عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:
تابناک: عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه وصف معاهده‌ای برجام هسته‌ای بر وصف قطعنامه‌ای آن غالب است، گفت: بنابراین تصویب برجام هسته‌ای فقط در دست مجلس است.
کد خبر: ۷۱۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 03 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدعلی اسفنانی، پیرامون برخی از سخنان منتشر شده در فضای رسانه‌ای و خبری مبنی بر اینکه «برجام یک موافقت‌نامه بین‌المللی نیست و نیازی به تصویب مجلس ندارد» از سوی سخنگوی دولت و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات روی داده و پیگیری‌های صورت گرفته برای برجام هسته‌ای توسط دولت، چنین اظهارنظرهایی از سوی دولتمردان طبیعی است.

وی با بیان اینکه آیا چنین مواضعی با اصول قانون اساسی همخوانی و مطابقت دارد یا خیر، ادامه داد: به منظور بررسی این امر، جلسات مشترکی با حضور حقوقدان‌های مجلس شورای اسلامی و کارشناسان حقوق بین‌المللی در مجلس برگزار شده و می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: در هر حال مجلس به طور رسمی به امر بررسی دقیق برجام هسته‌ای از بعد وظیفه‌ای و رسالتی خود ورود کرده و تشکیل کمیسیون ویژه‌ بررسی برجام هسته‌ای در مجلس حاکی از این امر است که باید در انتظار نتیجه نهایی بود.

وی در توضیح اینکه منشأ اختلافات میان مواضع مجلس و دولت پیرامون برجام هسته‌ای کجاست، عنوان کرد: منشأ این اختلافات آنجا است که برخی برجام هسته‌ای را قطعنامه و بعضی دیگر معاهده می‌دانند، چنانچه ما برجام هسته‌ای را معاهده تلقی کنیم طبق اصل 77 قانون اساسی حتما نیازمند تصویب مجلس است و اگر قطعنامه بدانیم الزامی بر تصویب مجلس نیست و مصوبه شورای عالی امنیت ملی کفایت می‌کند.

اسفنانی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که چنانچه شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای هم داشته باشد اعتبارش به تایید نظر رهبر معظم انقلاب است، که اگر تامین نشود مصوبه اعتبار ندارد و قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام هسته‌ای در مجلس قطع به یقین پیرامون بررسی دقیق برجام است که باید این کمیسیون نظر خود را مبنی بر اینکه برجام هسته‌ای معاهده است یا قطعنامه اعلام کند اما من به عنوان کسی که در عرصه حقوقی اطلاعاتی دارم، معتقدم که وصف قطعنامه‌ای بسیار پررنگ‌تر از وصف معاهده‌ای برجام است، بنابراین نیاز صددرصدی به تصویب مجلس دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار