تابناک: مسئله ای که با وجود تمامی مخالفتها قطعا به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر تولید درنهایت اعمال خواهدشد اما از طرفی خطر میزان کاهش سرانه مصرف محصولات لبنی را برای جامعه بدنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۳۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ 19 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، گرچه به رغم کنترل نسبی تورم از سوی دولت، رکود در بسیاری از صنایع کشور حاکم است اما افزایش نرخ ها در آغاز هر سال به موضوعی عادی تبدیل شده است.

از همین رو با گذشت یکی دو ماه از آغاز سال جدید، برخی از صنایع تولیدی کشور اقدام به افزایش نرخ محصولات خود به ویژه در بخش صنایع غذایی کرده اند.

یکی از این بخش ها، صنایع لبنی کشور است که گویی قرار است به دلیل افزایش هزینه های تولید خود ، نرخ محصولات را تا حدود شش درصدی گران کنند.

استان اصفهان از جمله استان هایی است که با دارا بودن 47 واحد صنایع تبدیلی شیر در کشور جزو استان های پیشتاز در تولید صنایع لبنی به شمار می رود.

به دلیل افزایش حق بیمه کارگران در سال جاری، اعمال مالیات بر ارزش افزوده و نیز نرخ شیر خام خریداری شده از گاوداری ها، حالا کارخانه های لبنی قصد افزایش شش درصدی نرخ محصولات خود را کرده اند.

مسئله ای که با وجود تمامی مخالفت ها قطعا به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر تولید در نهایت اعمال خواهد شد اما از طرفی خطر میزان کاهش سرانه مصرف محصولات لبنی را برای جامعه بدنبال خواهد داشت.

در شرایط کنونی هم محصولات لبنی به اندازه استاندارد های جهانی در کشور ما به مصرف نمی رسد که در صورت افزایش نرخ به یقین در ماه های نخست اعمال افزایش نرخ، خرید این نوع محصولات با شوک روبرو خواهد شد و مردم رغبتی به خرید نخواهند داشت.

از طرف دیگر با گذشت زمان ، به دلیل اینکه مردم ما به سبب نوع فرهنگ و شرایط حاکم بر جامعه و اقتصاد به افزایش قیمت ها عادت کرده اند قطعا خود را با این یک قلم گرانی هم وفق خواهند داد و کارخانه دار هم با دریافت هزینه های تولید خود از جیب مردم، جبران افزایش قیمت های تحمیل شده به خود را خواهد کرد.

اما اینکه در این میان مردم باید افزایش هزینه های زندگی خود را چگونه جبران کنند، سوالی است که به نظر می رسد پاسخ قانع کننده ای برای آن وجود ندارد.

در این میان قشر ضعیف جامعه که به لحاظ سلامتی نیز در شرایط چندان مطلوبی به سر نمی برد با افزایش نرخ محصولات لبنی و کاهش خرید و مصرف این گونه تولیدات، در معرض آسیب های دیگری قرار خواهد گرفت که در حال حاضر هیچ کدام از بخش های دولت پاسخ گوی این وضعیت نیست.

هومان امیری مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع لبنی و پاستوریزه استان اصفهان در همین زمینه گفت: زمزمه افزایش شش درصدی نرخ محصولات لبنی توسط کارخانجات در کشور صحت دارد چرا که با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های تولید در سال جاری چاره‌ای جز این امر وجود ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار