جاوری:
تابناک: مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان با تاکید ویژه بر لزوم آزادسازی هرچه سریعتر حریم تپه‌های سیلک گفت: این منطقه تاریخی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های تمدن بشری نیازمند توجهات ملی است.
کد خبر: ۱۲۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱ 11 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، محسن جاوری اظهار داشت: تپه های تاریخی سیلک به عنوان نخستین خاستگاه تمدن بشری برای نخستین بار از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۱ میلادی توسط گیرشمن فرانسوی مورد کاوش قرار گرفته است.

وی افزود: هیئت ایرانی باستان شناسی به سرپرستی ملک شه میرزادی در سال های ۸۰ و ۸۱ طرح بازنگری و کاوش در سیلک را انجام داد که در این مرحله از کاوش علاوه بر دو تپه و دو گورستان کشف شده توانست زیگوراتی که گیرشمن نتوانسته بود کشف کند پیدا کند.

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان با اشاره به اینکه سیلک یکی از محوطه های شناخته شده تاریخ ایران است که نقش مهمی در گاه نگاری فلات مرکزی ایران داشته است، تاکید کرد: آثاری از ۵ دوره مختلف زندگی بشر در سیلک کشف شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اشیاء مختلفی از کاوش این منطقه به دست آمده که بخشی در گنجینه ملی موزه ایران، موزه لوور فرانسه و در نمایشگاهی کوچک در خود سیلک نگهداری می شود.

قابلیت تبدیل سیلک کاشان به سایت گردشگری

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی صحیح درباره این منطقه باستانی گفت: این منطقه مهم باستانی به اندازه ای اهمیت دارد که که می تواند تبدیل به سایت گردشگری نیز شود.

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان مشکل مهم این منطقه باستانی را ساخت وسازهای غیر اصولی در اثر بی توجهی مسئولان در چند دهه گذشته دانست و بیان داشت: محدوده حریم این منطقه هنوز به تصویب نهایی نرسیده و برخی بخش های آن مبهم است.

وی افزود: با همکاری مسئولان ذی ربط و شهرداری کاشان مدتی است که مجوز ساخت و سازهای غیرقانونی در منطقه سیلک داده نشده است اما تبعات نقش حریم های قبلی همچنان باقی است.

جاوری ابراز داشت: نکته دیگر اینکه برخی از مردم در این بخش زمین و خانه دارند که لازم است مسئولان با عزم ملی زمین معوض و بودجه کافی برای آزادسازی این حریم اختصاص دهند.

لزوم عزم ملی برای بازگرداندن عرصه سیلک

وی با بیان اینکه به عنوان مسئله ای ملی بخش هایی که از عرصه سیلک نقض شده خریداری شود، اضافه کرد: لازم است تا برای یکبار عرصه و حریم سیلک ثبت و به تصویب نهایی برسد تا عرصه سیلک به همان محدوده ۱۵ سال قبل برگردد و شاهد نقص قانون و ساخت و سازهای غیر قانونی در کنار این اثر ارزشمند جهانی نباشیم.

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان تاکید کرد: مجموعا ۵۰ واحد ساختمانی در این منطقه نیازمند زمین معوض یا خریداری است و بر این اساس رفع مشکل این منطقه با عزم ملی بسیار آسان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار