زنانی که با ظهور قائم رجعت می کنند؛
تابناک: توجه به زن در دوران رهبران اسلامی مطرح بوده و براساس روایات در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) زنان از جایگاهی مهم و تعیین کننده دوشادوش مردان و پشت سر امام زمان خویش برخوردارند.
کد خبر: ۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷ 20 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، نقش و اهمیت جایگاه زن در زندگی اجتماعی در دین مبین اسلام مورد توجه ویژه قرار دارد و در طول تاریخ نیز زنانی به صورت فردی و گاه گروهی توانسته اند در رقم خوردن سرنوشت یک جامعه نقشی بی بدیل ایفا کنند.

از جمله مثال هایی در این مورد در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران بود، که زنان توانستند با مبارزه و حمایت های خود از رهبری آن زمان مسیر مبارزات را به سوی هدف خود که بنیان گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران بود، هموار نمایند.

این توجه به زن در دوران رهبران اسلامی مطرح بوده است و براساس روایات و احادیث بسیار در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) و نیز در زمان ظهور آن حضرت زنان از جایگاهی مهم و تعیین کننده دوشادوش مردان و پشت سر امام زمان خویش برخوردارند.

علاوه بر نقش زنان در رقم خوردن حکومتی الهی در زمان ظهور، زنان به جایگاه اصلی و واقعی خویش که اکنون در حصار جاهلیت نوین زندانی شده است، دست خواهند یافت.

امام باقر (ع) در این مورد می فرمایند: «در زمان حکومت مهدی (عج) به همه مردم حکمت و علم بیاموزند؛ تا آن جا که زنان در خانه ها با کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) قضاوت می کنند.» (الغیبة نعمانی، ص239)

همچنین در مورد حضور زنان به عنوان وزیران و افراد نزدیک به امام زمان (عج) نیز احادیث فراوانی نقل شده است که معروف ترین آنها حضور 50 زن در میان یاران امام مهدی (عج) است.

امام باقر (ع) میفرمایند: «به خدا قسم سیصد و سیزده نفر می آیند، که پنجاه نفر از این عده زن هستند.» (بحارالانوار، ج 52، ص223، حدیث 87)

در روایات 313 نفر را دستیاران و حکام حضرت معرفی میکنند: آنان وزیران اویند که از جانب او سنگینی بار حکومت را بر دوش می کشند» و «هُم النُّجَبَاءِ وَ الْقُضَاةُ و الْحُکَّام وَ الْفُقَهَاء فِی الدِّین». «آنان برترین ها، قاضیان، حاکمان و فقیهان در دین اند.» (معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص37)

البته روایاتی دیگر نیز در این میان وجود دارد که تعداد زنان در حکومت حضرت مهدی به عنوان یاور آن حضرت را 400 نفر عنوان میکند که البته این حدیث ناظر به زمان ظهور است که همراه با ایشان، حضرت عیسی (ع) نیز به روی زمین می آیند.

از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: «عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته ترین افراد، روی زمین خواهد آمد.» (معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص515)
البته در میان زنانی که وظیفه یاری حضرت را در زمان ظهور بر عهده دارند، نام برخی زنان در روایتی که از ائمه نقل شده است به عنوان زنانی که در زمان ظهور رجعت می کنند، آورده شده است.

امام صادق (ع) به مفضل بن عمر فرمودند: «همراه حضرت قائم علیه السلام سیزده زن هستند.... گفتم: آن سیزده نفر را نام ببرید. فرمود: قنوا دختر رشید، امّ ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، ام خالد احمیه، امّ سعید حنفیّه، صیانه ماشطه و ام خالد جهنّبیه» (اثباة الهداة، ج7، صص150-171)

این افراد هر کدام در جهتی و عمدتاً در جهاد با دشمنان خدا از خود شایستگی هایی نشان داده اند. برخی از آنان مانند صیانه، مادر چند شهید بوده است و خود نیز با وضعی جانسوز به شهادت رسید. (منهاج الدموع، ص93)

برخی چون سمیّه در راه دفاع از عقیده خود سخت ترین شکنجه ها را تحمل کرده و تا پای جان از عقیده خود دفاع کرده اند. (سفینة البحار، ج4، ص303)

حضور زنان در حکومت حضرت مهدی (عج) نشان از اثبات تدبیر زنان در یاری رساندن دین و حکومت را دارد و شاید بتوان از میان این احادیث و رویکرد اسلام در استفاده از زنان در جایگاه های خطیر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این نتیجه را گرفت که حضور با معرفت و در چارچوب موازین اسلامی زن در جامعه، نه تنها در دین نهی نشده است بلکه، نشان از توجه به حقوق زنان و استعدادهای آنان در کمک به رهبر جامعه برای نیل به اهدافی است که برای حکومت ترسیم شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار