تابناک: شاید بتوان مهمترین علت عدم حضور بانوان در عرصه تولید و تجارت در استان اصفهان را حاکم بودن نگاه سنتی حضور یک مدیر مرد بر سر کار دانست.
کد خبر: ۲۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 20 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سهم بانوان در فعالیت های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور ما هنوز به اندازه مطلوب نرسیده است و این مسئله یکی از مشکلات حوزه بانوان است.

در دولت های مختلف برنامه هایی برای افزایش مشارکت بانوان در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی اجرا شد که شاید بتوان راه اندازی مشاغل خانگی و تحت پوشش بیمه قرار دادن این دسته از بانوان را به عنوان یک کارآفرین یا کارمند از مهمترین نمونه های این برنامه ها نام برد.

این بخش هم گرچه موفقیت هایی را توانسته برای افزایش مشارکت بانوان در رشد اقتصادی کشور رقم بزند اما به هیچ وجه بخش قابل توجهی از خلاء حضور موثر بانوان را پر نکرده است.

ایجاد اتاق های بازرگانی و راه اندازی کمیسیون بانوان در هر اتاق در استان های مختلف طی سالهای نه چندان دور، یکی دیگر از راه های به صحنه آوردن زنان فعال در عرصه اقتصادی بود.

در استان اصفهان نیز این کمیسیون با حضور بانوان فعال در عرصه اقتصادی به میدان آمده اند اما همچنان حضور بانوان در بخش اقتصادی با مشکلاتی مواجه است.

فضای سخت اقتصاد و بازار در ایران، نگاه تبعیض آمیز به تاثیر بانوان در عرصه اقتصادی در مقایسه با آقایان، وضعیت دشوار دریافت تسهیلات برای تولید و تجارت در ایران چه برای خانم ها و چه برای آقایان از جمله دست اندازهای سد راه این بخش از جامعه برای نشان دادن نفوذ خود در عرصه اقتصاد است.

شاید بتوان مهمترین علت عدم حضور بانوان در عرصه تولید و تجارت در استان اصفهان را حاکم بودن نگاه سنتی حضور یک مدیر مرد بر سر کار دانست به گونه ای که اعتماد بخش های دولتی و حتی خصوصی به مجموعه هایی که با مدیریت مردانه اداره می شوند بیش از بخش هایی است که یک خانم به عنوان مدیر فعالیت دارد.

همچنین ذهنیت بانوان برای درگیر شدن با لایه هایی از اجتماع در حین کار ، به سبب فرهنگ حاکم بر کشور از دیگر عوامل بازدارنده برای حضور با قدرت یک خانم در کارهای اقتصادی است.

بیشتر بانوان اصفهانی به دلیل قرار گرفتن در قشر سنتی، خانه داری و یا بسنده کردن به کار کارمندی را ترجیح داده اند و کمتر ازاعتماد به نفس کافی برای بروز دادن توان اقتصادی خود بهره برده اند.

بخش دیگری از بانوان نیز که خواهان حضور در اجتماع و ورود به فضای کسب و درآمد بوده اند، به مشاغلی مانند فروشندگی در بازار اکتفا کرده اند که البته در همین نوع مشاغل نیز اجحاف هایی در حق زنان به لحاظ برخورداری از حقوق و مزایا و به ویژه بیمه، صورت گرفته است اما با این وجود، هنوز تمایل دختران و زنان برای حضور در چنین جایگاه هایی نه تنها کاهش نیافته که با افزایش نیز روبرو است.

این مشکل گرچه در نگاه اول آسیب جدی را به بانوان وارد می سازد اما در دیدی عمیق تر به این نتیجه میرسیم که ترویج سرکار رفتن خانم ها به هر قیمتی و با هر حقوقی ، باعث خواهد شد بیشتر کارفرمایان برای فرار از هزین هایی همچون بیمه و حقوق برابر با قانون اداره کار، از به کارگیری آقایان در محیط هایی که چندان سنخیتی هم با حضور بانوان ندارد امتناع ورزیده و تمایل به استخدام بانوان داشته باشند.

این مسئله تاحدودی در شهر اصفهان فراگیر شده است و بیشتر مغازه های سطح شهر با فروشندگان خانم که حقوق یک سوم مصوب اداره کار را دریافت می کنند و عموما هم از بیمه برخوردار نیستند، اداره می شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار