تابناک: يك اقتصاد دان با بیان اینکه دولت بايد از سر راه صنعت به كنار برود، گفت: اقتصاد مي‌تواند مسير خود را طي و تنظيم كند و نيازي به اين همه قوانين دست و پاگير ندارد.
کد خبر: ۳۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 25 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مرتضي ايماني راد صبح امروز (دوشنبه) در همايش سالانه مشتريان، كارگزاران و شركت‌هاي حمل و نقل مرتبط به ذوب آهن، در اتاق بازرگاني اصفهان، اظهار كرد: برخلاف تصور عموم شاخص بورس تهران به عنوان پايه بورس در كشور بي جهت افزايش و كاهش ندارد، بلكه قطعا تابع قوانيني در تجارت است.

وي با اشاره به سود آوري بازار فولاد، افزود: شاخص‌ها نشان مي‌دهد كه در هنگام رشد بازار بورس در كشور، سهام اين بنگاه‌هاي سود آور بيشتر مورد معامله و خريد مردم بوده است.

اين كارشناس با اشاره به احتمال توافقات هسته‌اي بين ايران و غرب گفت: قطعا به دليل تشنگي بازار داخل شاهد افزايش واردات بيش از ميزان صادرات خواهيم بود، اما اگر روند تغييري نكند از سال 1395 ميزان صادارت كشور رشد بيشتري پیدا مي‌كند.

ايماني راد با تاكيد بر اينكه دولت بايد از سر راه صنعت كنار رود، افزود: متاسفانه دولت جايي كه نبايد باشد حضور دارد و جايي كه بايد باشد حضور ندارد، به بيان ديگر اقتصاد خود مي‌تواند مسير خود را طي و تنظيم كند و نيازي به اين همه قوانين دست و پاگير ندارد.

وي گفت: دخالت دولت در اقتصاد در 70 سال گذشته جواب نداده است و فقط توليد كنندگان فولاد هستند كه مي‌توانند اين صنعت را توسعه دهند.

اين اقتصاد دان درباره چشم انداز توسعه فولاد در كشور گفت: بدون شك نظام جهاني بر توليد فولاد كشور تاثيرگذار است و بر اساس تحقيقات دريافته‌ايم كه گراني نرخ دلار در سال‌هاي اخير موجب كاهش زنجيروار قيمت، نفت، سنگ آهن، مصولات كشاورزي، دامپروري و ... شده است.

ايماني‌راد تصريح كرد: متاسفانه اين موضوع مورد توجه دولت و توليدكنندگان قرار ندارد و آنها صرفا به دنبال دلايل هميشگي عرضه و تقاضا در بازار هستند.

وي درباره علت اين امر گفت: آمريكا با تزريق درست پول اقتصاد خود را به رشد مطلوبي در اين سال‌ها رساند و سپس اين تزريق را متوقف كرد و به دنبال آن قيمت دلار افزايش يافت كه برخي كارشناسان خواهان بالا بردن نرخ بهره‌هاي بانكي شدند.

اين كارشناس گفت: در حال حاضر نرخ رشد اقتصاد ژاپن نزديك به صفر رسيده و چين از 12 درصد به هفت درصد نزول يافته است و توليد كنندگان زغال سنگ نيز به نوعي در جهان با مشكل مواجه هستند.

ايماني راد اظهار كرد: قطعا توليد فولاد در كشور بستگي به نرخ فروش نفت دارد، اما بعيد مي‌دانيم كه نفت نيز همانند سال‌هاي قبل افزايش بيش از 100 دلار داشته باشد .

وي ادامه داد: توليد كنندگان هم بايد بدانند قيمت فروش مواد اوليه همانند سنگ آهن و محصولات فولادي در حد كف است و پايين تر نمي‌آيد و بايد براي سال‌هاي آينده بر همين مبنا برنامه ریزي كنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار