تابناک: رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان از اجرای طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال ویژه کودکان زیر پنج سال مهاجرین خارجی خبر داد.
کد خبر: ۲۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 08 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز چهارشنبه به نقل از دکتر حمید ترک زاده ، زمان آغاز این طرح را 29 فروردین تا اول اردیبهشت اعلام کرد.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان اظهار کرد: برنامه واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان زیر پنج سال مهاجرین خارجی در اصفهان در دو مرحله به فاصله 4 تا 6 هفته در ماههای اول سال با عنوان طرح لکه گیری اجرا می شود.

ترک زاده با اشاره به اینکه کشور در مرحله ریشه کنی فلج اطفال ( پولیو ) قرار دارد ، افزود: ایران به دلیل همجواری با دو کشور آندمیک پولیو در مرز شرقی خود یعنی افغانستان و پاکستان و عدم اطمینان به کیفیت مراقبت و پوشش های واکسیناسیون در کشورهای همسایه ، براساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی همه ساله این طرح را اجرا می کند.

وی افزود: بر این اساس ، نوبت اجرای طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال ویژه کودکان زیر پنج سال مهاجرین خارجی در اصفهان در سالجاری از 29 فروردین تا اول اردیبهشت و مرحله دوم آن از دوم تا پنجم خرداد اجرا می شود.

رئیس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان اظهار کرد: این طرح در مناطق حاشیه شرقی و شمال شهر اصفهان در محل های زندگی مهاجرین افغانستان بصورت فعال و خانه به خانه اجرا خواهد شد.

فلج اطفال، نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند.

این بیماری ناشی از عفونت با ویروس پولیو (poliovirus) می باشد که تنها از انسان به انسان منتقل می شود و راه انتقال این ویروس دهانی - دهانی و یا مدفوعی - دهانی است.

واکسن فلج اطفال به دو صورت تزریقی و خوراکی تهیه شده است .

در سال ۱۹۸۸ و در طی چهل و چهارمین مجمع سازمان بهداشت جهانی، برنامه حذف جهانی فلج اطفال به تصویب اعضا رسید. این برنامه در ادامه حذف جهانی ویروس آبله در سال ۱۹۸۰ بود. به دنبال اجرای این برنامه سازمان بهداشت جهانی گواهینامه منطقه فاقد فلج اطفال (certified polio-free) را در سال ۱۹۹۴ به کشورهای حوزه آمریکا که شامل ۳۶ کشور می باشند اعطا کرد و به دنبال آن این گواهینامه به کشورهای ساحل غربی اقیانوس آرام که شامل ۳۷ کشور و به همراه کشور چین در سال ۲۰۰۰ اهدا شد.

اروپا (حاوی ۵۱ کشور) نیز در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت این گواهینامه شد. در سال ۲۰۰۷ بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در ۲۷ کشور و در طی ۱۶۴ برنامه تکمیلی ایمن کردن، واکسینه شدند.

در حال حاضر این ویروس تنها در شمال هندوستان، شمال نیجریه و دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان یافت می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار