تابناک: هنوز بخش قابل توجهی از عکس های این عکاس کیلومترها دور از نصف جهان و در آلمان هنوز به چشم کمتر بیننده ای آمده است.
کد خبر: ۲۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 16 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، ارنست هولستر یکی از عکاسان به نام جهان است که بیشتر شهرت خود را در میان مردم اصفهان به ویژه ارامنه این شهر به دست آورد.

وی در زمان ناصر الدین شاه به دستور دولت انگلستان برای احداث تلگراف خانه در اصفهان و مدیریت آن به اصفهان اعزام شد.

هولستر بعد از اتمام ماموریت خود در اصفهان با دختری از ارامنه جلفای اصفهان به نام" مریم حق نظر" آشنا شد و با او ازدواج کرد و همین امر سبب شد تا وی خود به یکی از ساکنان جلفای اصفهان تبدیل شود.

هولستر در زمان زندگی خود در اصفهان عکس های بسیاری از ایران تهیه کرد که اغلب آنها از اصفهان و به ویژه ابنیه تاریخی آن بود.

یکی از دلایل شهرت هولستر در اصفهان علاوه بر اینکه وی به بناهای تاریخی این شهر علاقمند بود این بود که او توانست از بناهایی در اصفهان عکس برداری نماید که بعده ها و در دوران ظل السلطان برخی از این بناها تخریب شدند.

عکس های این عکاس خوش ذوق که اصفهان را با عکس های البته با سرگذشتی قابل تامل به دنیا معرفی کرد تا مدت ها در اختیار عموم قرار نداشت و به نمایش درنیامده بود.

شاید اتفاقی در ظاهر ناخوشایند و در نهایت شیرین برای تاریخ اصفهان و ایران سبب شد تا عکس های کمتر دیده شده این عکاس انگلیسی از اصفهان در معرض دید عموم قرار گیرد.

گفتنی است، نوه دختری هولستر که پس از ازدواج با یک آلمانی، به آلمان مهاجرت کرد، یادگار پدربزرگ را که شامل پنج صندوق چوبی بود در زیر زمین منزلش نگهداری می کرد.

ترکیدن لوله آب و جاری شدن آن در زیر زمین، گنجینه عکس های هولستر را به دنیا معرفی کرد. خوشبختانه نگاتیوهای شیشه ای سالم مانده بود.

در حال حاضر اصل نگاتیوهای هولستر در آلمان نگهداری می شود. عکس های هولستر با یادداشت های وی در کتاب نفیسی برای نخستین بار با عنوان"ایران در یک صد و سیزده سال پیش" توسط مرکز مردم شناسی ایران در سال 1977م چاپ و منتشر شد.

با اینکه بخشی از عکس های هولستر در این کتاب چاپ شده است و مورد بازدید مردم نیز قرار گرفته است اما با توجه به اینکه تعداد عکس های گرفته شده از اصفهان دوران قاجار بسیار زیاد بوده است، شاید هنوز بخش قابل توجهی از عکس های این عکاس کیلومترها دور از نصف جهان و در آلمان هنوز به چشم کمتر بیننده ای آمده باشد.

این گنجینه ارزشمند همانگونه که در اقوال تاریخی نیز آمده است حاوی بخشی از عکس های هولستر از بناهایی است که از سوی ظل السلطان تخریب شد و ایران حتی دیگر عکسی هم از آن بنا به یادگار نماینده است.





File:Hoeltzer26.jpg

File:Hoeltzer21.jpg
خانه ارنست هولستر در جلفای اصفهان

File:Ehfamily1.jpg
خانواده ارنست هولستر
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار