تابناک: اقتصاد دانش بنیان راه نجات کشور از شرایط و مشکلات نابه سامان اقتصادی است و با وجود مراکز متعدد علمی و پژوهشی در سطح استان باید بررسی نمود که چرا تابحال شاهد شکوفایی این بخش نبوده ایم.
کد خبر: ۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸ 10 February 2015

به گزارش تابناک، کشورها در طول تاریخ اهرم های اقتصادی مثل کشاورزی، نفت و دیگر محصولات داشتند که با فروش آن ها به تولید ثروت برای کشور می پرداختند، اما با وقوع انقلاب صنعتی در اروپا کشورهای پیشرفته و توسعه یافته پا در عرصه تولید گذاشتند و با استفاده از اقتصاد مبتنی بر دانش به ثروت آفرینی پرداختند. این الگو در دستور کار کشورهای توسعه یافته قرار گرفت و آن ها با بهره گیری از آن شروع به ثروت آفرینی کردند.

اقتصاد دانش بنیان موضوعی بود که مسئولان و اهالی علم و فناوری بارها بر آن تأکید داشتند و همه به اتفاق معتقدند که باید الگو اقتصادی کشور را از اقتصاد مبتنی بر پول فروش نفت جدا کنند.

مسئله ویژه ای که کارشناسان از مزیت های اقتصاد دانش بنیان می دانند این بوده که اگر جامعه ای در زمانی با مشکلاتی رو به رو شد و نتوانست محصولاتی که از طریق آن به ثروت آفرینی می پردازد را به فروش برساند، با مشکل مواجه نمی شود و به نوعی اقتصاد این کشور فلج نمی شود.

مقام معظم رهبری از همین رو تأکیدات بسیاری داشتند که با توجه به پایان ناپذیری علم، می توانیم با اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد کشور را بیمه کنیم.

با توجه به این تأکیدات می توان نتیجه گرفت که به طور قطع ارتقای ثروت کشور و بهبود شرایط اقتصادی از طریق منابع تمام شدنی مثل نفت و گاز و محصولات دیگر رونق اقتصادی نبوده و نمی تواند کشور را از لحاظ اقتصادی به پیشرفت برساند.

متأسفانه با وجود همه این تأکیدات و اهمیت شرکت های دانش بنیان به اقتصاد دانش بنیان توجه نشده و به نوعی نادیده گرفته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار