کد خبر: ۲۲۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵ 03 May 2016
ایران نوشت: روزنامه «رسالت» طی گزارشی با عنوان «باری که پلیس به تنهایی به دوش می‌کشد» ضمن مرور دیدگاه‌های مدافعان و منتقدان طرح «گشت نامحسوس» نوشت: «برخی از منتقدان روی‌آوری پلیس به این طرح را نشان از ناکارآمدی راهکارهای موجود می‌دانند و این راهکار را نیز ناکارآمد می‌دانند و اجرایی شدن آن را باعث امنیتی شدن فضای جامعه و کاهش اعتماد اجتماعی می‌دانند.

امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه‌شناسی در نقد طرح امنیت اخلاقی و استفاده پلیس از گشت نامحسوس و اینکه آیا طرح‌های این‌چنینی از سوی پلیس، خواهند توانست در اصلاح رفتار جامعه موفق باشند، می‌گوید: «این اقدام به نحوی اعتراف به از‌کار‌افتادن همه راهکارهای موجود است. در واقع روی‌آوردن به گشت نامحسوس امنیت اخلاقی، یعنی نتوانسته‌اند از طریق برنامه‌هایی که پیش از این اجرا شده، نتیجه موفقیت‌آمیزی داشته باشند. راهکار دیگری نمانده و به آخرین راه توسل جسته‌اند؛ راهی که اگر اجرا شود، بار منفی بسیاری خواهد داشت و در صورت محقق‌نشدن شکستی دوباره است.

 به اعتقاد من، این طرح از همین ابتدای اجرا شکست خورده است و جز تحمیل هزینه، دستاوردی دربر‌ نخواهد داشت. وقتی بیان می‌شود که بناست گشت نامحسوس در تهران آغاز به کار کند، این خبر باید موجب تحریک و ترس شود: «ای کسانی که در رفتار خود برخی معیارها را رعایت نمی‌کنید، کسانی بر رفتار شما ناظرند و بازخواست خواهید شد» اما در عوض ایجاد ترس، شاهدیم که این خبر اسباب تفریح برخی اقشار جامعه شده است. مصداق این حرف، مطالب طنزگونه‌ای است که طرح پلیس را به چالش می‌کشد.

از سوی دیگر، اگر این ساز ‌و ‌کار بتواند در جامعه عمومی ترس ایجاد کند و مردم مدام نگران باشند که نگاهی از بیرون به آنها خیره است، تهدید امنیت انسانی است. به دنبال این اتفاق با کاهش سرمایه‌های اجتماعی، بی‌اعتمادی مردم به یکدیگر و سوء استفاده از این طرح به طور مشهود اتفاق خواهد افتاد.»
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار