پژوهشی نشان داد؛
تابناک: پژوهش محققان دانشگاه کویینزلند و ادینبورگ نشان می‌دهد ژن‌هایی که با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم مرتبط است می‌تواند با هوش و استعداد بالاتر نیز مرتبط باشد.
کد خبر: ۱۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰ 14 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از پایگاه خبری دانشگاه ادینبورگ، رابطه بین اوتیسم و هوش هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما بیش از 70 درصد افراد مبتلا به اوتیسم دچار ناتوانایی‌های مرتبط با هوش هستند.

از سویی دیگر، بعضی از اوتیسمی‌ها از هوش مناسبی برخوردارند و حتی بعضی دیگر از مبتلایان نیز دارای هوش غیر کلامی بالاتری از میانگین عادی هستند.

اوتیسم نوعی ناتوانی توسعه پذیری است که می‌تواند تاثیرات مخربی را بر زبان و گفتار بر جای بگذارد. هوش غیر کلامی افراد را قادر به حل مشکلات پیچیده‌ای با استفاد از مهارت‌های بصری می‌کند که نیازی به بکارگیری زبان در آنها نیست.

طی این پژوهش 10 هزار شخص عادی را از لحاظ قدرت شناخت عمومی و همچنین تحلیل "دی ان آی" خونشان مورد بررسی قرار دادند. این تیم تحقیقاتی متوجه شد که حتی در میان افرادی که هیچ‌گاه به اوتیسم مبتلا نشده‌اند، ژن‌های حامل ویژگی‌های این اختلال وجود دارد که با به دست آوردن امتیاز بیشتر در آزمون‌های شناختی مرتبط بود.

محققان حین این مطالعه، با انجام آزمایشاتی دیگر بر 921 بزرگسال، شواهدی را مبنی بر رابطه بین ژن‌های وابسته به اوتیسم و هوش پیدا کرده‌اند. در واقع نتایج نشان می‌دهد تنوع ژنتیکی که باعث افرایش خطر اوتیسم می‌شود با قدرت شناختی بهتر در افراد غیر اوتیسمی می‌شود.


این پژوهش در مجله "Molecular Psychiatry" منتشر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار