تابناک: اگر قرار است کسی تحت پوشش حمایت قرار بگیرد این حمایت باید در قالب نظام تأمین اجتماعی باش؛ ضمن اینکه پرداخت بر اساس نظام دارا و ندار کار اشتباهی است. آیا در جاده، پلیس جلوی ماشین گران قیمت را می‌گیرد تا او را جریمه کند؟ بلکه اگر ماشین قانون شکنی کرد، جلوی او را می‌گیرد.
کد خبر: ۷۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸ 15 August 2015
به گزارش «تابناک»، شناسایی و حذف ثروتمندان در حالی به معضل اساسی اقتصادی دولت تبدیل شده که دی ماه سال ۹۳ رئیس جمهور در همایشی اعلام کرده بود: «۵۰ درصد افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند، به راحتی قابل شناسایی هستند».

همچنین پیش از اجرای طرح ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه، علی طیب نیا وزیر اقتصاد گفته بود: حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده اند، که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند، زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم است.

اما هرچه زمان می گذشت، زمزمه هایی از سمت دولتی ها به گوش می رسید مبنی بر اینکه شناسایی دهک های ثروتمند برای حذف یارانه دشوار است.

پس از کش و قوس های فراوان و تایید و تکذیب های دولتی ها، بالاخره یارانه تعدادی از یارانه بگیران، چراغ خاموش حذف شد، ولی به دلیل برخی اشتباهاتی که در زمینه حذف یارانه صورت گرفته بود، باعث برخی اعتراضات از سوی مردم و برخی ز نمایندگان مجلس شد.

پس از این محمدباقر نوبخت، در نشست خبری و مصاحبه با شبکه خبر هرگونه حذف یارانه بگیران را منکر شده و تأکید کرده بود، هنوز آیین‌نامه حذف یارانه قشرهای پردرآمد تصویب نشده، ولی در همین زمان بود که وزیر رفاه اظهاراتی را داشت که کامل با گفته های نوبخت در تضاد بود. وی گفت: قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع بکنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم.

در روزهای گذشته نیز وزیر کار ـ که در مراسم تودیع و معارفه معاون فرهنگی وزارت خود شرکت کرده بود ـ اعلام نمود، قطع یارانه ۲ میلیون نفر تا پایان مرداد انجام می شود و در صورتی که در حذف یارانه افراد اشتباهاتی شده باشد، یارانه را به آنها برمی گردانیم.

مطابق قانون بودجه امسال هر طور شده، باید دولت یارانه 6 میلیون نفر را حذف کند، در غیر این صورت با کسری بودجه مواجه خواهد شد، اما حرکت دولت برای این کار بسیار کند است و برخی ملاحظه کاری ها در این باره مانع از انجام آن می شود.

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در باره این موضوع اظهار داشته است: حرکت دولت در هدفمندی «لاک پشتی» است و از دولت تدبیر و امید انتظار بیشتری درباره هدفمندی می‌رود. اگر دولت نظام پرداخت هدفمندی را اصلاح نکند، قطعا در اجرای تعهداتش نظیر کمک به تولید، اصلاح ناوگان حمل و نقل عمومی، برنامه‌های محیط زیستی، کمک به اشتغال جوانان، کمک به تأمین مسکن جوانان و زنان سرپرست خانوار و در عبارت کلی اصلاح نظام تأمین اجتماعی برای مردم دچار مشکل خواهد شد. اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها فقط به معنی حذف یارانه بگیران مرفه نیست. نمی‌توان گفت با حذف یک گروه از یارانه بگیران، نظام پرداخت یارانه اصلاح شده است.

ما الان پرداخت‌های بی ضابطه و فله‌ای درخصوص یارانه نقدی انجام می‌دهیم. در صورتی که در هدفمندی یارانه‌ها به دنبال اهدافی بودیم اما در حال حاضر هدفمندی را بی هدف انجام می‌دهیم. دولت با حذف گروهی از یارانه بگیران نمی‌تواند ادعای هدفمندی یارانه‌ها را بکند. البته دولت جلو یکسری از پرداخت‌های بی رویه یارانه نقدی را گرفته اما صرف پرداخت، هدفمندی نیست.

دولت در هدفمندی خیلی کارهاست که باید انجام دهد. دولت در هدفمندی خیلی عقب است و با سرعت لاک پشتی حرکت می‌کند. ما باید توجه کنیم که نباید به دنبال پرداخت نقدی باشیم. مردم ما صدقه نمی‌خواهند. اگر قرار است کسی تحت پوشش حمایت قرار بگیرد این حمایت باید در قالب نظام تأمین اجتماعی باشد. ضمن اینکه پرداخت بر اساس نظام دارا و ندار کار اشتباهی است. در جاده آیا پلیس جلو ماشین گران قیمت را می‌گیرد تا او را جریمه کند؟ بلکه اگر ماشین قانون شکنی کرد جلو او را می‌گیرد.

پرداخت یا عدم پرداخت و یا افزایش قیمت‌ها – که باید پله ای باشد- باید براساس قانون باشد نه دارا و ندار. ما نباید بگوییم چون کسی داراست به او کمک نمی‌شود. ما نباید مردم را به دو قطب فقیر و ثروتمند تقسیم کنیم. ما باید مبنا را بر این اساس قرار دهیم که هر کس میزان انرژی بیشتری مصرف کرد ـ خواه ثروتمند باشد یا نباشد ـ باید مبلغ بیشتری پرداخت کند. مبنای ما باید قانون باشد و میزان مصرف انرژی.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار