کد خبر: ۱۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱ 16 March 2015
گویی سند آمایش سرزمین استان اصفهان با توجه به رنج هایی که محیط زیست این استان براثر توسعه برخی صنایع در استان دیده است با نگاه به پایداری محیط زیست استان تدوین و تصویب شده است.

به گزارش تابناک اصفهان، تدوین سند آمایش سرزمین برای نخستین بار در کشور در استان اصفهان علاوه بر اینکه الگوی توسعه متوازن و معقول برای استان ها را به همراه دارد، می تواند در شرایطی که استان اصفهان به لحاظ اقلیمی و جغرافیایی در شرایط خاص تری نسبت به گذشته به سر می برد به عنوان یک نقشه راه علمی مورد استفاده قرار گیرد.

هرگاه صحبت از توسعه نامتوازن یا توسعه خلاف استعدادهای یک منطقه میشد کارشناسان و مسئولان این امر را ناشی از خلاء سند آمایش سرزمین در استان عنوان می کردند. حال می توان با تصویب این سند و ابلاغ آن به توسعه ای در چارچوب پتانسیل های جغرافیایی و اقلیمی اصفهان امیدوار بود.

آمایش سرزمین به معنای بهره‌برداری بهینه از امکانات در راستای بهبود وضعیت مادی و معنوی و در قلمرو جغرافیایی خاص است.در این طرح مزیت‌های فضای طبیعی، اجتماعی و اقتصادی، ساماندهی و نظام بخشی می‌شود. این کار با هدف ایجاد رابطه منطقی بین توزیع جمعیت و انجام فعالیت‌ها در پهنه سرزمین با توجه به ویژگی‌های فضایی مناطق است.

با استفاده از سند آمایش سرزمین می توان با توجه به وسعت و پهنای سرزمین در راستای توسعه بلند مدت برنامه ریزی کرد.

البته نوع نگرش به سند آمایش سرزمین نیز مهم است چراکه این نوع نگاه زاویه دید مسئولان به مسئله توسعه و برنامه ریزی برای استان را تنظیم خواهد کرد.

حال اگر این زوایه در راستای توسعه صنعتی بیشتر در یک استان تنظیم شده باشد به یقین راه پیش روی استان در آینده نیز همین رویه خواهد بود و اگر در یک سند آمایش سرزمین توسعه فراصنعتی مد نظر باشد،پایداری بیشتر محیط زیست در آن جغرافیا رقم خواهد خورد.

گویی سند آمایش سرزمین استان اصفهان هم با توجه به رنج هایی که محیط زیست این استان براثر توسعه برخی صنایع در استان دیده است با نگاه به پایداری محیط زیست استان تدوین و تصویب شده است و قرار است دیگر خبری از توسعه صنعتی و کشاورزی استان در صدر تصمیم گیری ها نباشد و بیشتر بر محور صنایع دیگر مانند گردشگری و توسعه دانش محور، توسعه استان ادامه یابد.

استاندار اصفهان در همین زمینه در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی استان اصفهان، گفت: بر اساس این سند آمایش، دیگر محور توسعه استان صنعت و كشاورزی نخواهد بود و محور توسعه استان اصفهان گردشگری، فعالیت علمی و تحقیقاتی و امور فرهنگی و هنری است و بیشترین سرمایه‌گذاری در این محورها صورت می‌گیرد كه در صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری نیز مطرح و تاكید شده است.

زرگرپور افزود: این موضوع به آن معنا نیست كه به مقوله صنعت و كشاورزی پرداخته نمی‌شود بلكه این دو مورد، دیگر محور توسعه استان نیستند و توسعه صنعتی و كشاورزی را با رعایت تكنولوژی های نوین و كم آب بر و پاك می توانیم داشته باشیم.

استاندار اصفهان افزود: اكنون می‌توانیم اعلام كنیم استان اصفهان نخستین استانی است كه دارای سند آمایش از نوع برش استانی است كه تمامی فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان را در برگرفته و در ضمانت اجرایی نیز همانند سند بالا دستی است.

وی به وضعیت آب در سند آمایش سرزمین اشاره كرد و اظهار داشت:‌ در این سند وضعیت موجود آب و وضعیت مطلوب احیای حوضه آبریز زاینده طرح شده است كه از ۲۲ استراتژی موجود بیش از ۴ راهبرد برای رسیدن از وضعیت موجود به مورد مطلوب به موضوع آب اختصاص یافته است.

حال که بهترین نوع توزیع جغرافیایی فعالیت‌های اقتصادی با توجه به منابع طبیعی و انسانی استان اصفهان نهایی شده است انتظار می رود در آینده توسعه اصفهان با توجه به وضعیت کنونی و آینده زاینده رود که رگ اصلی در پیکره زیست محیطی استان است، صورت گیرد ضمن آنکه حفظ اشتغال موجود در کنار افزایش شغل های پایدار در استان نیز که باید از ثمره های این سند باشد، عملیاتی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
تو باور نکن...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار