کد خبر: ۳۰۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹ 05 October 2016
تعادل درباره قیمت دلار گزارش داده است:‌ در روزهاي اخير، نرخ دلار در بازار آزاد به مرز 3600 تومان رسيد و نرخ يورو 4030 تومان و درهم 982 تومان و لير تركيه ۱۲۱۰تومان معامله شد. اگرچه در روز سه‌شنبه 13 مهر 95 بار ديگر به كانال 3500 و ثبت نرخ 3595 رسيد، اما پيش‌بيني كارشناسان حكايت از آن دارد كه به دنبال افزايش تدريجي نرخ دلار رسمي در بازار آزاد نيز نرخ دلار به تدريج افزايش خواهد يافت.

به گزارش «تعادل» بانك مركزي روز گذشته، نرخ رسمي 22 ارز را افزايش و 14 ارز كاهش يافت و نرخ 3 ارز هم بدون تغيير بوده است...

اين نكته نشان مي‌دهد كه نرخ رسمي دلار در ماه‌هاي اخير روند صعودي خود را حفظ كرده و به 3152 تومان رسيده و فاصله آن با نرخ بازار آزاد كه 3595 تومان است به 443 تومان رسيده است.

اين در حالي است كه دولت اعلام كرده تا پايان سال جاري قصد دارد كه نرخ ارز را تك نرخي كند و اين موضوع به اين معناست كه فاصله نرخ رسمي و آزاد بايد به سمت صفر ميل كند.

اما نرخ‌هاي 6 ماه اول نشان مي‌دهد كه فاصله دو نرخ ارز رسمي و آزاد همواره رقمي بين 420 تا 450 تومان بوده است.

نرخ دلار آزاد در طول سال 95 در مقايسه با پايان سال 94 معادل 295 تومان افزايش داشته و از 3300 در اسفند 94 به مرز 3600 تومان رسيده است.

نرخ رسمي دلار نيز از 2909به 3152 تومان رسيده و 243 تومان افزايش داشته است.

روشن است كه اگرچه فاصله افزايش دو نرخ رسمي و آزاد دلار نزديك به هم بوده اما نرخ بازار آزاد فاصله بيشتري دارد و افزايش بيشتري نسبت به سال 94 داشته است. بر اين اساس، براي كاهش فاصله دو نرخ رسمي و آزاد كه در سال 94 معادل 391 تومان بوده و اكنون به 443 تومان افزايش يافته، بانك مركزي بايد افزايش بيشتري در نرخ رسمي خود داشته باشد يا با كنترل بازار آزاد، نرخ‌هاي رسمي و آزاد را به هم نزديك كند.

عباس ناصري كارشناس و فعال بازار ارز در اين زمينه مي‌گويد: به‌طور سنتي نرخ دلار آزاد تابع ارز رسمي و مبادله‌يي بوده و به هر ميزان كه نرخ مبادله‌يي يا رسمي افزايش داشته، نرخ دلار آزاد نيز متاثر از آن افزايش داشته است.

براين اساس مهم‌ترين اقدام كنترل عرضه و تقاضاست و تا زماني كه نرخ دلار در برابر ساير ارزها افزايش دارد و بازار ارز متاثر از درآمدهاي ارزي و ميزان تقاضاست، تنها نمي‌توان با افزايش تدريجي نرخ رسمي، فاصله آزاد و رسمي را كم كرد و به يكسان‌سازي ارز اقدام كرد.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد آنچه به يكسان‌سازي ارز مي‌تواند كمك كند، پذيرش واقعيت بازار است، پذيرش اين نكته كه نرخ دلار تمايل به افزايش دارد و در سه سال اخير متناسب با نرخ تورم افزايش نداشته است و نمي‌توان اين نرخ را بيش از اين كنترل كرد و در ماه‌هاي آينده بايد انتظار رشد نرخ دلار را داشت لذا نرخ رسمي ارز بايد بيش از اين افزايش يابد تا فاصله با نرخ دلار آزاد را كاهش دهد زيرا به هر ميزان كه اندك اندك به نرخ رسمي افزوده مي‌شود نرخ آزاد فاصله بيشتري مي‌گيرد و افزايش بيشتري دارد. براين اساس، با پذيرش اين نكته كه دلار بايد متناسب با تورم بالا برود، بايد يكسان‌سازي نرخ ارز را اجرايي كنند و با افزايش بيشتر نرخ رسمي، فاصله دو نرخ را كاهش دهند.

در غير اين صورت اين فاصله 450 توماني همچنان ادامه خواهد داشت و نرخ‌ها به صورت كنترل شده افزايش خواهند داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار