تابناک: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر گفت: خشکسالی هیدرولوژیکی (آب شناسی) در دو سال اخیر در این شهرستان کمرنگ شده است.
کد خبر: ۲۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 16 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حجت الله زمانی افزود: این موضوع بویژه برای مزارعی که در اثر احداث تونل انتقال آب چشمه لنگان به زاینده رود دچار خسارت شده بود، بسیار کمرنگ شده است.

وی اظهار کرد: با احداث بندهای خاکی در شهرستان فریدونشهر، چشمه ها و قنوات زیر دست این بندها تقویت و پر آب شده اند.

وی با اشاره به بند خاکی یک و دو روستای سیبک شهرستان فریدونشهر گفت: این بند خاکی با حجم یک میلیون و 200 متر مکعب آبگیری و سرریز شد.

زمانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک و استحصال آب از اهداف مهم ایجاد این دو بند خاکی در بالادست روستای سیبک است.

وی از استحصال چهار میلیون متر مکعب آب در سال در این بندها خبر داد و گفت: 400 هکتار از اراضی زیردست این بندها زیر کشت رفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر با اشاره به رونق کشاورزی در اطراف این بندها، تصریح کرد: گردشگران زیادی نیز به این منطقه می آیند که توسعه فضای سبز، درختکاری و ایجاد تفرجگاه در جهت رونق گردشگری در این مناطق از برنامه های دیگر اداره منابع طبیعی شهرستان است.

وی یکی از اهداف مهم منابع طبیعی را مهار و استحصال نزولات جوی در نقطه های بارش و جلوگیری از فرسایش خاک عنوان و تاکید کرد: توسعه جنگل ها بعنوان محل استحصال و تامین کننده آب شیرین می تواند کمک شایانی در تحقق این امر داشته باشد.

خشکسالی هیدرولوژیکی که به مفهوم کمبود جریان آب نسبت به مقدار نرمال آن است از رویدادهای طبیعی و تکرار پذیر در هر اقلیم بشمار می آید.

چنانچه رواناب هر سال در مقایسه با متوسط دراز مدت منتهی به آن سال، بیش از 35 درصد کاهش یابد، آن را خشکسالی هیدرولوژیکی می نامند.

از مهمترین دلایل بروز آن می توان به تغییر الگوی بارش در اثر تغییر اقلیم، افزایش دما، اضافه برداشت از آبخوان های آبرفتی، افت سطح آب زیرزمینی و دخل و تصرف عوامل انسانی در حوضه های آبریز اشاره کرد.

شهرستان فریدونشهر با 40 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری غرب اصفهان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار