تابناک: یک کارشناس مرمت، از مرمت خانه تاریخی زهتاب‌ها در محله خوزان خمینی شهر خبر داد و گفت: ارزش این اثر به دلیل معماری خاص این بنا در سه دوره تاریخی است.
کد خبر: ۲۲۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 14 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، علی اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خمینی شهر، با بیان اینکه این اثر تاریخی در محله خوزان واقع شده، اظهار کرد: زهتاب‌ها از افراد ثروتمند این شهر بودند که همان گونه از نام آنها پیدا است شغل آنان تابیدن روده حیوانات برای مصارف مربوطه بوده است.

وی با بیان اینکه از این خانواده در شهر اصفهان خانه‌های تاریخی به همین نام مانده است، افزود: مساحت این اثر حدود 700 متر مربع است و ارزش آن به دلیل ایجاد سه نوع معماری از سه عصر صفوی، قاجار و پهلوی است.

ناظر طرح مرمت خانه زهتاب‌ها با بیان اینکه این اثر در ابتدا باغ بوده است، تصریح کرد: از روی نوع قوس‌های سقف اصطبل و همچنین اندازه خشت‌های 23 در 22 حدس می‌زنیم اصطبل یاد شده از عصر صفوی است.

اشرفی ادامه داد: حدود 100 سال قبل شخصی به نام حاج قربانعلی زهتاب این باغ دارای اصطبل را خریداری کرده و سپس اتاق‌هایی در آن ساخت که معماری اواخر قاجار در آن مشخص است و در ادامه هم شاهدیم که در دوران پهلوی نیز قسمتی‌هایی با معماری طاق اتوبوسی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این خانه تاریخی در دو سال قبل توسط شهرداری خمینی شهر با هدف احیا و مرمت آن از وارثان خریداری شده است، افزود: در حالی که حدود 30 تا 40 درصد بنا دچار تخریب بود، مرمت این اثر از اواسط سال گذشته آغاز شد. اگر مطابق برنامه صحیح حرکت کنیم و مشکلی در بودجه و امکانات رخ ندهد می‌توان تا سال دیگر این امر را به اتمام رساند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار