جنتی، رئیس هیأت ایرانی بررسی حادثه مرگبار منا؛
تابناک: آنچه در آمار رسمی جان‌باختگان دیده می‌شود، بیش از 130 نفر پیکرهای مطهرشان شناسایی شده و حدود 360 نفر همچنان مفقود هستند که فکر می‌کنیم بخش اعظمشان جان باخته‌اند، البته تعدادی به بیمارستان‌های ریاض یا طائف منتقل شدند.
کد خبر: ۱۰۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 26 September 2015
به گزارش «تابناک»، علی جنتی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه این روزها نشاط خود را از دست داده‌ایم، چه به لحاظ روحی و چه جسمی وضعم نامناسب است، گفت: فاجعه‌ای که این روزها در منا رخ داد و تا کنون منجر به جان باختن بیش از 1500 نفر از کشورهای مختلف اسلامی و بیش از 2000 نفر مصدوم در این حادثه شده، جهان اسلام را داغدار کرده و متأسفانه بخش عظیم و قابل توجهی از این زائران ایرانی بوده‌اند که هر روز بر تعداد جان‌باختگان آنها افزوده می‌شود. آنچه در آمار رسمی جان‌باختگان دیده می‌شود، بیش از 130 نفر پیکرهای مطهرشان شناسایی شده و حدود 360 نفر همچنان مفقود هستند که فکر می‌کنیم، بخش اعظمشان جان باخته‌اند، البته تعدادی به بیمارستان‌های ریاض یا طائف منتقل شدند.

وی فاجعه منا را روز سیاه دانست و افزود: روزی که حاجیان برای رمی جمره به عقبه رفته و این اتفاق رخ داد، جمعیت عظیمی بر اثر سوءمدیریت مأموران سعودی کشته شدند. امیدواریم بتوانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم و اجساد جان‌باختگان به ایران بازگردد و هم مصدومان از بیمارستان‌های عربستان به بیمارستان‌های داخل کشور منتقل شوند تا تحت مداوا قرار گیرند.

جنتی با بیان اینکه طبق فرموده رهبر انقلاب، دولت عربستان نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت این فاجعه عظیم شانه خالی کند، گفت: دولت عربستان باید مسئولیت را بپذیرد، زیرا بسیاری از مسلمان‌ها در آن آسیب دیده‌اند، برخی کشورها چون نیجریه بیش از 500 نفر جان‌باخته داشته‌اند که ما برای همه آنها آرزوی رحمت واسعه داریم و برای بازماندگانشان صبر و اجر می‌خواهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دولت عربستان سعودی را موظف به پاسخگویی در قبال حادثه دلخراش منا دانست و در مورد برنامه‌های خود در سفر عربستان گفت: یک هیأتی که متشکل از مجموعه کنسولی وزارت امور خارجه، هلال‌احمر و ... است، ما را در این سفر همراهی خواهند کرد تا از نزدیک در جریان این حادثه قرار گیریم و تصویر شفافی از ماجرا داشته باشیم، چون هنوز اطلاعات کاملی درباره این فاجعه و حادثه در دسترس نیست، به ویژه درباره مفقودین این حادثه که ممکن است برخی از آنها جان باخته باشند و یا برخی در سایر شهرها و در بیمارستان‌ها تحت درمان باشند.

وی افزود: ما اول باید تصویر درستی از وضعیت موجود پیدا کرده و پس از‌ آن جان باختگان این حادثه را هرچه سریع‌تر به کشور اعزام کنیم تا پس از آن به شهرستان‌های خود منتقل شوند. درباره مصدومین این حادثه هم طبعاً‌ باید رسیدگی‌هایی شود که اگر وضعیت مناسبی در بیمارستان‌های کشور عربستان نیست، مصدومین سریع به ایران فرستاده شوند تا در بیمارستان‌های خودمان تحت درمان قرار گیرند.

جنتی گفت:‌ در فرودگاه مهرآباد تهران، از جانباختگان استقبال رسمی خواهیم داشت و در شهرستان‌ها نیز استقبال مردمی برگزار خواهد شد. ضمن اینکه استقبال باشکوه برنامه‌ریزی ‌شده‌ای برپا می‌شود تا پیکرهای آنها با احترام تشییع شوند. مطالبات هیأت ایرانی در این سفر هم بر اساس سخنان مقام معظم رهبری خواهد بود که فرموده‌اند، دولت عربستان مسئول چنین فاجعه‌ای است و باید پاسخگو باشد.

وی درباره اینکه برنامه‌ای برای تجدید نظر در حج تمتع به مانند عمره ندارید، گفت:‌ فعلاً نه، ما تا به حال عموماً‌ تلاشمان این بوده که مسأله حج عمره را از روابط سیاسی که با عربستان داریم، جدا نگه داریم، زیرا آن یک امر مذهبی و یک فریضه واجب است و باید انجام شود و اینکه این روزها عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و در برخی رسانه‌های خارجی عنوان می‌کنند به جای رفتن به حج به نیازمندان بپردازیم و یا به فقرا توجه کنیم، به نظر من یک مسئله انحرافی است، زیرا حج جایگاه خود را دارد و دولت عربستان موظف است همه مسلمان‌ها را برای این فریضه بپذیرد و از آنها حفاظت کرده و امنیتشان را تأمین کند؛ پس در این جهت نباید کوتاه آمد ولی روابط سیاسی بحث دیگری است که مقامات سیاسی آن را پیگیری خواهند کرد.

وی درباره اینکه برخی کشورهای اسلامی خواهان تشکیل سازمانی برای نظارت بر حج هستند، گفت: تعدادی از مقامات کشورهای اسلامی همانند اندونزی، ترکیه و ... اعلام کرده‌اند، حوادثی که در این دو دهه اخیر رخ داده، نشان‌دهنده سوء مدیریت و بی‌کفایتی مأموران عربستان است و بنابراین آنها پیشنهاد دادند برگزاری حج تحت سازمان بین‌المللی مثل سازمان کنفرانس اسلامی قرار گیرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد درباره اینکه برنامه‌ای برای تجدید نظر در حج تمتع به مانند عمره ندارید، گفت:‌ فعلاً نه، ما تا به حال عموماً‌تلاشمان این بوده که مسئله حج عمره را از روابط سیاسی که با عربستان داریم جدا نگه داریم چرا که آن یک امر مذهبی و یک فریضه واجب است و باید انجام شود و اینکه این روزها عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و در برخی رسانه‌های خارجی عنوان می‌کنند که به جای رفتن به حج به نیازمندان بپردازیم و یا به فقرا توجه کنیم به نظر من این یک مسئله انحرافی است. زیرا حج جایگاه خود را دارد و دولت عربستان موظف است همه مسلمان‌ها را برای این فریضه بپذیرد و از آنها حفاظت کرده و امنیتشان را تأمین کند پس در این جهت نباید کوتاه آمد ولی روابط سیاسی بحث دیگری است که مقامات سیاسی آن را پیگیری خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین اخبار تعداد مفقودین فاجعه منا گفت: بیش از 360 نفر مفقود داریم این آمار مربوط به آخرین وضعیتی است که صبح امروز اعلام شده البته تعدادی از این افراد در سردخانه‌های عربستان اجسادشان کشف شده است. بر اساس اطلاعات دیگر تعدادی هم در ریاض و طائف بستری هستند که امیدواریم تحت درمان باشند.

وی در مورد اینکه عنوان می‌شود، برخی از مفقودین جزو دستگیرشدگان هستند، همانند خبرنگاران گفت: اطلاعاتی در این باره ندارم؛ اما دولت عربستان در این چند روز اخیر فشارهای زیادی بر زائران ایرانی وارد کرده است و من بعید نمی‌دانم برخی خبرنگاران ایرانی را بازداشت کرده باشند. این موضوع از روش‌های عربستان دور از انتظار نیست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار