وقتی رئیس جمهور میبخشد اما وزیر...
تابناک:طرحهایی که علیرغم دریافت مجوزهای قانونی اما مجریان قانون حاضر به اجرایی کردن آن نیستند و هربار با تعلل دراجرای این طرحها اصفهان و آینده آن را در معرض خطرجدی قرار میدهند.
کد خبر: ۳۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 04 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، طرح های آبرسانی اصفهان پشت سد تنگ نظری مانده است و مردم این روزها بیش از پیش نگران تامین آب شرب مورد نیاز خود هستند.

سال گذشته مسئولان اصفهان متوسل به حفر چاه برای تامین آب مورد نیاز مردم حتی در شهر اصفهان شدند و گویی امسال نیز یکی از راه‌های تامین آّب مردم اصفهان به ویژه در مناطق شهری حفر چاه است.

حال اینکه ذخایر زیرزمینی چقدر بتواند دست مسئولان را برای تامین آب مورد نیاز بگیرد جای تامل دارد چراکه بارش ها گرچه در حوضه آبریز زاینده رود و سرچشمه‌ها مناسب بوده است اما ذخایر زیرزمینی اصفهان از بارش ها به اندازه کافی تغذیه نکرده اند.

به علاوه اینکه بسیاری از شهرهای استان اصفهان سال گذشته عواقب حفر بی رویه چاه را با خراب شدن خانه و ترک برداشتن دیوارها از سر گذراندند لذا باید تامین آب آشامیدنی مردم از طریق حفر چاه را با حساسیت بیشتری اجرا کرد.

اگر اصفهان طی این سال ها بتواند آب مورد نیاز شرب خود در فصول گرم را تامین کند اما قطعا در سال های آتی با خطراتی همچون زلزله و نشست زمین و خراب شدن ناگهانی منازل روبرو خواهد شد.

اتفاقی که هنوز آثار و خسارات آن در شهر دامنه برجاست و مردم این شهر نتوانسته اند خانه های خراب شده خود را بازسازی کنند.

نمونه ای که باید به عنوان یک عبرت پیش روی مسئولان اصفهانی باشد تا چند سال آینده علاوه بر دغدغه تامین آب سالم نگران سقف بالای سر مردم شهر نیز نباشیم.

شاید یکی از راه های جلوگیری از این وضعیت، اجرای طرح های آبرسانی اصفهان باشد.

طرح هایی که علیرغم دریافت مجوزهای قانونی اما مجریان قانون حاضر به اجرایی کردن آن نیستند و هر بار با تعلل دراجرای این طرح ها اصفهان و آینده آن را در معرض خطر جدی قرار می دهند. خطری که به یقین نه تنها گریبان اصفهان بلکه استان های دیگر را هم خواهد گرفت.

استاندار اصفهان، در همین زمینه با اشاره به اینکه از عدم تعیین تکلیف طرح سد و تونل بهشت‌آباد یک سال و سه ماه می‌گذرد، اظهار کرد: این طرح مصوب ملی است و اعتبار آن در بودجه سالانه لحاظ شده و طرح کاملا قانونی بوده و دارای اعتبار مصوب و مهندسی شده و تصویب مراجع ذی‌ربط است.

وی با اشاره به اینکه احداث این طرح تنها مربوط به استان اصفهان نبوده، بلکه یک طرح ملی برای انتقال آب سرچشمه به فلات مرکزی است، افزود: این پروژه آب شرب مورد نیاز سه استان اصفهان، یزد و کرمان را تامین می‌کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در طرح بهشت‌آباد، 250 میلیون متر مکعب آب به اصفهان، 180 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان و 150 میلیون مترمکعب آب به استان یزد انتقال پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای هرچه سریع‌تر و اختصاص سهم آب شرب مورد نیاز این سه استان به تصویب شورای عالی آب رسیده اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.


وی ادامه داد: سابقه این طرح از زمان آغاز بحث‌های مطالعاتی، فاز یک، دو و عقد قرارداد با پیمانکار به بیش از 12 سال می‌رسد و تمام مراحل آن قانونی و توسط وزارت نیرو پیگیری و توسط 6 مشاور ایرانی و خارجی بررسی شده است.

استاندار اصفهان بیان کرد: در دولت تدبیر و امید بحث جدیدی در خصوص طرح بهشت‌آباد مطرح شده که مبنی بر انتقال آب از طریق لوله به جای تونل 60 کیلومتری بوده که در طرح اولیه پس از احداث تونل، آب در یک سامانه تقسیم به سه استان یزد، اصفهان و کرمان می‌شود و هیچ ارتباطی با رودخانه زاینده‌رود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه انتقال آب از طریق سد و تونل بهشت‌آباد در قانون بودجه و اسناد وزارت نیرو مطرح شده است، افزود: لوله‌گذاری تنها به عنوان یک نظریه فرعی مطرح شده اما وزارت نیرو پس از گذشت یک سال و چند ماه هنوز در مورد مصوبه شورای عالی آب تصمیم نگرفته است.

زرگرپور تاکید کرد: تأخیر در اجرای این طرح حیاتی، تامین آب شرب سه استان یاد شده را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار