وزیر علوم در جشنواره شیخ بهایی:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه ریزی کشور بر پایه فناوری موجب عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی می شود.
کد خبر: ۲۲۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 12 May 2016
محمد فرهادی در دوازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، اظهارکرد: ویژگی‌های اقتصاد نوین جهانی متکی بر ایده‌ها و فناوریهای نوین است.
وی افزود: اقتصادهایی که در پایه فناوری عرضه شده، اقتصاد های پویایی هستند.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل تصریح کرد: پی ریزی کشور در پایه فناوری موجب عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی می شود.
فرهادی بیان کرد: بدون تردید سه رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان اعم از نیرو و سرمایه های انسانی، زیرساخت ها و قوانین و مقررات لازم برای انجام امور علمی از جمله فعالیت های اصلی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است.
وی اظهارکرد: 5 میلیون دانشجو و عضو هیات علمی ظرفیت خوبی را برای کشور به وجود آورده اند به طوری که این مهم موجب شده مقاله های علمی فراوانی را در این زمینه به دنیا عرضه کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشمندان ایرانی توانستند 1.5 درصد از مقاله های دنیا را تولید کنند در حالی که ایران یک درصد از دانشمندان دنیا را تشکیل می دهد.
فرهادی اظهارکرد: وجود بیش از هزار دانشگاه و موسسه، 700 پژوهشگاه علمی، 38 پارک علم و فناوری و 167 مرکز رشد، ازجمله اعتبارات علمی ایران است.
وی ادامه داد: 350 انجمن علمی و فناوری، 600 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، 4 هزار و 400 واحد فناوری و یک‌هزار و 500 نشریه علمی ـ مهندسی در سال گذشته داشته‌ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در کنار این توانمندی‌ها از لحاظ فناوری جایگاه مناسبی در دنیا ندارد که باید برنامه ریزی های مهمی در این زمینه صورت گیرد.
فرهادی بیان کرد: با این وجود رتبه نوآوری ایران در دولت جدید رشد قابل‌قبولی داشته به طوری رتبه نوآوری ایران در دولت یازدهم 14 پله صعود یافته است همچنین 800 محصول فناورانه و 750 ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شده است.
وی ادامه داد: اعتبار پارک‌های علمی و فناوری در سال گذشته 1200 میلیارد تومان بوده است اما گردش مالی این پارکها در سال گذشته به 1800 میلیارد تومان رسیده است.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: همچنین در سال گذشته 85 میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان گزارش شده است.
فرهادی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم‌سو با سیاست‌های وزارت امور خارجه کشور، در پی استفاده از فرصت‌های پسابرجام در حوزه علم و فناوری برای بهره‌گیری از تخصص ایرانیان خارج از کشور تلاش خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار