تابناک: رئیس بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان ( سوانح سوختگی ) گفت: مرگ و میر ناشی از سوختگی در استان اصفهان به 6.2 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۹۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 06 April 2015
دکتر فریدون عابدینی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان تلفات در سال 85 در استان اصفهان حدود 20 درصد بود اما اکنون به کمتر از هفت درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه استاندارد جهانی در این زمینه بین هفت تا هشت درصد است تاکید کرد: استان اصفهان موفق شد خود را به سطح جهانی برساند.

وی با بیان اینکه این آمار در برخی استان های کشورمان تا حدود 20 درصد نیز است اظهار کرد: کاهش تلفات ناشی از سوختگی در اصفهان به دلیل اجرای اقدامات و روش های درمانی جدید در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) حاصل شده است.

وی با یادآوری اینکه بیمارستان امام موسی کاظم (ع) تنها بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی در استان اصفهان و منطقه مرکزی کشور است ادامه داد: از جمله این اقدامات می توان به ایجاد 22 تخت مراقبت های ویژه ( ICU) و تشکیل تیم پزشکی اشاره کرد.

عابدینی از جمله روش های جدید درمانی بکار رفته در این بیمارستان را نیز « برداشتن زودهنگام نسوج مرده » و « استفاده از پانسمان های نوین نانو کریستال » اعلام کرد و گفت: با اعمال این روش ها و اقدامات، زمان بستری بیمار به طور متوسط سه هفته کاهش یافته است.

این متخصص جراحی با بیان اینکه برخی از بیمارستان های سوختگی در کشور زیر بار این اقدامات و روش ها نمی روند تاکید کرد: اگر بسته های حمایتی در نظر گرفته شده برای بیماران سوختگی بعنوان بیماران صعب العلاج در قالب برنامه تحول نظام سلامت اجرا شود گام های بسیار خوبی در جهت ارتقای درمان آنها برداشته می شود.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان همچنین گفت: در سال های گذشته در کشور از بین دو نفر با سوختگی بالای 40 درصد، یکی از آنها زنده می ماند در حالیکه ما موفق شدیم در اصفهان این موضوع را به سوختگی های بیشتر یعنی بالای 65 درصد برسانیم.

وی افزود: سال گذشته 10 بیمار با سوختگی بالای 70 درصد در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان بستری و پس از درمان کامل ترخیص شدند.

وی خاطرنشان کرد: بهمن پارسال یک مرد جوان ۲۱ ساله که با ۸۵ درصد سوختگی عمیق از کرمان به این مرکز منتقل شده بود با تلاش کادر درمانی و پس از 71 روز بستری در بخش مراقبت های ویژه از این بیمارستان ترخیص شد.

عابدینی تصریح کرد: با توجه به جایگاه خوب و مطلوب بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان، بیمارانی از 12 استان دیگر کشور و همچنین کشورهای عراق و پاکستان به این بیمارستان مراجعه می کنند.

وی تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان در سال گذشته را حدود سه هزار نفر اعلام کرد.

در آمریکا 50 درصد بیماران دچار 90 درصد سوختگی جان خود را از دست می دهند اما در ایران 50 درصد بیماران دچار سوختگی های کمتر یعنی با 63 درصد سوختگی، جان خود را از دست می دهند.

به اعتقاد کارشناسان، دلایلی مانند بیمارستان های غیر استاندارد ، ساختار فیزیکی و تجهیزات غیر استاندارد و کمبود روش های جدید درمانی از جمله دلایل بالا بودن تعداد تلفات ناشی از سوختگی شدید در ایران است.

سالانه حدود 15 هزار نفر در اثر سوختگی در بیمارستان های کشور بستری می شوند و در دهه اخیر، بطور متوسط سالانه سه هزار نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده اند.

مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) در سال 1369 در خیابان کاوه در شمال کلان شهر اصفهان راه اندازی شد.

این مرکز دارای بخش های سوختگی اطفال، سوختگی مردان، سوختگی زنان، بخش جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی و مراقبت های ویژه است.

این بیمارستان به عنوان یک مرکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به لحاظ تخصصی پذیرای بیماران از استان های مختلف کشور است و 96 تخت فعال دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار