فرهنگ سازانی که خود نیاز به فرهنگ سازی دارند!
کد خبر: ۲۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲ 12 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، "تنها اشتباهم این بود که چاقو را نشونش دادم..." این جمله از آخرین جملات بهبود، شخصیت اول فیلم رخ دیوانه آخرین ساخته ابوالحسن داوودی است که در آخرین سکانس این فیلم نهفته شده است. بهبود پس از این سکانس با فلش بک به تمام اتفاقات رخ داده تأکید می کند تمام مسائل برای چند روز در شبکه های اجتماعی، وایبر، واتساب یا فیس بوک لایک می خورد و بحث می شود و سپس برای همیشه از صحنه روزگار کنار می رود و حالا اینکه بهبودی وجود دارد یا نه دیگر مهم نیست...

 این شاید یکی از خاصیت های وسیله ای است که عده ای نام آن را رسانه می گذارند و طبق رسالتش از آن انتظار انجام وظیفه فرهنگسازی را دارند.

این روزها فرهنگسازی از وسیله ای انتظار می رود که خودش نیاز به فرهنگسازی دارد. این را حداقل عده ای از مسئولان غیرفرهنگی و فرهنگی می گویند و معتقداند تنها راهکار وضعیت فعلی شبکه های مجازی یا اجتماعی همین فرهنگسازی است.

این روزها با رونق گرفتن شبکه های مجازی تلفنی و با استفاده بیش از 9 میلیون ایرانی از وسیله ارتباطی مثل وایبر این سوال پیش می آید که اگر شبکه های اجتماعی تلفنی وجود نداشت اتفاقی می افتاد؟

حالا اگر در یک جمع خانوادگی این سوال را مطرح کنی به جواب های جالبی بر می خوری، جواب هایی که نتیجه گیری از آن ما را به مسائلی همچون:

رونق گرفتن مطالعه کتاب و روزنامه، نزدیکی و ارتباط مناسب میان اعضای خانواده، به وجود نیامدن مشکلات اجتماعی، سرد نبودن رابطه والدین یا فرزندان و هدر نرفتن گوهر گران بهایی به نام زمان، رهنمون می کند.

با وجود این مسائل و با توجه به اینکه این روزها شبکه های اجتماعی تلفنی سبب ایجاد اختلال در زندگی افراد شده اند نباید از ظرفیت مناسب این وسائل ارتباطی فرهنگساز غافل شد چرا که با توجه به رونق بسیار این وسایل ارتباطی به واقع می توان از ظرفیت فرهنگسازی و رسانه بودن آن استفاده کرد. یکی از عملی ترین اتفاقاتی که می توان برای استفاده مثبت از این رسانه ها عنوان کرد نامه اخیر رهبری به جوانان اروپایی است که پس از اینکه رسانه های غربی و آمریکایی از انتشار متن کامل این نامه جلوگیری کردند، از طریق شبکه های اجتماعی و همین وسائل ارتباطی صحبت های رهبری به گوش جوانان اروپایی رسید و بیانات رهبری کام انتقال پیدا کرد.

از همین رو با وجود این ظرفیت مناسب و هم چنین با توجه به گستردگی مخاطبین این رسانه ها می توان با برنامه ریزی، فرهنگسازی و در برخی موارد ایجاد محدودیت های فردی و کنترل از سوی نهاد های نظارتی مسئول از ظرفیت مناسب این شبکه ها بهره گرفت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار