یاداشت ویژه؛
تابناک: باید این سوال پرسیده شود زمانی که به بهانه حمایت از بخش کشاورزی، چوب حراج به منابع آب سطحی و زیرزمینی می زنیم آیا در این فکر هستیم که طی سال های آتی، خرید آب از خارج کشور و یا انتقال آن از دریا و خلیج و ... چه هزینه هایی را بر این مملکت بار خواهد کرد؟.
کد خبر: ۱۸۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ 17 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، امروز در اغلب استان های کشور خبرهای ناگواری از ابعاد فزاینده بحران آب به گوش می رسد. استمرار بیش از یک دهه خشکسالی در کشور موجب شده است ذخایر آب های سطحی و زیرزمینی در وضعیت نگران کننده ای قرار گیرد. در مناطق خشک و نیمه خشک، مهم ترین مسئله مدیریت آب، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آب است. در این مناطق ارزش اقتصادی آب در مقایسه با قیمت آن بسیار بالا می باشد. در اغلب کشورها در چنین شرایطی تخصیص آب به وسیله مکانیزم بازار به تدریج جایگزین روش های دیگر می شود. در این روش به جای آنکه آب به عنوان یک منبع طبیعی تجدیدشونده و ارزان تلقی شود به عنوان یک نهاده در نظر گرفته می شود که مانند سایر نهاده های کشاورزی، مولفه های اقتصادی برای آن تعریف می شود.

ایرانی ها از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و جامعه کشاورز داشته و دارند، به گونه ای که همیشه با محبت و احترام از ایشان یاد کرده اند. زحمت کش بودن و متحمل شدن شرایط دشوار توسط کشاورزان عزیز ایرانی حقیقتی غیرقابل انکار است. اما متاسفانه طی دهه های اخیر این موضوع به دست مایه تصمیم گیری و تبلیغاتی متولیان تبدیل شده است به گونه ای که دائما شاهد آن هستیم که قصد دارند با اختصاص یارانه و کاهش دادن تعرفه ها، اسباب حمایت از این قشر را فراهم آورند تا بلکه از این رهگذر، شاهد افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش وابستگی غذایی به خارج کشور باشیم.

تا پش از سال 83 وزارت نیرو مکلف بود بابت امور اداری صدور پروانه و نظارت بر برداشت از منابع آب زیرزمینی مبلغی جزئی را از بهره برداران چاه ها دریافت نموده و صرف امور مذکور نماید، این مبلغ عمدتا جنبه کارمزد داشت و به هیچ وجه بهای واقعی آب را شامل نمی شد. با توجه به خشکسالی های آغاز شده از اوایل دهه 80 در کشور و کاهش عملکرد محصولات، مجلس با هدف حمایت از بخش کشاورزی، دریافت هر گونه وجهی از فعالیت های بخش کشاورزی و دامداری به عنوان حق النظاره آب زیرزمینی را ممنوع اعلام کرد. اکنون بیش از یک دهه از آن مصوبه می گذرد و نه تنها شاهد افزایش عملکرد محصولات و بهبود معیشت کشاورزان نبوده ایم بلکه صرفا منابع گرانقدر و استراتژیک آب زیرزمینی را تا آخرین جرعه های آن استخراج کرده ایم.

چند سال بعد از این قانون، مجلس در سال 89 مجدد قانون دیگری را تصویب کرد با عنوان "تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه" که طبق این قانون وزارت نیرو موظف شد به چاه های کشاورزی که پیش از سال 85 به صورت غیرقانونی حفر شده بودند پس از بررسی چند شرط پروانه بهره برداری اختصاص دهد. و این یعنی کسی که تا سال 89 به عنوان متخلف شناخته می شد و باید چاه حفر شده توسط وی مسدود می شد پس از سال 89 می توانست برای عمل غیرقانونی خود تحت عنوان "تعیین تکلیف" سند قانونی دریافت نماید! مجموع این قوانین مجوزی بود بر حفر چاه های غیرمجاز بیشتر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی کشور.


طبق قانون، وزارت نیرو مکلف است بابت هزینه های نگهداری تاسیسات انتقال و ذخیره آب در بخش کشاورزی، سالانه مبلغی معادل 1 تا 3 درصد محصول تولیدی را از کشاورزان دریافت نماید. طبق گزارشات دریافتی از مسئولان وزارت نیرو، مبلغ دریافتی کمتر از یک سوم هزینه های نگهداری تاسیسات (سد و شبکه آبیاری) را تامین می نماید و بخش اعظم آن از درآمدهای نفتی تامین می شود. این مبلغ صرفا مربوط به هزینه های نگهداری می باشد و به هیچ وجه بهای واقعی آب را شامل نمی شود. در اغلب استان ها این آب بها به ازای هر مترمکعب آب کمتر از 200 ریال است. حال در نظر بگیرید که به طور مثال در استان خراسان رضوی ذخیره و انتقال آب از سد دوستی تا شهر مشهد بیش از 30000 ریال به ازای هر متر مکعب، هزینه در بر دارد. همین آب نیز برای مصارف شهری با تعرفه ای کمتر از 2000 ریال به ازای هر مترمکعب در اختیار مشترکین قرار می گیرد. ملاحظه می شود که در تمام بخش ها از جمله کشاورزی آب بهای دریافتی نسبت به هزینه واقعی آن بسیار ناچیز است.
این روزها نمایندگان محترم مجلس در صدد هستند با هدف حمایت از بخش کشاورزی و با به کار بردن الفاظی همچون "کشاورز زحمت کش" و "تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی" و امثال آن؛ جنبه اقتصادی آب در بخش کشاورزی را به طور کامل حذف نمایند.

باید این سوال پرسیده شود زمانی که به بهانه حمایت از بخش کشاورزی، چوب حراج به منابع آب سطحی و زیرزمینی می زنیم آیا در این فکر هستیم که طی سال های آتی که چندان هم دور نیست، هنگامی که با مشکلات عدیده و پیچیده اجتماعی و اقتصادی در خصوص تامین آب در همه بخش ها مواجه شویم آنگاه خرید آب از خارج کشور و یا انتقال آن از دریا و خلیج و ... چه هزینه هایی را بر این مملکت بار خواهد کرد؟ آیا در این صورت باز هم می توانیم ادعا کنیم در فکر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده ایم؟!

امروز به زعم مدیران عالی رتبه کشور، مهم ترین مسئله کشور مسئله آب است. یادمان باشد در اغلب استان های کشور، بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی کاملا خشک شده و یا جریان آن ها شدیدا کاهش یافته است. حجم نزولات جوی تنزل یافته و سهم بارش برف نسبت به باران نیز کاهش یافته است. برداشت از آبخوان ها طی چند دهه اخیر به شکل فزاینده ای افزایش یافته و تغذیه آن ها از طریق نزولات جوی شدیدا کاهش یافته و همین امر منجر شده است سطح آب زیرزمینی در آبخوان ها سالانه چند متر افت نموده و منجر به نشست زمین و مرگ دائمی آبخوان ها شود. در چنین شرایطی صحبت از رایگان کردن آب به یک شوخی تلخ تبلیغاتی و نگران کننده بیشتر شبیه است تا به یک طرح دوفوریتی که قرار باشد مصالح کشور را تامین نماید.
یاداشت از: محمد فشائی. کارشناس آب و کشاورزی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
اگرشغلی.مناسب.سراغ.داریدبه.ماکشاورزان.اطلاع.دهید تااب.مصرف.نشود.وشمازیادغصه.نخورید.امسال.به.اندازه.۵سال.باران.باریده.به.دعای.کشاورزان.بیچاره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار