کد خبر: ۱۰۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 04 October 2015
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبر جمهور اسلامی ایران به بیان دیدگاه خود درباره تحولات داخلی سوریه و مبارزه این کشور با تروریست‌ها پرداخت. 
 
بشار اسد در این مصاحبه گفت: مسئولان غربی غیرقابل اعتمادند. هیچ مسئول خارجی حق ندارد آینده نظام سوریه را مشخص کنند تنها مردم سوریه حق دارند که درباره این مسائل اظهار نظر کنند. 
 
رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوالی درباره رابطه فرانسه با نظام سوریه و تغییر موضع پاریس در قبال دمشق و اینکه چرا این کشور به محور دشمنان سوریه پیوسته است،گفت : زمانی که غرب نتوانست مواضع سوریه را در قبال مقاومت تغییر بدهد در آن زمان بهار عربی را بهانه‌ای برای ضربه زدن به سوریه قرار داد. 
 
وی در خصوص موضع عربستان در قبال نظام سوریه که خواستار براندازی نظام این کشور شده، گفت: آیا عربستان می تواند الگوی دمکراسی باشد؟ این کشور بدترین الگو است و عقب افتاده ترین کشورهاست وسعودی ها نمی‌توانند در خصوص این مسائل حرف بزنند. 
 
اسد درباره خطر گسترش تروریست‌ها در منطقه هشدار داد و افزود: این تروریست‌ها از منطقه به اروپا منتقل می‌شوند و باید با این خطر ریشه‌ای برخورد کرد. 
 
وی گفت: کشورهایی که حامی تروریست هستند نمی‌توانند با تروریست مبارزه کنند پس از یک سال و چند ماه از تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم ما نتیجه‌ای را شاهد نبوده‌ایم بلکه دامنه تروریسم افزایش پیدا کرده است. کشورهای حامی تروریست که زمینه تشکیل آنها را فراهم کردند، نمی‌توانند به طور جدی با آنها برخورد کنند. 
 
بشار اسد با اشاره به جنگ رسانه ای کشورهای عربی منطقه علیه سوریه گفت: این رسانه‌ها تصویر نادرستی از سوریه ارائه می‌دهند ولی با گذشت زمان تاثیر این شبکه‌ها در محدوده این کشورها باقی ماند و اثرگذاری خود را در کشور ما از دست دادند این رسانه ها اعتبار خود را از دست دادند و در واقع هیچ تاثیر در داخل کشور ما ندارند. 
 
وی با استقبال از ابتکار روسیه در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای نسبت به نتایج تشکیل این ائتلاف ابراز امیدواری کرد. 
 
رئیس جمهور سوریه از جزئیات مذاکرات روسیه با غرب در خصوص این کشور ابراز آگاهی کرد و گفت:  تماس‌هایی مستقلی با روسیه داریم و ما را در جریان جزئیات مذاکرات قرار می دهند و روابط بین ما و روسیه شفاف است. 
 
بشار اسد درباره طرح ابتکاری ایران برای حل بحران سوریه گفت : وقتی که آقای ظریف به دمشق سفر کرد و وزارت خارجه دو کشور درباره چارچوب و جزئیات رایزنی کردند و دیدارهای دو کشور به منظور توافق و تدوین ابتکار عمل ادامه یافت. طرح ایرانی بسیار مهم و ضروری است و نقش ایران با ارائه این طرح از اهمیت برخوردار است و پس از توافق درباره جزئیات، اعلام خواهد شد. 
 
وی فاجعه منا که به جان باختن چند هزار حاجی از جمله زائران ایرانی شد تسلیت گفت و رژیم سعودی را مسئول این فاجعه دانست. وی اظهار داشت: آل سعود حجاج دیگر کشورها را از ادای مناسب حج به دلایل اختلاف سیاسی منع کرده است.حج یک رویداد جهانی اسلامی است و کشورهای اسلامی باید این را به طور کامل و به جد مورد بررسی قرار دهند. 
 
                                                           مشروح این مصاحبه را در زیر بخوانید 
 
هدف غربی‌ها به زانو در آوردن سوریه و تبدیل حکومت و دنبال دولتی دست نشانده بود که مجری دولت‌های خارجی باشد. 
 
این اظهارات تنها اظهارنظرها در سطح رسانه‌هاست و ما نمی‌توانیم چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی آنها را جدی بگیریم. برادران ایرانی ما در این خصوص که غرب غیرقابل اعتماد است با ما هم نظر هستند. 
 
هیچ مسئول خارجی نمی‌تواند درباره آینده سوریه و اینکه چه کسی بر مسند قدرت حضور داشته باشد اظهارنظر کند مردم سوریه تنها می‌توانند در این خصوص صحبت کنند و بقیه اظهارنظرها در این باره بی‌ارزش است. 
 
سردرگمی غرب به دلیل نرسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در سوریه بود تنها هدفی که به آن رسیده‌اند تخریب زیرساخت‌های سوریه بود.آنها به دنبال ایجاد دولتی دست‌نشانده بودند که مجری سیاست‌هایشان باشند. 
 
دروغ‌پردازی‌ آنها به منظور توجیه رفتارهایشان در سوریه برای مردم‌شان آشکار شده است عصر کنونی عصر رسانه و اینترنت است و نمی‌توان در این فضا به مردم دروغ گفت. با انباشته شدن واقعیت‌ها مردم غرب دریافتند که دولتمردانشان دروغ می‌گویند. 
 
پرداخت تاوان از سوی حامیان تروریست‌ها در کشورهای غربی مجموعه این مسائل باعث شد تا شاهد تغییر مواضع آنها در قبال سوریه باشیم. 
 
تغییر رفتار فرانسه که پیش از جنگ روابط گسترده‌ای را با سوریه آغاز کرده بود سارکوزی رئیس‌جمهور وقت از سوی جورج بوش ماموریت داشت که با سوریه روابط خود را برقرار و گسترده کند. آنها اهداف زیادی داشتند که تغییر خط مشی سوریه یکی از این اهداف بود. 
 
کشورهای غربی در آن زمان مشغول پرونده هسته‌ای ایران بودند که در قالب مذاکرات 1+5 دنبال می‌شد و قرار بود عملیات غنی‌سازی در خاک یک کشور غربی انجام شود و سپس به ایران منتقل شود که از من خواستند تا مسئولان ایرانی را متقاعد سازم به این امر که البته بدون هیچگونه ضمانتی بود ما این را نپذیرفتیم و ایرانی‌ها نیز این موضوع را قبول نکردند. 
 
غرب به ظاهر به سوریه متمایل شده بود، اما مرحله اعمال فشار و باج‌گیری‌ها بود و در آن ایام کمکی به سوریه در هیچ بعدی نه سیاسی،‌ نه اقتصادی ونه نظامی نکردند. 
 
زمانی که از غرب سخن می‌گوییم در واقع از یک سازمان واحد حرف می‌زنیم که همه آنها طبق دستور آمریکا عمل می‌کنند و با یک دستور به طور مشترک کشوری را مورد هدف قرار می‌دهند. آمریکا دستور شروع را صادر می‌کند و همه در یک مسیر حرکت می‌کنند. 
 
روابط فرانسه و سوریه تاریخی است که از زمان استقلال سوریه در سطح خوبی بود دو کشور از روابط سیاسی و اقتصادی برخوردار بودند و به همین دلیل غرب فرانسه را برای نزدیکی به سوریه انتخاب کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار