کد خبر: ۲۳۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 20 May 2016
خراسان  درباره دستمزدهای مدیران دولتی نوشته است: این روزها موضوع «فیش حقوقی» نقل مجالس است. هر جا که میروی، صحبت از فیش حقوقی چند ده میلیونی مدیران بیمهای و مقایسه آن با دستمزدهای شخصی است. یکی میگوید: این مدیر بیش از 10 برابر من حقوق میگیرد و دیگری مبلغ وام خودروی این مدیر را نشان میدهد. خلاصه همه درگیر یک فیش حقوقیاند و آن را «مشتی» میدانند که نشانه «خروار» است. اما خیلی سخت است که بتوانیم این «مشت» را نمونه «خروار» بدانیم یا ندانیم. چون هیچ گونه اطلاعات معتبری در دسترس نیست و اجازه دسترسی فراهم نمی شود. اما میتوان حدس زد که این چنین حقوقهایی در چه جاهایی رقم میخورد..

طبیعتاً وقتی که از قبح حقوقهای چند ده میلیونی صحبت میکنیم، مراد ما شرکتهای خصوصی نیستند. شرکتهای خصوصی معمولا بسته به کارایی کارکنان و مدیران خود حقوق پرداخت میکنند و اگر این کار را انجام ندهند، بازرسان آن شرکت وظیفه پیگیری را دارند. اما وقتی پای شرکتهای دولتی یا عمومی غیر دولتی به میان میآید، بررسی حقوق آنها از اهمیت فراوانی برخوردار میشود. پس آنچه برای ما اهمیت دارد حقوق مدیران دولتی، حقوق مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکتهای دولتی، شهرداریها، آستانهای مقدس و... است.

اما در بین همه این بخشها، شرکتهای دولتی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. چرا که برمدیران دولتی سازمانهای مختلف نظارتهای کافی را انجام میدهند و در مورد آستانهای مقدس هم اطلاعات صحیحی در دسترس نمیباشد. برای اینکه ببینیم در چه مکانهایی امکان دستمزدهای چند ده میلیونی وجود دارد، فهرست شرکتهای دولتی را از بودجه سال 95 استخراج کرده ایم. در بودجه امسال درآمد و هزینه شرکتهای دولتی، بانک هاو موسسات انتفاعی وابسته به دولت 503 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است. این عدد آنقدر عدد بزرگی است که بتوان تخلفهای این چنینی را در آن پیشبینی کرد. البته این حرف به این معنا نیست که درتمامی این شرکتها تخلفهای این چنینی رخ میدهد اما دور از ذهن نیست که به دلیل کمبود نظارت و درگیر نبودن منافع شخصی این اتفاق رخ دهد. این درآمد 503 هزارمیلیارد تومانی از مسیر 364 شرکت دولتی سودده و 9 شرکت زیان ده و 9 بانک و 2 موسسه انتفاعی وابسته به دولت صورت میپذیرد.

بیمه مرکزی یکی از این شرکتهای دولتی بود که موضوع حقوق چند میلیونی در آن مطرح شده بود. احمد توکلی، کمی قبلتر از مدیران عامل بانکهای دولتی سخن گفته بود که 40 تا 50 میلیون تومانحقوق دریافت میکنند. اما به جز بیمه مرکزی، 383 شرکت دولتی دیگر وجود دارند که در معرض چنین وضعیتی هستند. اگرچه سطح فعالیت و درآمد این شرکتها بسیار متفاوت از هم است، اما در برخی از این شرکتهای دولتی به شدت خطر حقوق چند ده میلیونی وجود دارد.

طبیعی است که شرکتی که در آن گردش مالی این چنینی وجود دارد، مستعد پرداخت حقوقهای چند ده میلیونی باشد. از نکات جالب توجه این شرکتهای دولتی این است که اعضای هیئت مدیره آن را وزرای دولت انتخاب میکنند.

برای مثال، هیئت مدیره بانکهای دولتی، بیمه، بیمه مرکزی و.... را شخص وزیر اقتصاد انتخاب میکند.هیات مدیره شرکتهای دولتی وابسته به نفت هم در ید وزیر نفت است. این موضوع سبب شد تا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نامهای خطاب به وزیر اقتصاد، با استناد به گزارشهای دیوان محاسبات، دریافتیهای خلاف قانون و عرف را منحصر به بیمه مرکزی نداند و بنویسد: پرداختهای غیرمستقیم، داشتن مسئولیتهای متعدد و عدول از قوانین فراوان است. بانکها، بیمهها و سایر شرکتهای دولتی که جنابعالی متولی آن هستید و خلاف قانون و عرف عمل میشود را تا کی باید یله و رها و خارج از نظارت مدیریت کنید؟

اصلا جای تعجب ندارد که مدیرانی که به صورت دولتی انتخاب میشوند و کاراییشان تاثیری در دستمزدشان ندارد، حقوقهای ده میلیونی دریافت و خدمات اندکی ارائه کنند. البته تمام اینها یک ظن است و ممکن است مدیرانی باشند که با حقوق پایین خدمات بسیار زیادی ارائه دهند. با این حال، خطر دریافت حقوقهای چند میلیونی وجود دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار