سیکل 500 هزار دکترا 15 میلیون تومان
تابناک: ایران از جمله کشورهای است که جامعه ای مدرک گرا دارد. به گونه ای که افرادِ بدون مدرک تحصیلی از جایگاه اجتماعی و شغلی مناسبی برخوردار نیستند. این موضوع چنان در جامعه ایرانی ریشه دوانده که اگر شخصی فاقد تحصیلات عالیه باشد با نگاهی تحقیر آمیز از سوی افراد جامعه روبرو می شود.
کد خبر: ۲۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱ 13 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، در این بین حتی تحصیلات متوسطه هم رتبه خوبی برای فرد به حساب نمی آید چنانکه برای تعریف جایگاه اجتماعی افراد، این جمله معروف همیشه مورد استفاده قرار می گیرد« او فقط یک دیپلمه است ». متاسفانه بر خلاف دیگر کشورهای توسعه یافته سابقه کار افراد، در ایران معادل مدرک تحصیلی به حساب نمی آید و همین امر زمینه ساز تخلف و جعل مدارک تحصیلی می شود.

ملاک سنجش توانایی افراد، مدرک تحصیلی است

مدرک گرایی به حدی در ایران ترویج یافته است که توانایی ها و استعداد افراد به چشم نمی آید. کم نیستند افرادی که علیرغم توانایی های فراوان شان، به این دلیل که تحصیلات بالایی ندارند به حاشیه رانده شده اند و جامعه برای آنان احترام قایل نیست. وقتی ملاک سنجش توانایی افراد مدرک تحصیلی باشد، بی تردید اگر کسی هم از توانایی و تجربه خوبی در کارها برخوردار باشد، مقبولیت چندانی در بازار کار ندارد. در عوض فردی با تحصیلات دانشگاهی ((و شاید بدون توانایی انجام دادن آن کار مورد نظر)) دارای مقبولیت و اولویت به مراتب بیشتری((از فرد بدون تحصیل اما دارای تجربه)) می باشد.

مطمعناً اغلب کسانی که در سال های نوجوانی ترک تحصیل کرده و مشغول به کار شده اند در حال حاضر از کرده خود پشیمانند. اگر چه آنها از تجربه خوبی در شغل خود بهره مند هستند اما فضای حاکم بر بازار کاری که به شدت مدرک گراست، آنها را در شغل خود، دون پایه نگاه داشته است. اینگونه افراد برای ارتقای شغلی نیاز به مدرک تحصیلی دارند اما به دلیل مشغله های زندگی و گرفتاری های بسیار، موفق به تحصیل در سنین بالا نمی شوند. اولین راهکاری که به نظر این قشر خطور می کند خرید مدرک تحصیلی است. این افراد بدون آگاهی از جعلی بودن مدارک تحصیلی و عواقب این تخلف، مبالغ هنگفتی بابت خرید آن پرداخت می کنند تا از آن مدرک تحصیلی برای ارتقای سمت در شغل خود استفاده کنند.

فروش مدرک تحصیلی مثل نقل و نبات

اگر چه جعل مدارک و اسناد در کشور ما سابقه ای دیرینه دارد اما اخیراً جعل مدرک تحصیلی افزایش یافته است. به نحوی که چند وقت یک بار از متلاشی شدن باند جعل مدارک تحصیلی خبر می رسد. یا هر از چند گاهی، جعلی بودن مدرک تحصیلی بعضی از افراد بر ملا می شود. آنها کسانی هستند که برای در اختیار گرفتن سمت های بسیار خطیر، دست به چنین کارهایی می زنند و با سرنوشت جامعه بازی می کنند. در اینجا این سوال مطرح می شود که چه کسانی و کجا مدرک جعل می کنند؟

در اذهان همه ما، میدان انقلابِ تهران با منطقه ای سرشار از علم و دانش، فرهنگ، کتاب و تحصیل عجین شده است. وجود دانشگاه بزرگ تهران، بسیاری از انتشارتی ها، کتاب فروشی ها و جمعیتی مملو از دانشجو در این منطقه بسیار زیباست. اما در همین میدان بسیاری از دلالان مدارک تحصیلی حضور دارند و واژه های های سیکل، دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکترارا زیر لب برای مشتریان زمزمه می کنند. آنها با اطمینان از اصل بودن مدارک ساختگی خود صحبت می کنند و بابت آن مبالغی از 500 هزار تا 15 میلیون تومان دریافت می کنند. فروش این مدارک جعلی در حالیست که افراد تحصیل کرده با هزاران مشقت و استرس درس خوانده اند و به قول قدیمی ها « این قدر دود چراغ خورده تا به این‌جا رسیده ».

مدارک جعلی مجازات سختی دارد

دكتر محمود واحدي، وكيل پايه يك دادگستري در این رابطه به «تابناک اصفهان»مي‌گويد: مجازات جعل مدارك علمي به وي‍‍‍‍‍ژه براي مديران دولتي و كارمندان دولت بسيار سخت‌تر است چراكه مديران دولتي كه مدارك غيرمعتبر و يا جعلي ارايه مي‌دهند، طبيعتا انتظار ارتقاي مقام و پايه حقوقي دارند و ممكن است سال‌ها بدون اين كه شايستگي كسب مقام يا پستي دولتي داشته باشند، با ارايه مدركي تقلبي يا غيرمعتبر از حقوق و مزايايي برخوردار شوند كه مستحق آن نيستند.

اين وكيل دادگستري با بيان اينكه در قوانين بسياري از كشورها، مجازات‌هاي سنگيني براي جاعلان مدارك علمي و دانشگاهي در نظر گرفته شده است، مي‌افزايد: در قوانين بسياري از كشورها موضوع مدارك دانشگاهي غيرمعتبر در دو مقوله مشخص تعريف مي‌شوند. مدارك علمي غيرمعتبر يا تقلبي، مداركي هستند كه يا واقعيند اما از دانشگاه يا موسسه‌اي غيرمعتبر اخذ شده‌اند، يا اينكه جعلي است و به نام دانشگاه يا موسسه‌اي واقعي و معتبر صادر شده‌اند. هر كدام از دو حالت مذكور در قوانين كشورهاي مختلف داراي مجازات‌هاي متفاوتي هستند.دكتر محمود واحدي در خصوص موضع نظام حقوقي ايران در برابر اين مساله، مي‌گويد: قانون‌گذار كشورمان سختگيري ويژه‌اي درباره مدارك تحصيلي جعلي قایل شده است تا بدين‌ترتیب حرمت اين مدارك محفوظ بماند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Uzbekistan
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
مناسب است دستگاههای دولتی حساس مانند وزارت امور خارجه مدارک تحصیلی کارکنان خود را یک بار از ابتدا کنترل نمایند تا افراد دارای مدارک جعلی و پارتی های آنها را شناسایی نمایند. برای نمونه آقای م خ ز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار