کد خبر: ۱۰۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵ 08 October 2015
فضاحت ديگري از آل‏ سعود كه خداوند دستشان را از جنايات ببرد، چند ساعتي زود‏تر رئيس‌جمهور ايران را از نيويورك به ‏تهران كشاند و اينگونه شد كه ظاهراً دست رئيس‌جمهور امريكا از دستيابي به روحاني كوتاه ماند. اما امريكايي‌ها ‏نشان داده‌اند از دست‏درازي دست‌بردار نيستند. نشان به آن نشان كه باراك اوباما به هر حال دستش را به سمت  دست وزير امور ‏خارجه ما دراز كرده و شبيه همان اقدام نابجا در پاسخ دادن به تلفن اوباما در دقايق پاياني سفر دو سال پيش به نيويورك، اين‌بار ظريف دست چدني اوباما را فشرده است.

روز دوشنبه پس از پايان سخنراني دكتر روحاني رئيس‌جمهور كشورمان در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل ‏در ‏نيويورك كه طبق گفته يك مقام ارشد ايراني كه خواست نامش فاش نشود، در «به نوعي اتفاق» كه «از پيش برنامه‌‏ريزي نشده» بوده است در راهروهاي سازمان ملل با باراك اوباما ‏رئيس‌جمهور و جان كري وزير امور خارجه امريكا روبه‌رو مي‏شوند و «ظرف چند ‏ثانيه» با يكديگر سلام و ‏احوالپرسي مي‏كنند و دست مي‏دهند. ‏ اين كاهش ارزش «اتفاق» از طريق تأكيد بر كوتاه بودن زمان آن ياد‏آور دفاعياتي است كه از سوي بعضي مدافعان دولت در ‏جواب انتقادات نسبت به قدم زدن 15دقيقه‏اي ژانويه گذشته كري و ظريف صورت مي‏گرفت. ‏ به هر تقدير اين مقام ايراني به رويترز با تأكيد گفته است كه «هيچ چيزي به هيچ وجه برنامه‏ريزي شده نبود» و «نقل ‏قول‌ها در مورد ديدار از قبل تعيين شده به هيچ وجه درست نيست.» ‏
از طرف امريكايي‌ها، كاخ سفيد بدون اينكه روي اتفاقي يا برنامه‌ريزي شده بودن دست دادن طرفين اظهار نظري بكند، از ‏طريق شبكه اي‌بي‌سي اصل خبر دست دادن رئيس‌جمهور امريكا و وزير خارجه ايران را تأييد كرد تا مشخص شود ‏دولت امريكا فعلاً برايش بالا رفتن سطح ديپلماسي با ايران مهم است حتي اگر به دعا بنشيند، البته بازهم كارنامه ‏مقامات كاخ سفيد نشانگر اين است كه چندان اهل دعا نيستند و به نيروهاي امنيتي خود بيشتر متكي هستند و با توجه به ‏شرايط ساختمان سازمان ملل در نيويورك براي امريكايي‏ها كاري نداشته است كه امور را چنان برنامه‌ريزي و زمانبندي كنند كه سر راه ‏هيئت ايراني قرار بگيرند و آنها را در معرض عمل انجام شده قرار دهند. به اين ترتيب مقام ايراني اگر از منظر خود به قضيه نگاه كند، همه چيز اتفاقي است و نبايد در اظهارات او از اين زاويه شك كرد اما اگر به ماجرا از زاويه بالا نگاه كنيم، بهتر است بگوييم از طرف هيئت ايراني برنامه‌اي براي دست دادن ظريف و اوباما وجود نداشته ‏است اما نه اينكه كل قضيه برنامه‌ريزي نشده باشد يا نه فعلاً الله اعلم. بايد توجه داشت كه با اصرار بر توصيف ماجرا به عنوان امري اتفاقي، جاي اين تفسير باز مي‌شود كه پس اگر برنامه انساني نبوده ‏است، حتماً برنامه و تقدير الهي چنين رقم زده و باعث ذوق‌زدگي مشتاقان عادي‌سازي رابطه با امريكا شده است. 
  
ديدار ايران و ‏5+1
وزير امور خارجه كشورمان دوشنبه شب در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل با همتايان خود از گروه 1+5 و ‏فدريكا موگريني ديدار و درباره تازه‌ترين تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) رايزني كرد. ‏
وزير امور خارجه ايران قبل از نشست وزراي خارجه ايران و شش‌كشور در نيويورك عنوان كرد: موضوع چگونگي اجراي ‏برجام را در جلسه‌اي كه با گروه 1+5 در اين زمينه در پيش داريم دوباره پيگيري خواهيم كرد و بحث‌هايي را درباره جزئيات ‏آيين‌نامه‌هاي لغو تحريم‌ها و اينكه چگونه مي‌شود به سرمايه گذاران و كارآفرينان اطمينان داد كه فضاي پساتحريم، فضاي ‏آرامش و نبود ممانعت و نبود كارشكني است، خواهيم داشت. ‏ وي افزود: هم دولت مركزي و هم ايالت‌هاي امريكا بايد اين اقدامات را انجام دهند و در اين حوزه‌ها بحث كرديم و طرف ‏مقابل اطمينان‌هاي لازم را داد و بايد اقدامات آنها را در عمل ببينيم. ‏ پيش از نشست روز دوشنبه، ظريف و جان كري روز يك‌شنبه ديدار و گفت‌وگو كرده بودند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
چه نفعی از ادامه دشمنی بین ایران و آمریکا قرار است تا ابد برای برخی جناح ها در هر دو کشور باشد ا... اعلم!!!
اعراب از آمریکا برای ما بد ترند سود که نداشته و ندارند و از حداکثر خباثت و امکانات خود بر علیه ما استفاده کرده و میکنند. مشکل با اعراب را یکبار و برای همیشه حل کنید بقیه مشکلات خود به خود حل میشود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار