مشفق کاشانی در غزل و قصیده استاد بود و در هر دو قالب توانست تأثیر بسیاری از خود بر جای گذارد. او نماینده شعر ایرانی بود و به زودی کسی جای او را نمی‌گیرد.
کد خبر: ۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶ 19 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، خسرو احتشامی با ابراز تسلیت به جامعه هنری برای درگذشت مشفق کاشانی، اظهار کرد: تسلیت ویژه به جامعه ادبی امروز و هنرمندان بعد از انقلاب می‌گویم، چراکه استاد مشفق کاشانی نسبت به همه حق استادی دارد.

وی افزود: مشفق کاشانی علاوه بر حق استادی بر همه شاعران، حتی بر من که سالهای بسیاری از زندگی‌ام می‌گذرد، حق پدری نیز بر همه شاعران بعد از انقلاب دارد.

این شاعر ادامه داد: مشفق کاشانی ویژگی‌های بسیار خوبی از نظر اخلاقی، اعتقاد و تعهد داشت و شعرش نیز دارای زیبایی و استحکام و فاخر از ایام جوانی بود. در غزل و قصیده استاد بود و در هر دو قالب توانست تأثیر بسیاری از خود بر جای گذارد. او نماینده شعر فاخر ایرانی بود و به زودی کسی جای او را نمی‌گیرد.

احتشامی با اشاره به تأثیرگذاری مشفق کاشانی بر شاعران معاصران، اضافه کرد: افرادی همچون مرحوم اوستا و حسن حسینی از ایشان تأثیر پذیرفتند. مشفق کاشانی نه تنها در سبک شعری تأثیرگذار بود بلکه در اعتقاد نیز راسخ بود و قبل و بعد از انقلاب با یک عقیده شعر می‌سرود و می‌جنگید.

وی به آشنایی خود با مشفق کاشانی پرداخت و گفت: من سال‌های سال با ایشان آشنایی داشتم و نامه‌های بسیاری بین من و ایشان رد و بدل شد و توانستم نکات بسیاری از ایشان بیاموزم.

این استاد ادبیات افزود: چیزی که بسیاری از افراد در مورد مشفق کاشانی نمی‌دانند این بود که ایشان در شعر طنز نیز دستی داشت و اشعار طنز ادبی و فاخر نیز سروده که بخشی از آنها نیز چاپ شده است، اما بیشتر آنها را در محافل و مجالس می‌خواند. امیدوارم همه این اشعار در سال‌های آینده چاپ شود.

عباس کی‌منش معروف به مشفق کاشانی سال 1304 شمسی در شهر کاشان دیده به جهان گشود‌. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان و تحصیلات عالی را تا درجه فوق لیسانس در تهران به پایان برد. از آثار برجسته او می‌توان از «آذرخش» (گزینه اشعار)، «نقشبندان غزل» (سال ۱۳۶۵)، «تذکره شاعران معاصر» و «راز مستان» نام برد. وی شامگاه 28 دی‌ماه در سن 89 سالگی از دنیا رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار