سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از مرمت خانه تاریخی کارخانه چی در قالب طرح خانه‌های ایرانی خبر داد.
کد خبر: ۱۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲ 30 January 2015

به گزارش تابناک، مهران سرمدیان با بیان این مطلب گفت: مرمت خانه تاریخی کارخانه چی با اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به پایان رسید.

سر مدیان اظهار داشت: شهرستان کاشان از نظر دارا بودن خانه‌های تاریخی جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد که بیشتر در این خانه ها همه‌ی فضاهای بزرگ و کوچک متناسب با اهمیت و کارکردشان با نظم و ترتیبی خاص پیرامون حیاطی باصفا با حوضی در میانه آن و باغچه هایی پر درخت نشسته اند. این فضاها همگی با اشکال و اندازه های متناسب در هندسه ای متقارن و موزون چیده شده و در عین تنوع و تعدد همگی تحت یک انتظام فضایی خاص، ترکیب همسان و یکپارچه ای را ایجاد کرده اند. حتی المقدور سعی شده هیچ فضایی ساده رها نشده و تزئینات گوناگون که همگی برگرفته از پیچش اسرارآمیز روح و تخیل انسانی‌اند همه جا را آراسته اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان ادامه داد: خانه تاریخی کارخانه چی متعلق به دوره قاجار و در مجاور تکیه ولی سلطان در گذر دروازه فین قرار گرفته است. فضاهای مسکونی این خانه در دو جبهه شمالی و غربی واقع شده و مشخصه بارز این بنا بادگیرهای مدوری است که در جبهه شمالی آن وجود دارد. در پشت این جبهه یک کارگاه شعر بافی نیز به چشم می خورد.

سرمدیان اضافه کرد: نحوه اجرا به صورت مشارکتی با مالک خانه است که بیشتر آیتم‌های اجرایی مربوط به استحکام بخشی دیوار محیطی خانه که خطر واژگونی داشت شامل پی بندی و زیربندی دیوار با آجر فشاری و همچنین اجرای اندود کاهگل و سیم گل بر روی آن و همچنین مرمت بادگیرهای منحصر به فرد خانه شامل تراشیدن بدنه های بادگیر ، اصلاح تیغه های بادگیر ،نماسازی بادگیر با طرح قدیم و همچنین برداشت لایه های گاه کل فرسوده بام ها و اجرای اندود کاه گل حفاظتی روی آن از جمله اقدامات مرمتی می باشد.

یادآور می شود خانه تاریخی کارخانه چی در تاریخ 19 مرداد سال 1384 با شماره12969 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار