تابناک: یک روان شناس کودک گفت: بیش از 80 درصد تفکر جامعه و والدین درخصوص نظم اشتباه است.
کد خبر: ۲۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸ 14 April 2015


علی راکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه لازم است نظم را از یک واژه انتزاعی که عملیاتی و قابل تعریف نیست خارج کنیم، اظهار کرد: معمولا هر فردی تعریفی خاص از واژه نظم دارد و این درحالی است که باید به یک تعریف مشخصی از مفهوم نظم برسیم.

وی با بیان اینکه انسان‌ها شرایط مختلفی دارند و با توجه به موقعیت‌های مختلف روحی و روانی تعریف متفاوتی از نظم ارایه می‌دهند، افزود: برخی از والدین سطح انتظاراتشان از کودکان نسبت به نظم بسیار بالا است با توجه به اینکه نخستین کار در تعریف نظم این است که آن را در حد یک واژه کاملا متعادل تعریف کنیم.

این روانشناس کودک با اشاره به "تیپ شخصیتی" افراد، تصریح کرد: کودکان و برخی افراد تیپ شخصیتی قراردادی دارند و در این حالت ما از یک فرد قراردادی انتظار منظم بودن را داریم، اما در ادبیات روان شناسی انتظار چندان بالایی از نظم در یک کودک با تیپ هنری نداریم .

نظم حداقلی نه حداکثری

وی ادامه داد: بهترین تعریفی که در خصوص منظم بودن می‌توانیم داشته باشیم این است که یک تعریف حداقلی کنیم نه یک تعریف حداکثری .

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه ممکن است تعریف حداقلی را بسیاری از والدین قبول نکنند، اضافه کرد: این در حالی است که آنها تعریف حداقلی از نظم با توجه به ویژگی‌هایی که خودشان از نظم دارند متفاوت می‌دانند .

راکی تصریح کرد: هر انسانی باید در حدی نظم داشته باشد که برنامه‌ریزی‌های زندگی و برنامه‌هایی که در مسیر رشد او است کند شونده و مختل کننده نباشد.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد تفکر جامعه و والدین درخصوص نظم اشتباه است، ادامه داد: برای نمونه والدین انتظار دارندکه فرزندانشان در ساعاتی مشخص درس بخوانند درحالی که این گونه نیست و برخی کودکان هستند که با توجه به تیپ شخصیتی خود با برنامه ریزی‌های مختلف درس می‌خوانند و موفق می‌شوند.

این روان شناس کودک افزود: زمانی که سطح توقع به حداقل برسد با بی نظمی‌هایی که به شکل خواسته‌های غیر منطقی بروز می کند مواجه نمی‌شویم.

راکی با بیان اینکه باید نظم را قدم به قدم به کودک یاد دهیم، ادامه داد: برخی خانواده‌ها خود نظم را رعایت نمی‌کنند اما از کودک انتظار رعایت را دارند و اینها مشکلاتی است که امروزه در جامعه وجود دارد.

این روان شناس کودک با بیان اینکه والدین با فشار آوردن بیجا در خصوص نظم باعث می شوند بعد ازمدتی کیفیت نظم از بین برود، تصریح کرد: ممکن است تا سنی والدین بتوانند کمیت نظم را حفظ کنند اما به لحاظ کیفیت به خصوص زمانی که کودک به سن بلوغ می رسد چندان با مفهوم نظم آشنایی ندارند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار