تابناک: رییس شورای اسلامی شهر زیار از کشت غله پاییزه در 60 درصد اراضی بخش براآن شهرستان اصفهان خبرداد و گفت: بازگشایی زنده رود کشاورزان منطقه را شادمان کرد، زیرا علاوه بر سرسبز شدن محیط زیست منطقه، آنها با برداشت خرمن خود پس از سال‌ها بدهکاری به درآمد می‌رسند.
کد خبر: ۳۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 26 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، فتح الله عرب‌زاده درباره آخرین وضعیت کشت پاییزه در بخش براآن، اظهار کرد: پس از چند سال خشکسالی مداوم بازگشایی چند مرحله‌ای زاینده در اواخر سال گذشته تاکنون موجب زیر کشت رفتن 60 درصد اراضی این بخش شده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد زمین‌های این بخش در سال‌های اخیر لم یزرع شده بود، افزود: در این مدت فقط حاشیه رودخانه زاینده رود در دو بخش براآن شمالی و جنوبی زیر کشت می‌رفت، چرا که چاه‌های سطحی تا حدی آب داشت، اما در حال حاضر در سطح قابل توجهی از مزارع غله کشت شده است.

رییس شورای شهر زیار از کاشت 90 درصدی گندم و 10 درصدی جو خبر داد و گفت: آن طور که شاهد هستیم کیفیت غلات کاشته شده بسیار بهتر از گذشته است، چرا که که زمین‌ها به حال آیش رها شده بود و توان حاصلخیزی یا همان"قُوَّت" اراضی بیشتر از سال‌های قبل است.
عرب‌زاده در خصوص اینکه چرا زمین‌های منطقه براآن به نسبت دو بخش جلگه و بن رود واقع در نواحی انتهایی زنده رود بیشتر زیر کشت رفته است، خاطر نشان کرد: با تلاش جهاد کشاورزی شهرستان، کانال‌های بتونی براآن تکمیل و حتی جوی‌های بزرگ بین مزارع نیز سیمانی شده که بر سرعت آبیاری افزوده است، اما در دو بخش مذکور هنوز کانال‌های اصلی کامل نشده است.

وی اظهار کرد: چاه‌های عمیق زیادی در زیار وجود ندارد و عمق همین تعداد اندک نیز بین 120 تا 160 متر است، اما کشاورزان چاه‌های نیمه عمیق بین 25 تا 30 متر حفر کرده‌اند که بازگشایی زاینده رود موجب افزایش آب چاه‌های نیمه عمیق شده، اما تاثیر زیادی بر چاه‌های عمیق نداشته است.

رییس شورای اسلامی شهر زیار تاکید کرد: محیط زیست منطقه نیز با کشت و کار کشاورزان همانند گذشته با صفا شده است و هرچند هنوز آنها محصولی برداشت نکرده‌اند، از وضعیت فعلی بسیار شادمان و خرسند هستند.

عرب زاده با اشاره به بدهکاری‌های بانکی کشاورزان، خاطر نشان کرد: علاوه بر شادابی ناشی از سرسبزی منطقه به هر حال زارعان نیز پس از سال‌ها بدهکاری و مشکلات، خرمن محصولات خود را برداشت کرده و به درآمد می‌رسند.

وی با یادآوری اینکه چهار سهم از 33 سهم مکتوب در طومار منسوب به شیخ بهایی متعلق به منطقه براآن است، اظهار کرد: البته اعطای حق آبه تاریخی شرق برای کشت پاییزه، حاصل کار گروهی بین استانداری، فرمانداری شهرستان اصفهان و نمایندگان صنف کشاورزان بوده است، اما از سوی دیگر دولت ذخیره سازی آب برای پاییز امسال را نیز نباید فراموش کند.

عرب زاده درباره کشت صیفی جات در شرق اصفهان با پساب شهری، گفت: استفاده از پساب در اراضی سمت شمال رودخانه انجام می‌شود، اما در قسمت جنوبی آن یعنی از منطقه کرارچ تا زیار به دلیل ساماندهی حریم رودخانه این برداشت متوقف شده است.

وی افزود: در سال گذشته با همکاری بین فرمانداری، دادستانی و کشاورزان حدود 20 متر از حریم رودخانه در سمت جنوب آن آزادسازی شد که به دنبال آن موتورهای آبکش توان لوله گذاری و برداشت آب از داخل زاینده رود را ندارند، اما باید این امر برای بخش شمالی نیز عملی شود.

رییس شورای شهر زیار اضافه کرد: البته پساب شهری اصفهان زمانی از رودخانه به طور مستقیم برداشت می‌شود که آب آن قطع باشد، اما در صورت جریان یافتن آب در زاینده رود فاضلاب‌ها نیز در آب مخلوط می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار