اصغري:
تابناک: رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: در بیمارستان‌های خيريه حجتيه(ع) و عسگريه‌(ع) اصفهان و هم‌چنين بيمارستان‌هاي وابسته به سپاه -صدوقي و اميرالمونين(ع)- به دليل عدم اجراي طرح تحول سلامت بيش از دو برابر بيمارستان‌هاي زير مجموعه وزارت بهداشت از بيماران هزينه دريافت مي‌شود.
کد خبر: ۵۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 07 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، غلامرضا اصغري امروز (سه‌شنبه) درجمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های كلي طرح تحول سلامت، اظهار كرد: يكي از سیاست‌های كلي سلامت تأمین منابع مالي پايدار در بخش سلامت است كه توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان افزود: يكي سیاست‌های كلي كشور پرداخت يارانه به بحث سلامت است كه طبق آن هدفمندي يارانه‌هاي بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاي سلامت به ويژه در مناطق غير برخوردار و كمك اختصاصي به اقشار نيازمند است. بر اين اساس مجلس تصميم گرفت 10 درصد درآمد حاصل از از هدفمندي یارانه‌ها و هم چنين يك درصد از ماليات ارزش افزوده را به بخش سلامت اختصاص دهد كه در نتيجه آن ها سهم به هشت درصد ارتقا مي‌يابد و موجب افزايش منابع مالي براي بحث سلامت شده است.

اصغري با بيان اينكه در شروع اين برنامه از ارديهشت ماه سال گذشته شش هزار و 800 ميليارد تومان به افزايش سهم سلامت اختصاص يافته است، ادامه داد: از سال گذشته با همكاري دولت و مجلس برنامه‌اي تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت اجرا شد كه موجب تغيير سهم 56 درصدي كه مردم براي سلامت پرداخت مي‌كردند به كمتر از 11 درصد برسد.

هشت گام براي تحول نظام سلامت

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه كشور از لحاظ پرداخت‌ها در نظام سلامت در رتبه سيزدهم در منطقه قرار دارد، تصريح كرد: با وجود اجراي طرح تحول سلامت ميزان پرداخت مردم در اين بخش 40 درصد از ميانگين پرداختي كشورهاي منطقه عقب‌تر است كه دليل آن ميزان بودجه‌اي است كه دولت‌ها از توليد ناخالص داخلي در بحث سلامت هزينه مي‌كنند.

اصغري با بيان اينكه دولت هشت گام براي تحول نظام سلامت در نظر دارد، ادامه داد: نخستين گام كاهش ميزان پرداخت‌هاي مردم در بيمارستان‌هاي دولتي به ازاي بستري و جراحي است و مراكز درماني وابسته به وزارت بهداشت را موظف مي‌كند تجهيزات مورد نياز را تهيه كنند كه ‌تاكنون 70 درصد از اعتباراتي سلامت كه استان در اين بخش هزينه شده است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه گام دوم طرح تحول سلامت حمايت از ماندگاري پزشكان در مناطق محروم است، اضافه كرد: پزشكان تمايل چنداني ندارند كه در مناطق محروم خدمت كنند كه در گام دوم طرح تحول سلامت مناطق محروم به 4 گروه الف، ب، ج و د تقسم شده‌اند و به ترتيب ميزان پرداخت دستمزد به پزشكان در هر يك از مناطق افزايش مي‌يابد تا پزشكان انگيزه لازم براي خدمت در اين منتطق را داشته باشند.

اصغري اضافه كرد: در استان شهرستان‌هاي فريدون شهر و سميرم در گروه الف قرار دارند و براي ماندگاري ثابت، پزشكان به ازاي هر شب 300 هزار تومان دريافت مي‌كنند.

كاهش 8 درصدي سزارين‌ها

وي با اشاره به اينكه گام سوم حضور پزشكان متخصص مقيم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت است، گفت: در حال حاضر با توجه به تعداد تخت در هر بيمارستان يك يا دو پزشك متخصص مقيم در بيمارستان‌ها حضور دارند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اضافه كرد: در گام چهارم ميزان هزينه ويزيت پرداختي در بيمارستان‌هاي دولتي است كه در حال حاضر سه هزار و 500 تومان از بيماران دريافت مي‌شود در حالي كه در مطب‌هاي خصوصي حدود 30 هزار تومان است؛‌ در مراكز دولتي مشروط بر اينكه پزشك هشت بيمار را در روز معاينه كند، مي‌تواند از وام‌هاي وزارت بهداشت استفاده كند.

اصغري ادامه داد: گام پنجم را ارتقاي كيفيت هتلينگ بيمارستان‌ها است كه متاسفانه در سال‌هاي گذشته چندان توجهي به آن نمي‌شد و از سال گذشته تاكنون بسياري از بيمارستان‌هاي دولتي بازسازي شده است و بخشي از يارانه سلامت در اين بخش هزينه شده است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي حفاظت مالي از بيماران صعب الاعلاج شامل تالاسمی‌ها، هموفیلی‌ها و سرطانی‌ها با پرداخت يارانه‌هاي و ترويج زايمان طبيعي از ديگر برنامه‌هاي طرح تحول سلامت عنوان كرد و گفت: آمار سزارين در استان بسيار بالا است و بيش از 50 درصد زايمان‌ها، با سزارين انجام مي‌شود كه از زمان اجراي طرح زايمان طبيعي رايگان، آمار سزارين هشت درصد كاهش پيدا كرده است.

كنترل پرداخت‌هاي غيرقانوني

اصغري با اشاره به كنترل پرداخت‌هاي غير قانوني پزشكي در استان گفت: سالانه 7 تا 10 هزار ميليارد تومان معادل 10 درصد حجم بازار پرداخت غير قانوني در بخش سلامت از سوي مردم پرداخت مي‌شد كه سهم استان از آن شش درصد بود و خوشبختانه با اجراي طرح تحول سلامت اين پرداخت‌ها قطع شده است.

وي تصريح كرد: با افزايش تعرفه‌هاي پزشكي ديگر شاهد دريافت زيرميزي از سوي پزشكان نيستيم و مردم مي‌توانند هرگونه تخلفي در اين زمينه را با شماره 1690 اطلاع رساني كنند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه در بيمارستان‌هاي خيريه بيش از دو تا سه برابر بيمارستان‌هاي دولتي از مردم پول دريافت می‌شود، تصريح كرد: در بیمارستان‌های خيريه حجتيه(ع) و عسگريه‌(ع) اصفهان و هم‌چنين بيمارستان‌هاي وابسته به سپاه -صدوقي و اميرالمونين(ع)- به دليل عدم اجراي طرح تحول سلامت بيش از دو برابر بيمارستان‌هاي زير مجموعه وزارت بهداشت از بيماران هزينه دريافت مي‌شود.

اصغري اضافه كرد: برخي از بيمارستان‌ها مانند بيمارستان شهيد مطهري فولادشهر، اميرالمونين (ع) و صدوقي اصفهان خود را نيمه خصوصي اعلام مي‌كنند و معتقدند به دليل اينكه بودجه‌اي دريافت نمي‌كنند خودگران هستند، به همين ديل از بيماران 2.5 برابر بيش از بيمارستان‌هاي دولتي هزينه دريافت مي‌كنند.


وي با بيان اينكه سال گذشته 183 ميليارد تومان در استان براي طرح تحول سلامت هزينه شده است، ادامه داد: 130 ميليارد تومان يارانه سلامت به مردم، 2.5 ميليارد تومان صرف زايمان طبيعي، 23 ميليارد تومان هزينه هتلينگ براي بازسازي بیمارستان‌ها، 9.5 ميليارد تومان ارتقاي ويزيت، 9 ميليارد تومان هزينه مقيمي و 9 ميليارد تومان براي ماندگاري پزشكان هزينه شده است.

ضرردهي بيمارستان‌هاي كمتر از 80 تخت‌خواب

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ادامه داد: از هر حق عمل 60 درصد سهم پزشك، 27 درصد ساير پرسنل بيمارستان، 10 درصد سهم براي باز توليد دانشگاه و 2.5 درصد رييس بيمارستان بهره مي‌برند.

اصغري با بيان اينكه بیمارستان‌ها به دو دسته در آمدزا و ضررده تقسيم بندي می‌شوند، اضافه كرد: بیمارستان‌های چمران، فيض و امين با داشتن بيش از 80 تخت در آمدزا و بیمارستان‌های زير 80 تخت مانند بیمارستان‌ها سوانح سوختگي و عيسي بن مريم ضررده هستند.

وي با بيان اينكه در وزارت بهداشت پايه حقوقي به عنوان كارانه تعريف تعريف شده است، گفت: به طور متوسط هر پرستار ماهانه 800 هزار تومان كارانه دريافت مي‌كند و تعريف كارانه كمك مي‌كند مشكلات پزشكان و پرستاران در خصوص دريافتي‌هاي كم رفع شود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به ميانگين كارانه در استان در سه بخش كادر، عمومي و تخصصي اشاره كرد و افزود: در بخش كادر از 400 هزار تومان به 800 هزار تومان، در بخش عمومي از دو ميليون تومان به سهميليون تومان و در بخش تخصصي از هفت ميليون تومان به 10 ميليون تومان ارتقا داده شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار