کد خبر: ۳۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 17 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، دومین همایش راهکارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر برای 3 روز در اصفهان برگزار شد و جمعی از کارشناسان و علما شهر گرد هم آمدند تا راهکارهای عملی برای احیای این فریضه الهی دریابند تا آن را از قالب تذکرهای لسانی یا خطابه ها و سخنرانی ها دربیاورند.

در همین جا باید تأکید کنم اگر قرار است این همایش هم مثل سایر برنامه هایی که کم نیست برگزار شود و عده ای بیایند و کمی شعار دهند و بگویند مخاطب مهم است و جامعه فعلی با 30 سال پیش فرق می کند و خیلی شیک و مجلسی سخنرانی کنند و دوباره همه برای گسترش حجاب بنر حجاب صدف است بزنند که هیچ.

اما اگر قرار است همه در کنار هم جمع شویم و برای امربه معروف و نهی از منکر کاری کنیم تا دوباره حجاب برای مردم ارزش شود و در کنار دروغ نگفتن، تهمت نزدن، بداخلاقی نکردن مشکلات حجاب هم حل شود، باید از خودمان بپرسیم برگزاری این همایش که جز چند رسانه مذهبی که شاید بازدید بالایی هم نداشته باشند اطلاع رسانی دیگری نداشت، چه تأثیری در تغییر روش های ما برای امر به معروف و نهی از منکر داشت؟ چقدر به بیانات رهبری درباره تأثیر هنر در مردم توجه شده بود و چقدر سعی شد به جای سخنرانی از ظرفیت هنر و سینما برای امر به معروف و نهی از منکر استفاده شود؟

چند وقت در جلسه یکی از کارگردان که آثار خوبی در زمینه دفاع مقدس از خود به جای گذاشته است تأکید داشت: کارفرهنگی در هر زمینه ای که باشد یک امر به معروف و نهی از منکر است.

حالا اگر امر به معروف یک کار فرهنگی باشد باید به این توجه کرد که در یک کار فرهنگی فهمیدن زبان مخاطب و صحبت با همان زبان است که می تواند تأثیرگذار باشد و این یعنی اینکه امر به معروف همیشه یک کار سلبی نیست و نباید از برخوردهای سلبی و امنیتی برای این امر استفاده کرد، راحت تر بگویم یعنی 99 درصد کارتربیتی و فرهنگی می خواهد و 1 درصد کار سلبی!

اما چون ما حال و حوصله کار تربیتی و فرهنگی را نداریم و به زبان، دغدغه مندایم و می خواهیم کار کنیم اما در عمل برخورد سلبی، دستوری و بخشنامه ای را قبول داریم نه تنها تأثیرگذار نیستیم بلکه خیلی از جاها به جای درست کردن ابرو چشم را هم کور می کنیم!

همین چند هفته پیش بود رهبری در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت 3 هزار شهید استان سمنان تأکید کردند به استفاده از ابزارهای که در مخاطبان جوان تأثیرگذاری مطلوبی دارند! ایشان توجه به مخاطب خود و شناختن آن را از مباحث مهم کار فرهنگی دانستند و گفتند: شناخت مخاطب و زبان وی در برقراری ارتباط موثر و تأثیرگذار با مخاطب اهمیت دارد.

حالا بیابیم با توجه به این صحبت ها ببینیم سازمان های مسئول امروز در زمانه ای که رسانه های تصویری و شبکه های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند در راستای تولید آثار فرهنگی و هنری پیرامون حجاب چه کردند؟ راحت بگویم چند کار شاخص هنری متناسب با آثار انقلاب و اسلام در زمینه حجاب تولید شده است؟ چند اثر شاخص ادبی، گرافیکی و سینمایی در این زمینه داریم؟چند اپلیکیشن و نرم افزار کاربردی و جذاب که بتواند مخاطب را جذب کند در باب حجاب داریم؟

اگر همه این ها را در کنار بنرهایی که با مضامین مسخره و کلیشه ای حجاب را تبلیغ می کنند، بگذاریم متوجه می شویم که ما جفا کرده ایم هم در حق مردم، هم در حق خودمان و هم در حق امربه معروف و تبلیغ حجاب... به واقع اثرگذاری بنرهای شهرداری های مختلف در زمینه مخالف با تکدی گری تأثیر بیشتری در بی حجاب کردن مردم دارد تا بنرهایی با مضامینی مثل اینکه " مثل زورو و بتمن حجاب داشته باش تا پیروز شوی".

وجود چنین مسائلی است که سبب می شود بپرسم همایش بررسی راهکارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر برگزار کردید خروجی اش چند راهکار عملی متناسب با جامعه داشت؟ متأسفانه خروجی خیلی از این همایش ها قرائت یک بیانیه مشترک و چند دفترچه یادداشت و خودکار برای دعوت شدگان است! شاید اگر به جای هزینه کردن این پول ها برای این همایش، از چند هنرمند و جوان خلاق که در زمینه های مختلف فرهنگی و مذهبی فعالیت مناسب و مطلوبی دارند و مجبوراند در زیر زمین ها کار کنند، حمایت کنیم بهتر از این است که فقط حرف بزنیم و حرف بزنیم وعمل نکنیم!


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار