بی‌ملاحظگی گردشگران در روشن کردن آتش در مراتع، با آغاز گرمای تابستان و وزش باد‌های گرم، وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی را افزایش داده است.
کد خبر: ۱۱۷۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲ 27 June 2024

به گزارش تابناک اصفهان، با شروع سفر‌های تابستانی و در پیامد آن، بی‌احتیاطی برخی گردشگران در روشن کردن آتش در مراتع یکی از مسائل پیش رو و خطرآفرین برای محیط زیست، شروع آتش‌سوزی است. عامل ۹۵ درصد وقایع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی به عوامل انسانی مربوط است که بی‌ملاحظگی گردشگران و مسافران نقشی اساسی در این حوادث دارد. هم‌زمان با این مسئله، استقرار هوای تابستانی و وزش باد‌های گرم نیز در گسترش آتش در مراتع و طبیعت اثرگذار است.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، از دو آتش‌سوزی در همین ابتدای تابستان خبر داد و گفت: تازه‌ترین نمونه این‌گونه آتش‌سوزی‌ها، در هفته اول تابستان (پنجم تیر ماه ۱۴۰۳) در بخشی از مراتع مصاف شهرستان خوانسار رخ داد. این حریق که ساعت ۱۰:۳۰ رخ داد، پس از ۱.۵ ساعت، با تلاش عوامل یگان حفاظت از منابع طبیعی، همکاری همیاران طبیعت و تیم‌های محلی مهار شد. براثر این حادثه، دو هکتار از پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای، گون و نمونه‌های دیگر در آتش سوخت و خسارت به همراه داشت.

وی ادامه داد: در همین هفته نخست تیر ماه (پنجم تیر ماه ۱۴۰۳) حریقی ساعت ۱۱:۳۰ در ۵۰۰۰ متر از مراتع منطقه تجره در شهرستان خوانسار واقع در شمال شرقی آن رخ داد که پس از یک ساعت به کوشش عوامل امدادی، یگان حفاظت منابع طبیعی و همیاران طبیعت مهار شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: به‌منظور پیشگیری از این قبیل حریق‌ها در فصل تابستان تأکید می‌شود که گردشگران، مسافران و ساکنان مجاور منابع طبیعی از روشن کردن آتش در حاشیه جاده‌ها، مراتع و هرگونه پوشش گیاهی خودداری کنند. همچنین از رها کردن ته‌سیگار، کبریت، اشیای صیقلی و انواع بطری‌های آب معدنی و کنسرو در مراتع و حواشی جاده‌ها باید اجتناب کرد.

برچسب ها: اصفهان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار