کد خبر: ۱۸۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 23 February 2016
جوان نوشته است:‌ گفته مي‌شود، خودروسازان بيش از ساير صنعتگران از به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته‌اي سود برده‌اند و توانسته‌اند مذاکراتشان را با شرکاي خارجي به نتيجه برسانند، اما تعداد خودروسازان خارجي که براي حضور در همايش بين‌المللي خودروي ايران اعلام آمادگي کرده‌اند، نسبت به سال گذشته تنها دو مورد افزايش يافته است.
سومين همايش بين‌المللي صنعت خودروي ايران در شرايطي برگزار مي‌شود که خودروسازان داخلي تا چند ماه گذشته از رکود بازار و نبود نقدينگي گلايه مي‌کردند و با کمک دولت و پرداخت تسهيلات توانستند توليداتشان را به فروش برسانند. اکنون بدون اينکه دستاورد خاصي از برگزاري دو همايش در سال‌هاي گذشته به دست آمده باشد، خودروسازان و قطعه‌سازان خود را براي برگزاري همايش بين‌المللي صنعت خودرو در ۱۰ و ۱۱ اسفند‌ماه آماده مي‌کنند؛ همايشي که هنوز مشخص نيست چه قراردادها يا تفاهماتي براي صنعت خودروي ايران به دنبال داشته باشد.
هرچند ممکن است عده‌اي عنوان کنند که برگزاري چنين همايش‌هايي باعث افزايش تعاملات اقتصادي ايران در فضاي جهاني خواهد شد يا اينکه هزينه برگزاري چنين مراسم‌هايي رقم بالايي براي خودروسازان نخواهد بود، اما نبايد فراموش کرد که اثربخشي اينگونه همايش‌ها نيازمند برنامه‌ريزي جدي و دقيق براي بهره‌برداري از حضور طرف‌هاي خارجي در ايران است و پيش از آن بايد مذاکرات مؤثري بين خودروسازان ايراني و خارجي صورت گيرد تا در جريان حضور خارجي‌ها در همايش، زمينه همکاري‌ها گسترش يابد و چندين قرارداد همکاري بين شرکت‌ها به امضا برسد. اين همايش طي دو سال گذشته در آذرماه برگزار مي‌شد و قرار بود امسال نيز در هشتم و نهم آذرماه برگزار شود، اما وزارت صنعت و مسئولان برگزاري اين همايش، زمان اجراي آن را تغيير دادند و به 10 و 11 اسفند‌ماه موکول کردند تا خودروسازان خارجي بيشتري در اين مراسم حضور داشته باشند.
در اين ميان، دولتي‌ها و مسئولان برگزاري سومين همايش بين‌المللي خودرو به منظور افزايش حضور طرف‌هاي خارجي در اين همايش و بهره‌برداري تبليغاتي بيشتر از آن نسبت به تغيير زمان برگزاري اقدام کردند و آن را از آذرماه به اسفند موکول کردند تا در شرايط پسابرجام شاهد حضور تعداد بيشتري از خودروسازان خارجي در ايران باشيم. اما اين اقدام تنها منجر به افزايش دو واحدي تعداد شرکت‌هاي خارجي شده که براي حضور در همايش اعلام آمادگي کرده‌اند، حال بايد ببينيم همين تعداد شرکت هم به ايران خواهند آمد يا خير.
اين در شرايطي است که خودروسازان ايراني طي يک سال اخير خبرهاي تبليغاتي پررنگ و لعابي در مورد مذاکره با خودروسازان خارجي مطرح کرده‌اند اما تاکنون به جز پژو، قرارداد جديدي با شرکت‌هاي خودروساز خارجي براي توليد سواري در ايران امضا نشده است. به اين ترتيب نمايشگاه و همايش بين‌المللي صنعت خودرو در حالي با حمايت وزارت صنعت برگزار مي‌شود که هدف‌گذاري دقيق و برنامه‌ريزي منسجمي براي اثربخشي آن صورت نگرفته و بيشتر يک شوي رسانه‌اي براي عرض‌اندام دولتي‌ها و شرکت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز در فضاي تبليغاتي پسابرجام است.
شايد بهتر بود هزينه برگزاري اين همايش صرف برگزاري کنفرانسي براي يافتن راهکارهاي کاهش قيمت تمام شده توليد، مديريت هزينه‌ها، بهينه‌سازي قيمت‌ها و به روزرساني توليدات صنعت خودرو مي‌شد. دبير همايش بين‌المللي خودرو روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور 14 شرکت خودروساز خارجي در همايش سال گذشته، گفت: اين تعداد امسال به 16 شرکت رسيده است که پنج شرکت چيني هستند، البته سال گذشته تعداد خودروسازان چيني حاضر در همايش بيشتر از امسال بود.
ساسان قرباني در مورد استقبال کم شرکت‌هاي خارجي از حضور در همايش ايران نيز گفت: همزماني برگزاري همايش تهران با نمايشگاه خودروي ژنو باعث شده تا برخي شرکت‌ها نتوانند در همايش تهران حضور يابند. توضيح دبير همايش خودرو، اين سؤال را ايجاد مي‌کند که چرا در وقت تغيير زمان همايش، به اين موضوع توجه نشده بود و اصولاً چرا برگزاري چنين مراسمي با برنامه‌ريزي دقيق و هدفمند صورت نگرفته است؟  قرباني با اشاره به ثبت‌نام 311 ميهمان خارجي براي حضور در اين همايش، گفت: پيش‌بيني ما اين است که اين رقم به بيش از 500 نفر برسد که اين افراد مهمان شرکت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز خواهند بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار