستی‌مان را به جهان معرفی کنیم،، چون بسیاری از کشورها نقره ما را نمی شناسند. صنایع دستی با توریست زنده است و اگر صنایع دستی رونق داشته باشد، نیازی به فروش نفت نداریم.
این هنرمند می‌گوید: اکنون کشوری مثل ترکیه نسبت به ما در زمینه صادرات نقره پیشتاز است، در حالی که کیفیت کار آن‌ها نسبت به کار ما قابل مقایسه نیست. متاسفانه هیچ تبلیغی برای صنایع دستی در رسانه‌ها نمی شود، در حالی که باید برای صنایع دستی برندسازی شود.
به نظر می رسد برای ایجاد ثبات در بازار صنایع دستی اصفهان باید برنامه‌های بلندمدت و باثبات در زمینه تقویت گردشگری خارجی اصفهان داشته باشیم تا این بازار با دچار شدن دائمی به قبض و بسط دست به گریبان بی‌ثباتی نباشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار