تابناک: آیین ایرانی چهارشنبه سوری با بوته افروزی، سابقه ای دیرینه و پیشینه ای در گذشته های دور این سرزمین دارد.
کد خبر: ۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳ 24 February 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا، یکی از جشن های آتش که در ایران باستان برای پیش درآمد یا پیش باز نوروز برگزار می شد و آمیزه ای از چند آیین گوناگون است، جشن سوری بوده است.

سوری اشاره به سرخی گل دارد که در این روز بوته ی خاری را برای گریزاندن سرما و فراخوانی گرما، آن هم بیشتر بر روی بامها می افروختند که به باور نیاکان ما خوش یمن بوده است.

در این شب علاوه بر مراسم بوته افروزی، آیین هایی همچون آب پاشی و آب بازی، فالگوش نشینی، قاشق زنی، کوزه شکنی، پختن آش چهارشنبه سوری، آجیل مشگل گشا، شال اندازی و دیگر مراسم برپا می شده است.

اما در سالهای اخیر با نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال (چهارشنبه سوری) دلهره و اضطراب بر اکثریت خانواده ها مستولی شده و نگاه ها نگران این روز است.

این نگرانی نه به خاطر برگزاری آیین های سنتی و فرهنگی است بلکه بروز رفتارهای پرخطری است که از سوی برخی از نوجوانان و جوانان انجام می پذیرد.

با توجه به اینکه اکثر برگزارکنندگان مراسم چهارشنبه سوری در دو گروه سنی نوجوانان و جوانان هستند بروز رفتارهای نابهنجار از سوی آنها در آغاز سال جدید آزردگی خاطر را برای دیگران به همراه می گذارد.

استفاده از ترقه و نارنجک های دست ساز، افروختن آتش های غیرمتعارف و پرتاب دیگر مواد محترقه در این ایام باعث نقص عضو بسیاری از این افراد از ناحیه دست، پا، بینایی و حتی مرگ می شود.

در این میان نیروی انتظامی هر ساله قبل از فرارسیدن چهارشنبه آخر برخورد با متخلفان سلب امنیت و آرامش از شهروندان را در دستور کار خود قرار می دهد.

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان نیز ضمن ابراز تاسف از تغییر رسم دیرین چهارشنبه سوری که با روشن کردن مقدار کمی آتش کم خطر و رسومی همچون قاشق زنی و غیره همراه بود گفت: در سالهای اخیر بدلیل استفاده از مواد محترقه و آتش زا و نارنجک های دست ساز خطرناک امنیت و آسایش عمومی از مردم سلب می شود.

سرهنگ ستار خسروی افزود: این رفتارهای نابهنجار و پرخطر در مراسم چهارشنبه آخر سال منجر به بروز آسیبهای جسمی و روحی خطرناک برای کودکان و جوانان بویژه گروه سنی هفت تا 23 سال شده است.

وی در این زمینه به عوامل قاچاق، فروشندگان و استفاده کنندگان مواد محترقه خطرناک در چهارشنبه آخر سال هشدار داد.

سرهنگ خسروی افزود: بمنظور مقابله با آسیب ها و پیامدهای استفاده از مواد محترقه خطرناک، پلیس آگاهی و سایر واحدهای پلیس در استان در مبادی ورودی، صنوف، بازارها و سایر محل های عرضه به شدت با عاملان ورود و توزیع مواد محترقه قاچاق برخورد می کنند.

وی یادآوری کرد: افراد متخلف در صورت دستگیری به اتهام قاچاق کالا به مراجع قضایی تحویل و مطابق قانون به آنها برخورد می شود.

وی به افرادی که فروشنده مواد اولیه تولید مواد محترقه دست ساز هستند نیز توصیه کرد که در این ایام از فروش این مواد به کودکان و نوجوانان به جد خودداری کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار