وقتی هویت بازیچه می شود
تابناک: جوانانی که نه تنها شیفته طرز تفکر داعش نشده اند، بلکه از آنها متنفرند و امیدوارند هرچه زودتر از صحنه گیتی محو شوند، اما همین افراد با ریش بلند و به هم ریخته و موی کوتاه شده ،چهره ای خشن را از خود به نمایش می گذارند.

کد خبر: ۱۰۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 05 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند
.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزناه نسل فردا در صفحه اجتماعی خود به یکی از رفتارهای قشر جوان جامعه یعنی مد آن هم استفاده از الگویی که چندان با فرهنگ ایرانی - اسلامی ما همخوانی ندارد، پرداخته است:

اسمشان هم لرزه بر اندام انسان 
می اندازد.گروهک تروریستی که وحشی‌گری، بزرگ ترین شاخصه حیاتیشان است،مثل علف هرز رشد کرده اند و بسیاری از سازمان‌های جهانی در صدد مقابله با آنها بر آمده اند.

در اینکه داعش در سراسر جهان، گروهک منفوری است و هیچ بهره ای از اسلام ناب محمدی نبرده، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، اما ماجرا از آنجا قابل تامل می‌شود که عده ای از جوانان هموطن را با شکل و شمایل داعشی در کوچه و خیابان می بینیم.

جوانانی که نه تنها شیفته طرز تفکر داعش نشده اند، بلکه از آنها متنفرند و امیدوارند هرچه زودتر از صحنه گیتی محو شوند، اما همین افراد با ریش بلند و به هم ریخته و موی کوتاه شده ،چهره ای خشن را از خود به نمایش می گذارند.


یکی از همین جوانان، در مورد انتخاب چنین مدل آرایشی می گوید: هر موضوعی را بزرگ نکنید،اولا اگر ایراد داشت که هنرمندان و ورزشکاران هم این مدل را انتخاب نمی‌کردند و ثانیا مهم این است که رفتارمان داعشی نباشد؛اینکه یک مدل ریش مد شود و ما از آن پیروی کنیم، به هیچ وجه موضوع مهمی نیست.



الگو سازی به شدت غلط!


مهشید مظلوم، کارشناس رسانه در این باره به نسل فردا می گوید:متاسفانه ما همواره در الگوسازی برای جوانان مشکل داشته‌ایم و این کار را به شدت اشتباه انجام داده ایم.رسانه (از هر نوعی که باشد چه مکتوب و چه تصویری و به ویژه رسانه های مجازی امروزی) مهم‌ترین ابزار الگوسازی برای جوانان و نوجوانان است؛ البته من نگاه افراطی به این موضوع را قبول ندارم که می گوید هرچه رسانه نشان دهد، جوان به آن عمل می کند که اگر اینطور بود وضعیت جامعه به شکل دیگری رقم می‌خورد، اما به هر حال وقتی شخصیت های معروف و به عبارتی سوپراستارها و مدل ها و ورزشکاران مطرح، یک مدل ریش را انتخاب می کنند، طبیعی است که مردم هم از آن پیروی کنند و در همه جای دنیا، این موضوع با شدت و ضعف متفاوت وجود دارد.

مهم این است که بدانیم چه نوع فرهنگی را در جامعه ترویج دهیم.

 اعتراض به شرایط اجتماعی
به گزارش جام جم، فارغ از حرف های این جوانان، نظرات کارشناسان درباره این رفتار پسران جوان متفاوت است، اما بیشتر آنها نوعی اعتراض به شرایط اجتماعی را عنوان می‌کنند و اینکه تعداد کمی از آنها به دنبال مد و تبعیت از دیگران، این مدل از ریش را انتخاب کرده اند. مصطفی اقلیما، جامعه شناس، تأکید دارد که نباید به این رفتار جوانان خرده گرفت؛ چرا که این رفتار هم همانند بسیاری از رفتارهای اجتماعی و مدگرایی آنان در دوره ای از زمان وجود دارد و خیلی زود تغییر می کند.


او معتقد است کمبودهای جوانان در جامعه بسیار زیاد و متنوع است و آنها برای جبران بسیاری از آنها ترجیح می دهند این رفتارها را داشته باشند تا انتقادشان را نشان دهند.

 او در عین حال می گوید: ممکن است بسیاری از جوانان در مناطق جنوبی تهران یا حتی از میان اراذل و اوباش، با گذاشتن این نوع ریش، قصد همسان سازی خود با گروه هایی در جامعه را داشته باشند یا بخواهند نوعی ترس و رعب را در مخاطب خود ایجاد کنند.

 اقلیما می‌گویدکه این مدل ریش همراه با رفتارهای خشن بیشتر در محله های پرآسیب جنوب تهران دیده می شود و دلایل و مدل رفتار جوانان مرفه جامعه که از این مدل ریش استفاده می‌کنند، کاملا متفاوت است.

این مدل ریش برای جوانان مرفه، نوعی آرایش صورت مثل ابرو برداشتن است و به دنبال جذب مخاطب
 هستند.
این جامعه شناس تأکید دارد در دوره ای از دهه های قبل، گذاشتن ریش در جامعه، تعبیری را به همراه داشت و هر فردی که ریش داشت هم با آن مفاهیم شناخته می‌شد، اما در حال حاضر این روند تغییر کرده و دیگر نمی توان گفت این نوع رفتارهای ظاهری، بنا بر یک دلیل مشخص انجام می شوند. بیشترین دلیل در این مورد، فرار جوانان از فشارهای اجتماعی نظیر بی کاری و بی پولی است که این بار خود را به این نحو نشان داده است.

 جای نگرانی نیست، اما پیگیری شود
 اصغر مهاجری، استاد دانشگاه و جامعه شناس، به شباهت رفتاری عناصر داعش با خواسته جوانان ما اشاره کرد و گفت: داعش، با تکنولوژی مخالف است، اما فیلم های جنایات خود را با جدیدترین روش ها روی اینترنت می گذارد تا دیده شود و در تصاویر خود هم علاوه بر خشونتی خاص، از رنگ نارنجی غلیظ استفاده می‌کند.

 این تلاش برای دیده شدن و هیجان، در ظاهر همان چیزهایی است که جوانان ما هم دنبال می‌کنند. این نقاط اشتراک در کنار تأییدی که از طریق جریان مدلینگ در اروپا به راه افتاده، آنها را به سمت استفاده از این مدل برده است.
این استاد دانشگاه تأکید دارد که قطعا جوانان این اقدام را با هدفی سیاسی و اعتقادی انجام نمی دهند و بسیاری از آنها حتی نام این مدل ریش را نمی دانند و فقط به
دنبال تبعیت از یک مد هستند و می توان ریشه های آن را در رفتارها و خواسته های اجتماعی پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گرایش جوانان به این مدل ریش می تواند نگران کننده باشد؟ گفت: جای نگرانی ندارد، اما اهمیت بالایی دارد و باید به عنوان یک نشانه و هشدار اجتماعی، آن را دنبال کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
وای آره خیلی زیاد شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
بابا چه ربطی داره به داعش؟!!!!!!
مد دیگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
اتفاقا خیلی هم خوشگل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
جدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یعنی ما هم داعشی داریم!!
مگه میشه؟!
مگه داریم؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
یعنی هویت اینقدر بی ارزش شده، مردم رفتن از داعشیا الگو گرفتن؟؟؟؟؟

کجایی کوروش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
یعنی هویت اینقدر بی ارزش شده، مردم رفتن از داعشیا الگو گرفتن؟؟؟؟؟

کجایی کوروش
پاسخ ها
مهتاب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
آقای ناشناس کوروش هم ریش داعشی داشت به مجسمه های تخت جمشید دقت کن اون موقع که ریش تراش نبوده همه ریش داشتن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار