استاندار اصفهان:
تابناک: استاندار اصفهان گفت: این که گفته می‌شود دریچه‌های سد بسته می‌شود درست نیست و بلکه دریچه‌ها را محدود و یا بیشتر باز می‌شود و در حال حاضر طبق آنچه که پیش‌بینی شده چون آب مورد نیاز کشاورزان داده شده است و نیاز بیشتری به آب وجود نداشت حداقل آب را در رودخانه خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸ 17 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره‌کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور با بیان اینکه در ارتباط با مقوله آب چند خطر قرمز وجود دارد و ‌ملزم به رعایت این خط قرمز‌ها هستیم، افزود:‌ یکی از این خط قرمزها حد تحمل سازه در ارتباط با کاهش آب است چرا که تاسیسات آبی از جمله سد زاینده‌رود حدی از کاهش آب را می‌تواند تحمل کند و اگر میزان ذخیره آب پشت سازه از مقدار استاندارد کمتر شود سازه سد ممکن است مورد مخاطره قرار گیرد.

وی از تامین آب شرب نیز به عنوان یکی دیگر از خط قرمزها یاد کرد و افزود: حجم آب مورد نیاز برای تامین آب شرب باید تا پایان سال در سد ذخیره شود و نمی‌توان در این زمینه ریسک کرد.

استاندار اصفهان به بهره‌برداران از آب رودخانه که قرار است با اولویتی آب را در اختیار داشته باشند اشاره و بیان کرد: برای کشت پاییزه باید آب در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت که تا به این لحظه این کار انجام شده است.

وی میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های سد زاینده‌رود را حدود هزار میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: این مقدار معادل بارش‌های نرمال این حوضه است اما متاسفانه با توجه به تغییر رژیم بارش‌ها از برف به باران که عمده بارش‌های امسال را نیز باران تشکیل می‌داده، نگرانی‌هایی را در خصوص تامین آب ایجاد کرده است.

زرگرپور با بیان اینکه باید تامین آب شرب و سپس تعهدات کشاورزی و باغات و آنچه که برنامه‌ریزی شده را انجام دهیم، تصریح کرد: برای قطره قطره آب پشت سد برنامه‌ریزی شده و سعی بر آن است که با مصرف بهینه آب بتوانیم به نتایج مورد نظر خود دست یابیم.

وی به افزایش دمای هوا و کاهش میزان بارش‌ها در طول یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: به منظور جلوگیری از خسارت به کشت‌های انجام شده در کشت پاییزه مجبور شدیم که با هماهنگی خود کشاورزان آب را زودتر از موعد مقرر رها کنیم و از یکی دو روز گذشته نیز به دلیل اینکه وضعیت کشتزارها از لحاظ آبیاری مناسب‌تر شد آب رهاسازی شده را محدود کردیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در هیچ زمانی دریچه‌های سد بسته نشده است، گفت: اگر کشاورزی هم انجام نشود برای تامین آب شرب باید دریچه‌های سد باز باشد حتی در زمانی که به ظاهر رودخانه خشک است از کل 420 کیلومتر طول مسیر رودخانه، 300 کیلومتر دارای آب است و حدود 15 متر مکعب تا 20 متر مکعب بر ثانیه آب جریان دارد.

وی خاطر نشان کرد: این که گفته می‌شود دریچه‌های سد بسته می‌شود درست نیست و بلکه دریچه‌ها را محدود و یا بیشتر باز می‌شود و در حال حاضر طبق آنچه که پیش‌بینی شده چون آب مورد نیاز کشاورزان داده شده است و نیاز بیشتری به آب وجود نداشت حداقل آب را در رودخانه خواهیم داشت.

زرگرپور تاکید کرد: این مقدار حداقل برای تامین آب شرب و محیط زیست رودخانه در نظر گرفته شده و دیگر آبی برای کشاورزی فعلا لازم نیست و همانند دوره قبل ما شاهد جریان آب محدودی در رودخانه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: تا سه روز قبل میزان خروجی آب سد زاینده‌رود تا 75 – 70 متر مکعب بر ثانیه بود که در حال حاضر به کمتر از 20 متر مکعب بر ثانیه رسیده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار