تابناک: برنامه‌ تلویزیونی «خب رسمِ دیگه...» به عنوان یکی از مجموعه‌های شاخص تلویزیونی شبکه اصفهان، شب‌ها میهمان خانه‌های مردم این استان شده است.
کد خبر: ۴۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱ 13 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، این برنامه تلویزیونی که در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای ساخته شده، شب‌ها ساعت 23 و 15 دقیقه از شبکه اصفهان پخش می‌شود. بازپخش این مجموعه نیز هفت و 30 دقیقه صبح است. «خب رسمِ دیگه...» که در فضایی بسیار صمیمی و در سه اپیزود ساخته شده، به بررسی آداب و رسوم زندگی مشترک از خواستگاری تا نام‌گذاری فرزند تازه به دنیا آمده می‌پردازد و تلاش دارد به صورت کارشناسی، مباحثی را مد نظر قرار دهد که در قالب «آداب و رسوم»، زندگی مشترک زوج‌های جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تهیه کننده این برنامه تلویزیونی، ایده «خب رسمِ دیگه...» را مربوط به 10 سال پیش می‌داند و تاکید دارد که برای ساخت این مجموعه، سال‌های سال تحقیق و پژوهش انجام شده است. نجمه اسدالهی که از تهیه‌کنندگان جوان و فعال صدا و سیمای مرکز اصفهان به شمار می‌رود، درباره این مجموعه می‌گوید: هر قسمت برنامه «خب رسمِ دیگه...» از سه اپیزود تشکیل شده که هر یک از این اپیزودها ماهیت‌های مشخص و ویژگی‌های برجسته‌ای برای تحلیل و بررسی آداب و رسوم اصفهان دارند. به گفته وی، اپیزود اول، «خانه ما و شما» نام گرفته که دوربین در فضایی بسیار صمیمی به خانه‌ خانواده‌ای اصفهانی با سه فرزند که هر کدام در موقعیت متفاوتی از ازدواج قرار دارند، سرک می‌کشد و آداب و رسوم مختلف را از مرحله خواستگاری تا نامگذاری کودک، به زبان تصویر بیان می‌کند. زهره فوده‌ای، بتول شیرانی، وجیهه آدینه، برنا کلیشادی و افسانه تاجمیر ریاحی بازیگران بخش خانه ما و شما هستند. وی ادامه می‌دهد: اپیزود دوم نیز «کوچه خاطره‌ها» نام دارد که بازیگران مطرح سینما و تلویزیون اصفهان به بیان خاطرات ازدواج خود می‌پردازند. شهروندان اصفهانی در این بخش به پای خاطرات هنرمندانی مانند حسن اکلیلی، محمدعلی میاندار، مرتضی حسینی، مهدی باقربیگی، پری کربلایی، اکبر کربلایی، آسیه کلانی، ابراهیم کلانی و سعید محقق می‌نشینند تا ببینند آنها دوران خواستگاری تا نام‌گذاری فرزندان خود را چگونه گذرانده‌اند. آنگونه که اسدالهی می‌گوید، بخش سوم نیز «اون قدیم‌ها» نام دارد که مادر خانواده در اپیزود اول، خاطرات خود و خانواده‌اش را تعریف می‌کند و سپس این خاطرات به صورت بازسازی شده، به تصویر کشیده شده است.


چرا «خب رسمِ دیگه...» ساخته شد؟

به گفته تهیه کننده برنامه تلویزیونی «خب رسمِ دیگه...» این برنامه به منظور ارائه نگاه انتقادی به آداب و رسوم موجود بر سر یک زندگی مشترک ساخته شده است. اسدالهی می‌گوید: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آداب و رسوم تا چه اندازه می‌توانند در زندگی زوج‌های جوان تاثیرات منفی داشته باشند و در صورتی که به چگونگی برگزاری این آداب و رسوم توجه نداشته باشیم، می‌توانند آسیب‌رسان و مشکل‌ساز باشند. او ادامه می‌دهد: در صورتی که نوع نگرش خود را نسبت به زندگی تغییر دهیم، آرامشی به دنبال خواهد داشت که سبب می‌شود زوج‌های جوان به هدف نهایی ازدواج که همان تکامل فردی و خانوادگی است، دست یابند. تهیه کننده «خب رسمِ دیگه...» ادامه می‌دهد: این برنامه با بودجه بسیار اندکی ساخته شده و اصلی‌ترین دلیل به نتیجه رسیدن کار نیز، همراهی صمیمانه همه عوامل فعال در ساخت برنامه بوده که سبب شده «خب رسمِ دیگه...»، تبدیل به یکی از برنامه‌های جذاب و پرمخاطب شبکه اصفهان شود.

استفاده از یک تکنیک ناب در خب رسمِ دیگه...

کارگران این برنامه تلویزیونی برای نخستین بار در مجموعه‌های تلویزیونی اصفهان، از مدلی استفاده کرده که در سینما به آن «متد اکتینگ» می‌گویند. بازیگری متد یا «متد اکتینگ»، نوعی سبک بازیگری است که در آن هنرمند خود را به جای کاراکتر داستان قرار می‌دهد و مدتی با آن زندگی می‌کند. علی فروزان‌، کارگران «خب رسمِ دیگه...» در این ارتباط می‌گوید: از بازیگران اپیزود اول برنامه خواسته‌ایم بدون اینکه اقدام به ساخت تیپ یا شخصیت خاصی کنند، خود معمولی خود را به نمایش بگذارند و احساس درونی و واقعی خود را نسبت به روند داستانی اپیزود بیان کنند. فروزان در حالی از این تکنیک در «خب رسمِ دیگه...» استفاده کرده که بر چگونگی اجرای این تکنیک به خوبی تسلط دارد. چه آنکه سال‌ها کارگردانی فیلم‌های مستند را بر عهده داشته و می‌داند چگونه باید از بازیگران، بازی‌های طبیعی بگیرد. پخش برنامه تلویزیونی «خب رسمِ دیگه...» از پانزدهم خردادماه آغاز شده و تا بیست و هفتم خرداد ادامه خواهد داشت. محمدرضا محمدی و رضا عمرانی به عنوان تصویربردار، صمد اسدالهی به عنوان صدابردار و مهوش دری به عنوان طراح صحنه و لباس این برنامه‌ را همراهی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ستاره شیر خدایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
سلام بر شما اگر زحمتی نیست اشتباه تایپی کلمه کارگردان اصلاح شود همچنین به نام بازیگران بخش کوچه خاطره ها دونام دیگر اضافه شود .آقایان محمد نریمانی وحسین حشمتی .باتشکر اسدالهی تهیه کننده مجموعه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
قابل توجه همه ی تهیه کننده های برنامه های صدا و سیما, از این خانم یاد بگیرین و برا یه برنامه رده چندم ,همه سایت ها رو پر کنین تا بلکه دیده بشین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار