مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان تشریح کرد
تابناک: مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: کارگری که بیکار می‌شود از آخرین روزی که لیست بیمه‌اش رد شده یا بیکار می‌شود یک ماه فرصت دارد تقاضای بیمه بیکاری کند.
کد خبر: ۱۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ 14 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، ابراهیم فتحیان اظهار کرد: وظیفه ما دفاع از حقوق جامعه کارگری، راهنمایی و دادن مشاوره به کارگران عزیز است.

وی تصریح کرد: کارگر و کارفرما زمانی که با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند بهتر است خودشان اختلافاتشان را حل و سازش کنند اما قانون پیش‌بینی کرده زمانی که اختلافشان حل نشد به اداره کار و تعاون رفاه اجتماعی شهرستان مربوطه خودشان مراجعه کنند و اگر هیئت تشخیص توانست آنها را آشتی می‌دهد، در غیر این صورت برای آنها رای صادر می‌کند که این رای پس از 15 روز قطعی و قابلیت اجرا دارد.

عضو شورای حل اختلاف اداره کار و امور اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: در این مدت 15 روزه اگر یکی از طرفین دعوا به رای اعتراضی داشته باشند در اداره کار مربوطه اعتراض خودشان را ثبت می‌کنند و هیئت حل اختلاف که ترکیبی 9 نفره دارد، به اعتراضات رسیدگی می‌کنند.

وی افزود: هیئت حل اختلاف در درجه نخست طرفین را به سازش دعوت می‌کند اما پس از اینکه رای صادر شد، قطعی و قابل اجراست.

فتحیان گفت: هر یک از طرفین پرونده پس از صدور رای هیئت اختلاف می‌توانند به دیوان عدالت اداری مراجعه و حق و حقوق خودشان را طلب کنند و دیوان عدالت اداری رای را صادر می‌کند.

وی اضافه کرد: در کارگاه‌های بزرگ اختلافات کمتری بین کارگر و کارفرما به وجود می‌آید اما بیشترین مشکلات در صنوف و کارگاه‌های کوچک بوده که با توجه به رکود کسب و کار، اختلافات نیز بیشتر است.

مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: امنیت شغلی کارگر زمانی که به خطر بیفتد مشکلات زیادی به همراه دارد اما اگر کارگر خودش قصوری در بیکار شدنش نداشته باشد، می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

وی تصریح کرد: کارگری که بیکار می‌شود از آخرین روزی که لیست بیمه‌اش رد شده یا بیکار می‌شود یک ماه فرصت دارد به اداره کار محل مربوطه خودش مراجعه و تقاضای بیمه بیکاری کند و در صورتی که از یک ماه گذشت دچار مشکلاتی می‌شود که به سختی می‌تواند حقش را بگیرد هر چند قانونگذار در این مورد پیش‌بینی‌هایی نیز کرده است.

فتحیان تصریح کرد: در کارگاه‌هایی که جنبه قراردادی دارند کارگر باید یک سال و در کارگاه‌های عادی 6 ماه در آخرین کارگاه حق بیمه پرداخت کرده باشد تا بتواند از بیمه بیکاری استفاده کند.

وی افزود: بیشتر کارگرانی که بیکار می‌شوند در کمال تاسف شرایط استفاده از بیمه بیکاری را ندارند و زندگی آنان دچار مشکل است.

مدیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان اضافه کرد: کارگران اگر بیکار شوند و متاهل هم باشند مشکلات بسیاری برای خانواده‌هایشان به وجود می‌آید، از سوی دیگر به گفته مسئولان صندوق بیمه بیکاری دچار مشکل است بنابراین دولت باید به حمایت از این صندوق بیاید.

وی تاکید کرد: باید سخت‌گیری‌های صندوق بیمه بیکاری برای افرادی که بیکار می‌شوند بیشتر شود، ممکن است سوءاستفاده‌هایی در این زمینه بشود اما امروزه می‌طلبد دولت به حمایت از این صندوق بیاید و نگذارند فردی خجالت زده خانواده‌اش باشد.

فتحیان خاطرنشان کرد: قرارداد محترم است اما مسئولان باید جلوی کسانی که از قانون‌های قرارداد موقت سوءاستفاده می‌کنند، بگیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار