تابناک: رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: دو سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان باید برای ساخت و تکمیل کانال‌های بتونی در ورزنه اقدام جدی کنند، زیرا آبیاری از طریق مادی‌ها و جوی‌های قدیمی در این منطقه موجب اتلاف زیاد آب شده است.
کد خبر: ۲۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲ 13 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مجید جابر اظهار کرد: آب زاینده رود در مرحله سوم بازگشایی برای کشت پاییزه غله شرق از طریق کانال‌های آبیاری کنار بند رودشت به مزارع ورزنه رسیده که امیدواریم طبق وعده‌ها تا 10 خردادماه امسال دچار مشکل کمبود آب نشویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 30 مترمکعب در ثانیه آب از طریق کانال‌ها وارد مزارع بخش بن رود می‌شود، افزود: طبق تصویب وزارت نیرو در سال گذشته باید حدود 400 میلون مترمکعب آب برای کشت مزارع شرق اصفهان رهاسازی می‌شد که با توجه به دوبار بازگشایی آن در اواخر سال قبل در مرحله فعلی 175 میلیون مترمکعب طلب کار هستیم.

این عضو شورای شهر ورزنه با انتقاد از نوسانات برداشت آب در بالادست، تصریح کرد: بخش بن رود به مرکزیت ورزنه در آخرین نقطه زراعی زاینده رود است و متاسفانه به دلیل اینکه هنوز کانال‌های بتونی آبیاری آن ساخته نشده است، حدود 40 درصد آب در طول مسیر مادی‌ها و جوی‌های قدیمی اتلاف می‌شود.

جابر با بیان اینکه تمامی بخش‌های زراعی در شرق اصفهان به جز ورزنه کانال کشی شده است، تاکید کرد: ساخت کانال‌های شماره 1 و 2 بر عهده جهاد کشاورزی و همچنین احداث کانال‌های 3 و 4 وظیفه سازمان آب منطقه‌ای است.

وی خاطر نشان کرد: البته در مزارع بخش بن رود کانال کشی انجام شده، اما ورزنه که در مرکزیت آن است هنوز این امر عملی نشده که حتی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان نیز با بازدید از محل از این موضوع مطلع شده است.

رییس کمیسون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان با یادآوری اینکه حق آبه طوماری بخش بن رود نزدیک به سه سهم از آب زنده رود است، گفت: برای مثال دو صحرای" یَسنا" و "صحرای دیزی " هر کدام مالک هشت سهم خرد از آب هستند، اما مزارع اولی به دلیل واقع بودن در ابتدای مسیر آب کافی دریافت کرده، اما زمین‌های کشت شده دومی به دلیل قرار داشتن در آخرین مسیر دچار معضل کم آبی شده‌اند.

جابر با انتقاد از بی توجهی به ساخت کانال‌های بتونی در سال‌های اخیر از طرف مسوولان، اظهارکرد: متاسفانه به اسم شرق اصفهان بودجه‌هایی گرفته می‌شود، اما در عمل شاهدیم که در عمران بخش محروم بن رود قدم چندانی برداشته نشده به بیان بهتر حدود 14 درصد وسعت شهرستان مربوط به همین بخش است و مردم آن نیز باید برای حق آبه خواهی همواره در صف جلو باشند، اما در دریافت اعتبارات بی بهره هستند.

وی در خاتمه با بیان اینکه در پس از اعطای حق آبه شرق در سال گذشته تاکنون، فقط حدود 30 درصد اراضی ورزنه زیر کشت غله رفته است، یادآور شد: البته یکی دیگر از دلایل نوسانان آب برای بخش بن رود بی توجهی کشاورزان در مناطق بالادستی است و آنها نیز بدانند که شرعا باید به حق خودشان قانع باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار